خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به بهانه کنار گذاشته شدن مجتبی توانگر و رد صلاحیت جلال رشیدی کوچی

 

پس از رد صلاحیت جلال رشیدی‌کوچی به نظر می‌رسد مجتبی توانگر هم با بیرون گذاشته شدن از فهرست ائتلاف اصولگرایان جایی در مجلس آینده نخواهد داشت مگر به تنهایی بتواند رای بیاورد.در لیست منتشره ائتلاف، نام او از میان یاران قالیباف خط خورده است.

جلال رشیدی‌کوچی و مجتبی توانگر از جمله نمایندگان مجلس حاضر هستند که با طرح‌های محدود کننده اینترنت مخالفت کرده‌اند.

در انتخابات پیش رو اما یکی از آن‌ها رد صلاحیت شده است و دیگری جایی در فهرست ائتلاف اصول‌گرایان برای مجلس آتی ندارد.

به نظر می‌رسد اندک صداهای حامی اینترنت و مخالف طرح‌هایی چون طرح صیانت نیز قرار نیست در مجلس آینده حضور داشته باشند.

پس از پیروزی خاتمی در سال ۷۶ که با حمایت جبهه مشارکت و دیگر اصلاح طلبان به سر انجام رسید. ریزش از جناح راست و گرایش به سمت دیگر آغاز شد یا به اجبار راست های میانه به اصلاح طلبان آمدند از آن طرف هم عده ای از اصلاح طلبی به گذار می رسند. 

جبهه مشارکت چپ گراترین طیف اصلاح طلبان در پیروزی سال ۷۶ خاتمی و سپس انتخابات مجلس جایگاه مهمی را ایفا کرد اما اکنون شاید حدود ۷۰ درصد این جبهه دیگر اصلاح طلب هم نیستند. 

اولین انشعاب از جناح راست مربوط به بال چپ اجنایی هاشمی یعنی کارگزاران سازندگی است که اکنون نیز در جبهه اصلاحات حضور دارد. پس از آن حزب اعتدال و توسعه که بال راست اجرایی هاشمی نامیده می‌شد از جناح راست انشعاب پیدا کرد و البته خود را به اصلاح طلبان نیز نزدیک نکرد. حسن روحانی و اغلب وزرای او از حزب اعتدال و توسعه هستند. البته بعدها در سال ۹۲ اصلاح طلبان و مردم ناراضی از وضع موجود به کمک این طیف امد.

در سال ۷۸ اگر کسی به اصلاح طلبان می گفت که علی لاریجانی یک روز با انها لیست مشترک می دهد کسی باور نمی کرد اما سال ۹۴ اصلاح طلبان لیستی را با ترکیبی از اعتدال و توسعه ای ها و طیف لاریجانی راهی مجلس کردند.  

سال ۸۸ کسی باور نمی کرد که میرحسین موسوی به اصلاح طلبان بپیوندد و تا سال گذشته که عملا اصلاح طلبی را کنار گذاشت و وارد فاز بعدی شد در جرگه انان قرار بگیرد.

سال ۹۶ حتی ری شهری هم در لیست مخالف اصولگرایان قرار گرفت. 

سال ۹۸ لیست اصولگرایان بین طیف تندرو بسته شد اما با همین وصف چند نماینده میانه رو تر در خود داشت. اکثریت اصلاح طلبان اما تصمیم گرفتند با توجه به اتفاقات لیستی ندهند.

سال ۱۴۰۰ بعد از حوادث دوره دوم ریاست جمهوری روحانی و رد صلاحیت های دیگر همتی و مهرعلیزاده از فیلتر شورای نگهبان رد شدند که از آرای باطله به همتی بیشتر رای داده شد که البته برنده انتخابات نیز با این آرا رقابت می کرد.

سال ۱۴۰۲ اما قضیه بسیار عجیب شده است. نمایندگان اصولگرای مجلس که نه به جریان پایداری تعلق دارند و نه خیلی به طیف مطهری و لاریجانی نزدیک مانند جلال رشیدی کوچی رد صلاحیت می شوند. نماینده طیف قالیباف که به اینترنت آزاد معتقد است از لیست کنار گذاشته می شود. آمار ها میگویند که احتمال مشارکت تهران تک رقمی است و اندکی از اصلاح طلبان که هنوز بر باور خود هستند با مقدار بیشتری اعتدال توسعه ای ها و اصولگرایان لب مرزی (میانه رو) ائتلافی تشکیل می‌دهند. از آن برخی از اصلاح طلبان سابق به صراحت از عبور از باور های خود حرف می زنند و حتی برخی از اصولگرایان سابق. 

با رد صلاحیت های پله ای اکنون جریان پایداری یعنی جبهه پایداری، بخشی از حامیان قالیباف، طیفی که حتی شاید کسی فکر نمیکرد لیست بدهد یعنی رائفی پور، طیف از پایداری تندروتر ها که خود پدیده ای عجیبی است یعنی رسایی و یارانش و اصولگرایان سنتی به سرلیستی منوچهر متکی چندین لیست منتشر کرده اند. 

این انتخابات به قدری سورئال است که قالیباف ترجیح می دهد یاران میانه رو تر از خود را کنار بگذارد تا بتواند با جبهه پایداری لیست مشترکی بدهد تا بلکه نفر اول تهران وارد مجلس شود. پیرهادی و توانگر از این دسته هستند.

البته احتمالا اگر تمامی اصلاح طلبان باقی مانده هم در انتخابات کنونی همگی تایید صلاحیت می شدند هم درصد مشارکت آنچنان تکان نمیخورد. آیا میان رو ها می‌توانند با حمایت اصلاح طلبان و بخش میانه روی اصولگرایان و بخشی از مردم فراکسیون اقلیت را در مجلس تشکیل دهند. پیشبینی های مشارکت هم خیلی چشمگیر نیستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با سلام، به کوری چشم اصلاح طلبان و انصاف نیوزی ها درصد مشارکت تهران ۲۴ درصد. یعنی آمدن و نیامدن اطلاح طلبان هیچ تاثیری بر مشارکت ندارد. این موضوع هم از لحاظ تعدا مشارکت و هم نفرات انتخابی مشخص است.

    7
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا