خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونه ۷۰۰ سکه خارج شده و ۴ سال بعد فهمیدند؟

پرونده پر سر و صدایی که پای بسیاری از مدیران بلندپایه فدراسیون و اهالی رسانه را به نهادهای قضایی باز کرد و جامعه فوتبال را به شوک فرو برد؛ گفت‌وگوی سایت عصر اصفهان با مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق ذوب‌آهن را در ادامه بخوانید.

پرونده فساد در فوتبال سر و صدای زیادی به پا کرد، اتفاقات این مدت را چه طور تعبیر می‌کنید؟

بحث تنها فوتبال نیست، این فساد همه جا وجود دارد و همه انسان‌ها مستعد این مدل فسادها هستند و طبیعتا برای جلوگیری از جرم دقت و کنترل سیستم‌های نظارتی بسیار مهم است؛ باشگاه‌های فوتبال، شرکت‌های زیر مجموعه‌ایی حساب می‌شوند که به شرکت مادر وابسته هستند و حسابرسی،سیستم‌های کنترل و نظارتی داخلی دارد؛ قاعدتا در این شرکت‌ها نمی‌شود گه اتفاقی رخ دهد و یک نفر چهار سال بعد متوجه آن شود.

پس نقش بازدارنده قانون در اجرای جرم چه می‌شود؟

اگر بخواهیم در مقایس بزرگ مثال بزنیم، می‌توانم به افتضاحات مالی شرکت انرون و ورلدکام اشاره کنم که در آن ماجرا هم گزارشات خلاف واقع منجر به یک بحران بزرگ شد یا بحران ۲۰۰۸ آمریکا که به تمام جهان سرایت کرد، در هر دوی این اتفاق یک نفر تقلب کرده بود و شرکت‌های حسابرسی و رتبه‌بندی هم با آنها همکاری داشتند؛ در حقیقت وقتی جرمی اتفاق می‌افتند تنها یک طرف درگیر ندارد در ماجرای فساد فوتبال هم آنکه رشوه می‌دهد، مهم است هم آنکه رشوه را قبول می‌کند و هم کم‌کاری نهادهای کنترل‌گر و نظارتی، اما این اتفاقات مردم را به فوتبال بدبین کرده است.

فوتبال اتاق شیشه‌ای است و سر و صدای زیادی دارد و اگر اتفاقی رخ دهد، همه می‌فهمند. این مدل فسادها در خیلی از جاهای دیگر اتفاق می‌افتاد و این ماجرا اولین بار نبوده و آخری هم نخواهد بود؛ همه آجا هم اتفاق می‌افتاد اما در فوتبال به دلیل ماهیتی که خود فوتبال دارد، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و سر و صدای بیشتری تولید می‌کند.

مجتبی فریدونی سال‌هاست که در فوتبال حضور دارد، از دیدگاه یکی از مدیران سابق فوتبال، ریشه این فساد در کجاست؟

این اتفاق نشان دهنده ضعف و کم‌کاری سیستم‌های نظارتی، حسابرس داخلی خود صنایع مس و باشگاه است؛ اصلا قابل باور نیست که ۶۰۰ یا ۷۰۰ سکه از باشگاه خارج شود و یکی چهار سال بعد بفهمد؛ جالب این هست که مدیرعاملی فعلی باشگاه مس با غرور گفته که من همان روزها متوجه چیزهایی شده بودم، خوب اگر فهمیده بودی چرا هیچ کاری نکردی؟ چرا بعد از چهار سال حرف می‌زنی؟این ماجرا چند طرف دارد و همه طرفین آن مقصر هستند.

درگیر بودن برخی از اعضای بلند پایه فدراسیون و سازمان لیگ مردم را شوکه کرده، فدراسیون مرجع قانون‌گذاری و اجرای قانون است راهکار مبارزه با فساد در خود مرجع قانون چیست؟

اعضای هیئت رئیسه فدراسیون باید کنترل‌‌های داخلی و نهادهای نظارتی را مستقر کنند؛ آریلی در کتاب پشت پرده ریکاری می‌گوید که ۹۸ درصد انسان‌ها اگر زمینه فساد وجود داشته باشد، مستعد انجام جرم و خلاف هستند و در حقیقت قوانین و بحث‌های نظارتی برای این افراد ایجاد می‌شود تا وسوسه نشوند؛ برای فساد باید زمینه فراهم باشد، وقتی نهادهای نظارتی و سیستم‌های کنترلی درست عمل کنند، قطعا میزان فساد نیز کاهش می‌یابد؛ در فدراسیون هم مثل سازمان لیگ و به ویژه باشگاه‌ها باید سیستم نظارتی و کنترلی مستقر باشد

چرا استقرار نهادهای نظارتی در باشگاه‌ها مهم‌تر است؟

باشگاه‌های فوتبال شر‌کت‌هایی هستند که طبق قانون تجارت اداره می‌شوند و همه ملزم هستند که سیستم کنترلی داخلی، حسابرس و بازرس داشته باشند و آیین‌نامه راهبری شرکتی را رعایت کنند، اما این موارد را رعایت نورد۶‌اند و طبیعتا این اتفاقات هم رخ می‌دهد، وگرنه ۶۰۰ یا ۷۰۰ سکه، چیزی نیست که همین طوری از باشگاه خارج شود؛ بلاخره این سکه‌ها در دفاتر ثبت و ضبط می‌شوند و بابت آنها پول پرداخت شده است، مگر می‌شود که همین طوری از باشگاه خارج شود و کسی هم نفهمد؟ قطعا اگر مسئولین بیشتر کنکاش کنند به نتایج جالب‌تری خواهند رسید.

منظورتان این است که نهادها و سیستم‌های کنترلی و نظارتی درون مجموعه مس کم‌کاری کرده‌اند؟

فساد کشف شده مال سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است، چرا بعد از چهار سال صدای آن در آمده؟ باشگاه‌ها هم مثل هر شرکت تجاری دیگری در پایان سال مالی حسابرسی می‌شوند، در این مقطع حسابرس‌ها کجا بوده‌اند که ۷۰۰ سکه از باشگاه خارج و ضبط نشده است؟

به عنوان مدیرعامل تجربه‌ای از برخورد با این مدل فسادها دارید؟

متاسفانه این فساد سال‌هاست که در کللیت فوتبال ما از فدراسیون تا سازمان لیگ و بقیه ارکان نهادینه شده است؛ زمانی که ما می‌خواستیم فرعباسی را به ذوب‌آهن بیاوریم، یکی از همین افرادی که پایش در پرونده فعلی گیر است، برای جلوگیری از این انتقال انواع کارشکنی‌ها را انجام داد.

طبق ماده ۱۵ قانون تعیین وضعیت و نقل و انتقالات بازیکنان، اگر بازیکنی در کمتر از ده درصد مسابقات بازی کرده باشد، می‌تواند قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند، در آن برهه تراکتور در هر بازی فرعباسی برای یک یا دو دقیقه به زمین می‌فرستاد تا مثلا شرایط فسخ یک طرفه از بین ببرد، در حالی که وقتی تحقیق کردیم، فهمیدیم که این ده درصد به تعداد دقایق است و با استناد به این موضوع فرعباسی را گرفتیم، جالب آنکه همین جناب مسئول که پایش در پرونده گیر است، هر روز به ما زنگ پی‌زد و می‌گفت که این انتقال غیر قانونی است!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا