عقیم سازی و چند لحظه تامل!
«سیدسبحان بطحایی»، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز، در یادداشتی درباره ی موضوع عقیم سازی که چندی پیش مورد بحث هایی قرار گرفت، نوشت:
1- مسئله ی عقیم سازی برخی اقشار جامعه، اگر چه مدت هاست که بدان پرداخته می شود لکن، با اظهار نظری از سوی معاون محترم رئیس جمهور و البته با خبرسازی و فریاد کشیدن برخی رسانه های منتقدِ با شناسنامهِ و با سواد و با اخلاق! مجددا نُقل محافل شد. آنچه در رسانه ها از قول خانم مولاوردی نَقل شده بود دلالتی بر اجرای این طرح ندارد و تصریح می کند که باید با انتخاب آن زنان صورت گیرد.
2- بنا بر تعریف ویکی پدیا عقیمسازی (به انگلیسی: Sterilization) به روشهای مختلفی گفته میشود که باعث میشوند شخص به طور دائم قدرت تولید مثل خود را از دست بدهد. به صورت عادی افراد زیادی در جامعه نابارور هستند و از جهت فرزند آوری دچار مشکل شده اند. لکن آنچه که اهمیت دارد و بدان کمتر پرداخته می شود مساله ی حق بارداری و فرزندآوری است.
اگرچه افراد نابارور به صورت خدادادی و یا بر اثر اتفاقی این فرصت را از دست داده اند، لکن گورخوابان یا هر قشر آسیب پذیر دیگری چون بقیه ی افراد می توانند از این حق بهره مند باشند.
عقیم سازی انسان ها، نه صرفا ناظر به وضعیت فعلی بلکه ناظر به آینده ی ایشان نیز هست. شما تصور بکنید افرادی را که اکنون از بیماری اعتیاد رنج می برند و شب ها در زیر پل صبح می کنند، این ها می توانند درمان شوند و به آغوش خانواده بر گردند در حالی که ما با عقیم سازی، حق بزرگی را از ایشان محروم می کنیم.
شاید بگوئید که این نتیجه ی اعمال آنان است لکن من پاسخ می دهم که مگر شما صاحب روز جزا هستید که می خواهید ایشان را مجازات کنید؟
عده ی دیگر معترض می شوند که این ها فرزندانی تحویل می دهند که چون خودشان است، اما من پاسخ می دهم که مگر شما فال بین هستید که آینده ی دیگران را پیش بینی می کنید؟
چه بسیار انسان هایی که از خانواده هایی بد، با سرنوشتی شوم، مزد و اجر تلاش خویش را می گیرند و زندگی سراسر موفقیت تشکیل می دهند.
به نظر نگارنده با پاک کردن صورت مساله به وسیله ی پاک کنی چون عقیم سازی، مشکلی حل نمی شود! مگر تمامی اینان از خانواده هایی چون خودشان متولد شده اند؟ بسیاری از ایشان از خانه هایی به زیر پل آمده اند که میانگین تحصیلی پدر و مادر و دیگر اعضا بالای فوق لیسانس است!
راه حل این مساله اما به نظر نگارنده نیز عقیم سازی است. اگر ما تمام هم و غم خویش را بر کندن فقر متمرکز کنیم و بر کوس فقرزدایی بکوبیم، می توانیم این معضلات را طوری عقیم کنیم که خاک ایران دیگر به خود فقر و گورخوابی و اعتیاد نبیند.
وظیفه ی حاکمیت اسلامی مبارزه ی با فقر و توزیع ِ راحت و بی دردسر مواد مخدر و کم کردن طلاق و تحکیم بنیان خانواده و ارتقای آموزش در کنار پرورش است نه مقطوع النسل کردن عده ای که نتیجه ی اشتباهات مدیریتی کارگزاران کشوری است. و اگر نبود اشتباهات و قصورات ما، قطعا امروز در همسایگی خود گورخوابان را نداشتیم.
3- هنوز هم دیر نشده است، فرای حاکمیت هر کدام از ما می توانیم با همیاری و همکاری ان جی او های مختلف، یا تحرکات فردی به کمک اقشار آسیب دیده بشتابیم. شما تصور کنید مساجد هر محلی رسیدگی به چند نفر را به عهده بگیرند. موسسات خیریه به شناسایی اینان بپردازند آنگاه سطح شهر از این انسان ها پاک می شود و کارتن خوابی به خدمت و تولید و نیروی انسانی مفید تبدیل می شود.
هنوز هم دیر نشده است که ما می توانیم با پرداختن به خانواده هایی که مراحل پایانی سقوط را طی می کنند، خانواده را نگه داریم و از متلاشی شدنش جلوگیری کنیم. ما می توانیم هزاران کار مختلف کنیم تا قبل از آنی که تصاویر دیگری از گورخوابی را در شبکه های اجتماعی مان به اشتراک بگذاریم . فقط کافی است بدانیم ما هم باید کاری بکنیم…
انتهای پیام
سلام ،
نُقل محافل اشتباه است ! همان نَقل صحیح است . ( NAQL ) در محافلِ گفتگو، همیشه نقل و قول است. نُقل مربوط به قنادی و عروسیهاست!
داداش نقل محافل استعاره است از کثرت بحث!
سلام دوست عزیز ابوالفضل خان ! یا ( بنا بر نُقل شما ، داداش ) و پس از غریب زدائی ،که حتی میشود گفت : داش ابولفضل !
منهم با شما موافقم که استعاره ای جهت کثرت است ! اما بگفته صحیح خودتان، استعاره ای جهت کثرت بحث و نَقل و گفتگو است و در همین معنی است که اصرار در تصحیح نُقل به نَقل میباشد ! آنهم از جانب طلبه ای که این سطح از ادبیات از دروس مقدماتی آنان میباشد!
سلام دوست عزیز ؛ بسیار متشکرم از توجه و عنایت به یادداشت حقیر.
من گمان می کنم درست استعمال کردم باتوجه به :
“لغت نامه ی دهخدا : نقل مجلس . [ ن ُ ل ِ م َ ل ِ ] (ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) : نقل مجلس شدن ؛ موضوع بحث و گفتگوی محفل و مجلس شدن . زبان زد همگان شدن . مورد اشاره یا تمسخر دیگران واقع شدن :
در جهان زاهد مرتاض ز بی مغزی ها
نقل مجلس شده است از پی بادامی چند.
قبول (از آنندراج ).”
لکن در صورتی که اشتباه میکنم، بسیار خوشحال میشوم تا من را راهنمایی کنید.
تشکر
سلام ،
متشکر از پاسخ حضرتعالی، اما بنده بر سر محاجه بر برخی موضوعات، از جمله اغلاط رایج در گفتار که عمدتآ به همان شکل و بیشتر از جانب عوام به نوشتار در میآید نیستم ، ولی معتقدم انسان،خود، دارای اندیشه است و این اجازه را، همان نیروی اندیشه به او داده است که سره را از ناسره تمیز دهد، و دُگم با امری برخورد نکند،بویژه در حوزه کلام، حتی اگر نادرست رایجی توسط بزرگی چون دهخدا، بعنوان درست تآیید شود ! اهل اندیشه، باید اهل اجتهاد و تحاشی باشد! اگر کسی، روزی،جایی گفت : میان پسته لبان نقل مجلس این سخن است / که هست شور جهان پسته های قندی ما – و بعد کسی،روزی،جایی ، نقل و پسته را در هر محفل و مجلسی که عده ای از یک موضوع بیشتر نقل میکنند و صحه میگذارند، آنرا همان نُقل و پسته در آن محفل بکار برد، آنوقت چه میشود ؟ اصلآ چرا بجای نُقل هر محفل، نگوئیم پشمک هر محفل؟ یا مسقطی هر محفل ؟ چون این اقلام در بیشتر محافل بوده و زیاد هم بوده ! همانند نُقل که آنهم در ظرفی در کنار بقیه شیرینیجات موجود بوده ! بنظر من، این از همان غلطهای رایج است که جا افتاده و ما هم عادت کرده ایم، و شایسته است دوستانی چون شما،حداقل از بکار گیری آنها خودداری کنید . مرحوم دهخدا هم روی عادت همان غلط را تآیید کرده ! همان کاری که دکتر غنی و قزوینی با دیوان دُردانه خلقت، حافظ کرده اند! هر غلطی که یک کسی مثلآ در 500 سال پیش، در دیوان نوشته،همان را آقایان از ترسِ از اصل خارج شدن درج کرده اند!؟ یعنی، در نزد این دو عالمِ دانشمندِ ادیب، گویا اجتهاد و اعلام کلامی منطقی در آن غلط، ابدآ محلی از اعراب نداشته است ! عادت، در درست پنداشتن غلط ! حق که منشور سعادت داده است / در خلاف آمد عادت داده است- ! آری این چنین است برادر ! ببخشید طویل شد !
عزیز برادر ، به این میگویند حکومت آسان . وقتی معضل فقر و اعتیاد را نمیتوانیم حل کنیم ، عقیم میکنیم . ار مشکل عفاف و حجاب هم حل نشد ، اخته میکنیم . کی به کیه !
واقعااین مسوولین ماچه هاکه نمیکنند!!
الهى روسفيد شى مثل بابات كه روسفيدمون كردى آقا سيد ! من كه حاضرم به سهم خودم درد و بلات روزى صد بار بخوره تو سر جماعت انحرافى و پايد…ى كه فقط براى پولهامون برنامه داشتند.دوست دارم از طرف دكتر حداد عادل و بردار حسين و… هم از زحمات جنابعالى عميقاً تشكر كنم ! من ميفهمم توزيع راحت و بى درد سر چه بركاتى داره آقا سيد ! جون داداش توى اون 3 دقيقه لعنتى- زمان لازم براى رفع احتياج – آدم صد بار مى ميره و زنده ميشه ! چه ايرادى داره نياز جنسى ما جماعت هم محترمانه رفع بشه ؟! اگه مسؤلين قبول كنند و قول بدن حوائج جنسى ما رو منصفانه و با رعايت كامل شرائط بهداشتى و اقتصاد م .. / مثلاً رقابتى / برطرف كنند ديگه نوبت به عقيم سازى نميرسه ! پول نفت هم به زخم ديگه ميزنند و سياستمداران محترم هم مجبور نيستند با طالبان دهن به دهن بشن . بخدا حيفه پاى اجنبى به اين سرزمين باز بشه ! حالا بگذريم از اينهمه وقت تلف شده كه قابل محاسبه نيست.ما كه داريم ناسلامتى ماليات ميديم ، حالا حصر رو نمى تونن برطرف كنند احتياجات ما هم …. ؟!