خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همای سعادت، یک کرکس چرا برسرستون های تخت جمشید نقش بسته است؟

اکبر نعمتی، کارشناس مدیریت حیات‌وحش طی رشته توییتی در خصوص پرنده هما که فیلم آن امروز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکبر نعمتی در این رشته توییت گفت:«حالا که بعد از انتشار فیلم هما⁩ در طالقان این پرنده ترند شد، دیدم یه سری اطلاعات غلط در حال انتشار است خوبه که در اینجا کمی اطلاعات در مورد این ⁧ پرنده⁩ منتشر کنم. ‏نام هما یا هومیه، هومایه، هومیا و هومایا در پهلوی به معنی فرخنده و خجسته در اوستا به وفور به کار رفته است. هما یا ⁧ مرغ سعادت، با نام علمی Gypaetus barbatus از تیره یا خانواده Accipitridae بوده و نام انگلیسی آن ⁧کرکس ریش‌دار⁩ یا ⁦Bearded_Vulture⁩ می‌باشد.

همای سعادت بر سرستون‌های تخت جمشید!/ عکس

‏شاید براتون پارادوکس ایجاد شد که چرا یک کرکس یا لاشخور شد پرنده سعادت در باور ما ایرانی‌ها؟ بریم اول سراغ غذای این پرنده؛ بیش از ۸۰ درصد غذای هما ⁧ مغز استخوان⁩ است و قادر است در کمتر از ۲۴ ساعت استخوان را به صورت کامل هضم نماید زیرا اسید معده هما زیاد است. هما مانند دیگر پرنده‌های شکاری علاقه‌ای به خوردن گوشت و لاشه ندارد و تغذیه اصلی این پرنده استخوان است. هما⁩ استخوان را درحین پرواز از ارتفاع بالا به زمین می‌اندازد تا به قطعات کوچک تبدیل شود و سپس اقدام به خوردن آن می‌کند. همچنین در نظر داشته باشید هما از لاک پشت و مارمولک نیز تغذیه میکند. هما در خاک‌های حاوی ⁧اکسید آهن⁩ با چنگال خود خاک حاوی اکسید آهن را بر می‌دارد و آن را روی پر و بالش می‌مالد تا مطمئن شود که به رنگ نارنجی آتشین تبدیل شده و ظاهری جدید به خود بگیرد و رفتار استتار یا دفاعی این پرنده است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در حقیقت، هما به این دلیل در تاریخ ایران باستان مورد احترام بوده، چون که همای سعادت استخوان مرده‌ها رو می‌خورده، میگفتند که روح مرده‌ها در آرامش خواهد رفت.
    از نظر طبیعت هم حساب کنیم، میتونیم بفهمیم که هما کمک بزرگی به محیط زیست می‌کنه

  2. سلام دوستان وقت بخیر باصداقت این حرف می زنم اززمانی که فهمیدم پرنده هما یا همان نماد هخامنشیان لاشخور است حالم بهم خورد وحالم گرفته شد که این نماد سالیان زیادی هست روی گردنم گذاشته بودم دریغ از اینکه بفهم این پرنده کرکس یا لاشخور است من فکر می کردم و پرنده شکاری هستش پس نتیجه میگیریم این پرنده رابطه زیادی بادین زرتشتی دارد چونکه زرتشتیان مردگان خود را حتماً برای این پرنده نحس ولاشخور برروی بلندی می گذاشتند تا پدرومادر مرده خودشون وهرکس دیگری رابخورد خدایا شکرت برای نعمت اسلام

    5
    16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا