آیت الله ناظم زاده: اگر [پناهیان] “گوشت تلخ” را به رهبری نسبت میداد مجازات نمیشد؟
آیت الله ناظم زاده در یادداشتی خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: مگر کسی [پناهیان] که وصل به قدرت حاکمه است باید چشمش را ببندد و هر چه دلش میخواهد آزادانه بگوید؟ اگر “گوشت تلخ” را به رهبری نسبت میداد مجازات نمیشد؟
به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل یادداشت این استاد حوزه در پی میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم قوه قضائیه حجت الاسلام و المسلمین آقای محسنی اژه ای دامت توفیقاته
سلام علیکم
در کمال ناباوری در بیست و ششمین سحر ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ شمسی، آقای علیرضا پناهیان از شبکه ۳ رسانه ملی که از بودجه بیت المال مسلمین ارتزاق میکند، جمله بسیار سخیف و موهن “گوشت تلخ” یعنی نچسب و بد اخلاق را برای رسول گرامی اسلام و امیر مومنان علی علیهما السلام به کار برد.
این عبارت او به قدری زننده بود که به سرعت موجی از اعتراض را در حوزه علمیه و دانشگاهها و نیز در میان شیفتگان پیامبر و اهلبیت علیهم السلام در داخل و خارج برانگیخت و در فضای مجازی داخلی و خارجی دست به دست گردید، گفتن چنین تعبیراتی طبق ماده ۵۱۳ تعزیرات و دیگر موازین قضایی، قابل پیگیری است.
وقتی این مطلب را دیدم بر خود لرزیدم که چطور این شخص به خود اجازه داده سخنی بگوید که نه با آموزه های دینی و قرآن و روایات مطابقت دارد و نه با با عقل و عرف جامعه.
شگفت آنکه امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳) نامبرده به جای استغفار و ندامت از این کلمه سخیف که برازنده خودش است؛ در مقام طلبکار و توهین به بعضی نقد کنندگان با فراافکنی، آن تعبیر ناروا را نقل قول از مخالفین حضرت علی علیه السلام دانست و خود را تبرئه کرد!
فوراً به سخنان قبل و بعد گفته او مراجعه کردم و دیدم این کلمه سخیف، تعبیر خودش بوده نه تعبیر مخالفین پیامبر خدا و حضرت علی علیهما السلام، و او از گفتن واقع طفره رفته است.
لذا مرا برآن داشت که این نامه را خدمتتان بنویسم و به دو نکته اشاره کنم:
اولاً: چطور این شخص به خود اجازه داده با چنین تعبیر سخیفی به پیامبر خدا و حضرت علی علیهما السلام جسارت کند!؟ مگر کسی که وصل به قدرت حاکمه است باید چشمش را ببندد و هر چه دلش میخواهد آزادانه بگوید و قلوب مومنان و شیفتگان به پیامبرخدا و اهل بیت علیهم السلام را جریحه دارنماید!؟
با اینکه رسول خدا صلوات الله علیه و آله به گواهی قرآن، از اخلاق عظیم برخوردار بود: “انک لعلی خلق عظیم”(قلم، آیه ۴) و در آیه دیگر ایشان را به سبب رحمت خدا، دارای اخلاق نرم میخواند که مردم را جذب خود کرد: “فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک”(آل عمران، آیه ۱۵۹) و امیر مومنان علیه السلام نیز شاهد این مهربانیهای رسول خدا صلوات الله علیه و آله بود، لذا اخلاق خوش حضرت را در جاهای مختلف نهجالبلاغه به زیبایی توصیف میکند؛ در یک جا میفرماید: “اخلاق رسول خدا از همه پاکان، پاکتر بود.”(خطبه ۱۰۰) یا “او مردم را به هم پیوند داد.”(خطبه ۲۳۱) و “میان مردم الفت ایجاد کرد.”(خطبه ۱۰۰)
ثانیاً: از جنابعالی که مسئول قضای کشورید سئوال می کنم:
۱ . اگر این تعبیر زشت و توهین آمیز توسط کسی غیر از همفکران گوینده و یا غیر مسلمانی در خارج از کشور در مورد پیامبر اکرم و حضرت علی علیهما السلام به کار برده می شد، عده ای با راهنمایی و ترعیب همین آقا و امثال او کفن پوش نمیشدند و به خیابان نمی ریختند و وااسلاما سر نمی دادند؟
۲ . اگر همین آقا، کلمه “گوشت تلخ” را مثلاً به رهبری نسبت میداد آیا مورد نقد حتی دوستان و همفکران خودش قرار نمیگرفت و طرد نمیشد و مجازاتش نمیکردید؟
اینک از حضرتعالی که در بالاترین مقام قضا هستید انتظار میرود پیش از آنکه به این موضوع بیشتر دامن زده شود دستور دهید او را با چشم پوشی از نزدیکی او به مقامات کشوری به دادگاه فراخوانند.
اگر تعبیر زشت و سخیف او به اشتباه و یا سبق لسان بوده، از پیشگاه مقدس پیامبر اسلام و امیرمومنان علیهما السلام و مسلمانان عذرخواهی کند و البته مدتی از سخنرانی در رسانه های کشور و بیت رهبری محروم گردد تا مدتی چهره او را مردم نبینند. و اگر هم قصد سویی از این تعبیر موهن داشته، طبق موازین شرعی محکوم شود.
در هر دو صورت مردم را در جریان محاکمه و نتیجه دادگاه قرار دهید تا عبرت گزافه گویان فرصت طلب شود. و در غیر این صورت، موجب بی اعتمادی بیشتر مردم از قوه قضائیه خواهد شد. ما علی الرسول الا البلاغ
و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته
حوزه علمیه قم سید اصغر ناظم زاده قمی
۱۹ فروردین ۱۴۰۳
انتهای پیام
اگر حرفهای پناهیان رو کامل گوش نکردید و قضاوت کردید که نباید این چنین می تاختید و غیر منصفانه نقد حرام می کردید و در غیر این صورت خدا لعنت کند حسود و عنود و آل یهود را که دستهای پشت پرده این خباثتهای شما سفها هستند
اگر این جملات که نوشته شده واقعاً از لسان آقای ناظم زاده بزرگوار باشدچرا تا دیروز که این همه مسائل اعتقادی ولایی اخلاقی توسط استاد پناهیان مطرح شد را دفاع یا رد نکردید که الان وا اسلاما سر میدهید
پناهیان، اگر مسایل الهی و اعتقادی را بیان کرده، پس توهینش به اولیای خدا مجاز است ؟
عکس العمل جامعه به پناهیان نتیجه تکرار بی تقوایی های وی نسبت به تهمت های ناروای ایشان به بخش های مختلف است. ایشان اگر همینطور پیش برود و مراقب نباشد به زودی علیه نظام و رهبری هم سخن خواهد گفت. از ما گفتن
باسلام عجب حکایتی داریم یا حضرت محمد(س) و ای شیر خدا علی،،
احترام مسجد و منبر شکست
آن دمی که مرتضی را سر شکست
کشتی دین در دل بحر فتن
در تلاطم ، گوئیا لنگر شکست
چون شنیدم نالهء روح الامین
در خیالم شد کز او شهپر شکست
گفت والله در دل محراب عشق
فرق میر مومنین حیدر شکست
از جفای تیغ کین در صبح دم
فرق پاک ساقی کوثر شکست
سر ز سجده بر گرفت آن نازنین
لفظ الله گفت و لیک اکبر شکست
خون سر پاشید در محراب عشق
حرمت محراب پیغمبر شکست
وا عجب شق القمر آمد پدید؟
یا که حیدر را سر انور شکست
صبح صادق شاهد این فاجعه
فرق شاه لا فتی کافر شکست
منهدم شد والله ارکان هدا
عروه”الوثقی گسست اختر شکست
هالهء خون روی حیدر را گرفت
مصطفی را حامی و یاور شکست
از خطا زد ابن ملجم ضربتی
از علی سر ، حرمت داور شکست
فزت رب الکعبه جاری بر زبان
تا سر آن مرشد و سرور شکست
کنز خلقت چون علی گوهر نداشت
دست ظلمت از خطا گوهر شکست
فاتح خیبر به خون غلطان شدی
از احبا قلب پر آذر شکست
ای صبا رو در بقیع و عرضه دار
آنکه را پهلو به پشت در شکست
خیز یا زهرا به سوی کوفه آی
خود نگر که چون سر همسر شکست
دلبر عالم ز پا افتاده است
زین تعدی شیعه گشتی ور شکست
خواند بنشسته نماز صبح خویش
طاقت و قدرت از آن پیکر شکست
ای (هدایت ) زین محن خون گریه کن
فرق میر و رهبر اطهر شکست