کدام حسن صباح؟ کدام اسماعیلیه؟ کدام ایران؟
| به بهانهی پایان پخش سریال «حشاشین» |
امیر هاشمی مقدم، دانشآموختهی دکتری انسانشناسی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به بهانهی پایان سریال حشاشین نوشت:
در ماه مبارک رمضان، کلیپهای یک گردشگر مصری پر بازدید شده بود که در خیابانهای تهران با فیلمبرداری از برخی مردم که روزهخواری میکردند، از مسلمانی ایرانیان تعجب میکرد. در همین ماه رمضان سریال «حشاشین» هم توسط پیتر میمی، کارگردان مصری ساخته شد. علیرغم اینکه میدانم چنین ارتباطی نادرست است، اما ذهنم ناخودآگاه میان این دو رویداد ارتباط برقرار میکند. اسماعیلیه ایران در این سریال نه یک گروه شیعه مسلمان، بلکه صرفا یک گروه آدمکش و پیمانشکن و خانوادهستیز و… معرفی شده است.
با توجه به استقبالی که از این سریال شد، هیچ بعید نیست فصلهای بعدی آن نیز ساخته شود. دست کم شمار زیادی از ایرانیان همزمان با مصریها، هر شب ماه رمضان یک قسمت این سریال را میدیدند. من هم به فراخور علاقهام به سینمای تاریخی (که پایاننامه کارشناسی ارشدم در این باره بود و بهصورت کتاب هم منتشر شد)، علاقهام به تاریخ و فرهنگ اسماعیلیه (که تاکنون چندین یادداشت در رسانهها درباره آنها نوشتهام) و آثار تاریخی و جاذبههای گردشگری ایران که بهویژه در صفحه اینستاگرامم تلاش دارم معرفیشان کنم، این سریال را با اشتیاق دنبال میکردم.
در اینجا چند نکته درباره این سریال به ذهنم میرسد که مینویسم:
۱- هنوز بسیاری از کشورهای مسلمان، ایرانیان را مسلمان واقعی نمیدانند. بسیاری اوقات این احساسات را آشکارا هم بیان میکنند. بخشی از این داستان به دوگانه شیعه-سنی و بخشی به دوگانه عرب-عجم باز میگردد. در این میان تاریخ و سرگذشت ایران نیز به چنین باورهایی دامن میزند. نخستین جنبشهای نظامی-سیاسی-فرهنگی علیه اعراب و دستگاه خلافت در ایران رخ داد. صفاریان، سامانیان، آل بویه، آل زیار و… در پی باز گرداندن شکوه پیش از اسلام ایران در جامهای اسلامی بودند. جنبش «شعوبیه» که در اصل در پاسخ به تحقیر ایرانیان توسط اعراب شکل گرفت، نمونه مشابهی در دیگر سرزمینهای اسلامی نداشت. به تعبیر جواد طباطبایی، ایران اگرچه از نخستین سرزمینهای اسلامی شد و مردمانش اسلام آوردند، اما هرگز پارهای از امت اسلامی نشد و بهصورت تافتهای جدا بافته باقی ماند. زمانی که اندیشمندان جهان اسلام مشغول نگارش «شریعتنامه» بودند، ایرانیانی همچون خواجه نظامالملک (که در این سریال هم نقشی بنیادین دارد) مشغول «سیاستنامه» نویسی بر پایه آرمانهای ایران پیش از اسلام بودند. زمانی که دستگاه خلافت به آزار اهل بیت مشغول بود، ایرانیان با آغوش باز آنان را پذیرفتند و در این راه، بیگمان یک دلیل این بود که اهل بیت را «دشمنِ دشمنِ» خود میدیدند و با آنها متحد میشدند. اینها همه به تصوراتی که ایرانیان را به نادرست دشمن وحدت اسلامی میبیند دامن میزند؛ دیدگاهی که همچنان در میان بسیاری از کشورهای مسلمان و بهویژه عربی رایج است. در سریال حشاشین رگههایی از این نگاه را میتوان دید: حسن صباح و اسماعیلیان پیرو او گروهی آدمکش هستند که مدام با پیمانشکنی و نیرنگ، در حال توطئه و کشتار خلیفه، سلطان مسلمان، اندیشمندان اسلامی و… برمیآیند. تاکید میکنم تمایلی ندارم این دیدگاه کارگردان را (اگر درست تحلیل کرده باشم) به کل مصریها تعمیم دهم. اتفاقا پس از نزدیک به پنج دهه، به تازگی روابط ایران و مصر دارد عادی میشود و شخصا بهعنوان یک علاقهمند به سرزمین و مردم مصر از این رویداد خوشحالم. اما فضا و دیدگاه کلی بسیاری از مسلمانان جهان درباره ایران دچار این سوءبرداشتهاست.
۲- سریال حشاشین بیشتر بر پایه داستانها و روایتهای غیرمستند درباره حسن صباح است. البته در کتاب «بررسی انسانشناختی سینمای تاریخی ایران» (۱۳۹۲. انتشارات دریچهنو) نشان دادهام که سینما یک واسطه یا اصطلاحا مدیوم است و موظف نیست کاملا و جزء به جزء تاریخ را بازنمایی کند. در آن صورت تفاوتی با کتابهای تاریخی ندارد. سینما همچون رمان تاریخی نیاز به دراماتیک کردن تاریخ دارد تا مخاطب را جذب کند؛ اما اصل رویداد نباید در این میان قربانی شود. در سریال حشاشین شما با حسن صباحی که نیرنگباز است و در راه قدرتطلبی حتی خانوادهاش را هم قربانی میکند روبرو میشوید. این سریال بر پایه روایتهای عامیانه درباره او ساخته شده، روایتهایی که در آنها چهره واقعی حسن صباح یا در میان نوشتههای مورخان سنیمذهبی که با اسماعیلیه دشمن بودند غبارآلود شده یا در میان قصهپردازیهایی همچون «سه یار دبستانی» و «خداوند الموت». در حالیکه بسیاری از اسناد تاریخی نشان میدهد حسن صباح شخصیتی بسیار پارسا، سادهزیست و عادل بود و همین عدالت باعث شد مردم نقاط مختلف ایران گرد او جمع شوند. تا آنجا که به قول استاد باستانی پاریزی، زنان روستاهای اطراف قلعه تا چهارصد سال پس از مرگش، با درود فرستادن بر او ریسندگیشان را آغاز میکردند.
۳- این سریال بخشی از تاریخ ایران را روایت میکند. به جز چند صحنه کوتاه در قسمتهای اول که در قاهره رخ میدهد، بقیه صحنهها تماما در دژ الموت، اصفهان یا ری اتفاق میافتد. شخصیتهای اصلی فیلم هم همگی ایرانیاند؛ از خود حسن صباح (که در فیلم هم اشاره میکند اهل ری هستم، اما در واقع زاده قم بود و پدرش اهل کوفه، که در سدههای نخستین اسلام، شهری ایرانینشین به شمار میآمد) و زنش گرفته تا خیام نیشابوری، خواجه نظامالملک توسی، امام محمد غزالی (توسی)، تاجالملک قمی (فارسی)، عبدالقادر گیلانی و بزرگامید رودباری (که در سریال، «بَرزَک» خوانده میشود) و… . اما مانند بسیاری از بخشهای دیگر تاریخمان دارد توسط غیرایرانیها روایت میشود. ملکشاه و سرداران ترکتبار این سریال نیز شاهان ایرانی بودند که در کنار وزرای ایرانیتبار، پس از چهار سده از فروپاشی ساسانیان، همان قلمرو، همان القاب (همچون «شاهنشاه»)، همان تاج (خسروی)، همان ادعای فره ایزدی (یا ظلاللهی)، همان نظام اداری و… را دوباره احیا کردند و نسبنامههایی برایشان درست شد که آنان را از نسل ساسانیان معرفی میکرد. اما یک کشور دیگر درباره آن سریال میسازد و شخصیتها، زبان مکالمه، پوشاک، معماری، موسیقی و… عربی نمایش داده میشود. علیرغم توانایی بالای ایران در حوزه فیلم و سینمای تاریخی، این توانمندی صرفا بر سینمای دینی متمرکز شده و از ساخت فیلم و سریال درباره تاریخ ایران غفلتی نابخشودنی داریم. اگر درباره پیامبران بنیاسرائیل فیلم و سریال میسازیم (که باید بسازیم و خیلی هم خوب و لازم است)، فراموش نکنیم به جز ما شش میلیارد دیگر از جمعیت کره زمین هم باورمند به این پیامبران هستند و میتوانند دربارهشان فیلم و سریال بسازند. اما درباره تاریخ ایران وظیفه اصلی بر دوش خودمان نیست؟ یا باید بگذاریم کشورهای دیگر همچون مصر (سریال حشاشین)، امریکا (فیلم ۳۰۰)، جریان صهیونیسم (فیلم «شبی با پادشاه»، ترکیه (در بخشهایی از سریالهای تاریخی) و… تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشته ایران را آنگونه که دوست دارند با جعل و تحریف نمایش دهند؟ اکنون بیشتر کشورهای جهان، حتی کشورهای نوظهور اطراف خودمان دارند با جعل و تحریف، فیلم و سریال تاریخی میسازند تا سرزمین و کشور خود را کهن و با تاریخی پرشکوه معرفی کنند. اما سهم ما در این میان کجاست؟
۴- آنچه در سریال حشاشین و بهطور کلی قصهپردازیها درباره حسن صباح نادیده گرفته میشود، ایراندوستی وی است. فرهاد دفتری (بهعنوان یکی از دقیقترین پژوهشگران حوزه اسماعیلیه که خواندن کتابهایش را به علاقهمندان توصیه میکنم) «احساسات ملی ایرانی» را بخشی از انگیزه حسن صباح میداند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین قیام حسن صباح را در ادامه سلسلههای ایرانی و ضد بیگانهای همچون صفاریان، سامانیان و آلبویه میبیند. یکی از دلایل مبارزه او علیه سلجوقیان این بود که آنان را غیرایرانی میدانست و ایشان را به تحقیر طایفه «جنیان» مینامید. جالب است بدانیم اسماعیلیان نزاری (پیروان حسن صباح) نخستین مذهب اسلامی بودند که کتب و دستورالعملهای دینیشان را به زبانی غیر از عربی (فارسی) نوشتند؛ در حالیکه منابع اسماعیلیه پیش از صباح به زبان عربی بود و دیگر شاخههایی اسماعیلیه که به موازات نزاریها تداوم یافت (همچون مستعلویها) همچنان منابعشان به عربی نوشته میشد.
۵- دژ الموت یکی از شناختهشدهترین بناهای تاریخی ایران در جهان است. دست کم در میان مسلمانان شهرتی بهسزا دارد. در حالیکه جز ویرانهای از آن برجای نمانده. در سال ۱۳۹۲ به سفارش شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی درباره وضعیت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور نوشتم. در آنجا پیشنهاد بازسازی برخی از بناهای تاریخی ویرانشده را دادم که با انتقاد تند داوران (که به نظرم باستانشناس بودند) روبرو شد. همچنان بر این باورم که برخی بناها و سازههای تاریخی و مشهور کشور باید بر پایه منابع تاریخی بازسازی شود. این شیوه در بسیاری از کشورهای جهان تجربه شده. برای نمونه معبد گارنی ارمنستان، معبد دندور مصر، چاهپله بانسیلالپت هند، کاخ بیزانسی میستراس یونان، خانه آگلانتین ایرلند و… که همگی اکنون از مهمترین جاذبههای گردشگری این کشورها به شمار میآیند، ویرانههایی بودند که بر پایه منابع تاریخی بازسازی تقریبا کامل شدند. دژ الموت تاکنون چند دوره کاوش باستانشناسی شده. ایکاش یک بازه زمانی برای پایان کاوشها تعیین میشد و سپس بر پایه منابع تاریخی مورد بازسازی قرار میگرفت و تا حد امکان به شکل اولیهاش در میآمد. در نظر داشته باشیم که پس از پخش هر سریال تاریخی یا انتشار هر رمان تاریخی، بازدید گردشگران از مکانهای نمایشدادهشده در آن سریال یا رمان تاریخی رشد چشمگیری داشته است. برای نمونه و به گفته مسئولان میراث فرهنگی، پس از پخش سریال شهریار، بازدید از خانه او توسط گردشگران پنج برابر شد. آیا این اتفاق نمیتوانست برای دژ الموت و پس از پخش این سریال بیفتد؟ کافی است بدانیم به تازگی موانع گردشگری میان دو کشور پس از حدود ۴۵ سال برداشته شده و دژ الموت میتوانست یکی از مقاصد جذاب برای مصریهایی باشد که سریال حشاشین را دیده بودند.
۶- اسماعیلیان بهعنوان یکی از مذاهب ایرانی همچنان نسبتشان با ایران مشخص نیست. علیرغم تفاوتهای آشکاری که با مذهب شیعه دوازده امامی دارند، اما به باورم همچنان باید آنها را پذیرا باشیم. کریم آقاخان چهارم که امام چهل و نهم اسماعیلیان به شمار میرود، اکنون یکی از پرنفوذترین شخصیتهای جهان است و با دربار و مقامات بسیاری از کشورها ارتباطات نزدیک دارد. بنیاد فرهنگی آقاخان، موزه آقاخان، دانشگاه آقاخان، جایزه معماری آقاخان و… بخشی از فعالیتهای پر رنگی است که زیر نظر آقاخان در سراسر جهان در حال فعالیت است. گویا سالها پیش درخواست دادهاند بهعنوان شاخهای از تشیع، شعبه و دفتری در قم تاسیس کنند، اما پاسخی دریافت نکردند. برخی از افراد و رسانههای تندرو بدون هیچ سند و مدرکی ایشان را به فراماسونری، صهیونیسم، بهائیت و… مرتبط میکنند و در این زمینه چه توهینها و قلمفرساییها که نشده؛ آن هم در حالیکه هنوز شماری از هممیهنانمان در شهرهایی همچون مشهد، کرمان و… اسماعیلیمذهب هستند. درباره اهمیت این شاخه مذهب شیعه ایرانی پیش از این در این نوشتهها [لینک] و [لینک] توضیح دادهام. به نظرم باید آنها را به رسمیت بشماریم. آنان هنوز خودشان را شیعه میدانند، هنوز به ائمه اطهار ارادت دارند، هنوز دژ الموت یکی از زیارتگاهها (یا دستکم مکانهای مورد احترام)شان است، هنوز جمعیت ۱۵ میلیونشان چه در افغانستان، چه در تاجیکستان، چه در هند و چه در افریقا علقه به ایران دارند و… .
سپاس بابت این متن کوتاه و دقیق
من در مورد سریال و بقیه موضوع نظر نمیدم ولی خوب این روزه خواری رو خود ما هم شاهد هستیم
بنده خدا طرف این همه مطلب گفته شما فقط یک خط روزه خواری فهمیدید شما نظر ندید راحترید
اولش با دیدن دروغ های توی این سریال به هر ایرانی احساس بدی دست میده اما مساله اصلی این هست که وقتی ما ایرانیها هیچ سریالی راجع به تاریخ خودمون نمی سازیم پس نباید به ساخته بقیه کشورها اعتراض کنیم …مساله بعدی این هست که جوانان ما از بس که فیلم و سریال تاریخی در مورد ایران و ایرانیان ندیدن پس قاعدتا هر چیزی رو ببینن باور می کنن و به مرور هیچ غرور و اعتمادی راجع به ایران نخواهند داشت …آقایان و دولتمردان ما عملکرد بسیار ضعیفی در اقتصاد و عملکرد فاجعه بار در زمینه کار فرهنگی داشتن …..با کمی دقت میشه فهمید انگار کسانی به دنبال این هستن که فرهنگ و تاریخ ایران بطور کامل فراموش بشه …..پس بنابر این نقد و اعتراض به سریال حشاشین هیچ جایگاهی نداره ….خودتون با سریال خوب و درست و مطالعه شده دهن بقیه رو ببندید وگرنه حرف زدن فایده نداره
سپاس از وقع گرایی نویسنده وافسوس از تعصبات کور کورانه حاکم در ایران
حسن صباح یک قهرمان ملی است که کشورهای همسایه از جمله ترکیه و مصر با اینگونه سناریوها در صدد تخریب شخصیت او هستند . حسن صباح بر علیه مظالم وحشتناک خلفای عباسی علیه ایرانیان که همگی بر آن واقفیم قیام کرد و هدفی جز آزادی ایران عزیز نداشت چه در این راه از احساسات دینی هم استفاده کرده است . سلجوقیان نیز دست نشانده خلفای عباسی در ایران بودند . جای تاسف عمیق دارد متولیان امور نسبت به شخصیت های تاریخی ایران عزیز آگاهی لازم ندارند و اجازه میدهند اینگونه سریالهای بشدت تحریف شده از تلویزیون ایران پخش شود و در راه رسیدن دشمنان به اهدافشان ندانسته به یاریشان میشتابند
نویسنده چرا داره فرقه اسماعیلیه رو تطهیر می کنه. ضربه ای که اسماعیلیون به شیعه وارد کردن خود سنی ها نتونستن. اسماعیلیون بیاد بعنوان یک شاخه از شیعه معرفی بشه ؟ بهاییان چی ؟ اونا ادعا ندارن یه شعبه بزن تو قم . لطفا اسماعیلیون رو تطهیر نکنید.
منم روزه نگرفتم،اما فحمشو داشتم که ادب نشون بدم توخیابون چیزی نخورم
چرا انقد گیر دادید به این سریال ؟
شما هم سریال یوسف پیامبر رو ساختید
آیا حضرت یوسف فارسی صحبت میکرد ؟
آیا مصر را درست به تصویر کشیدید ؟
لطفا ذهنیت و دید مثبت داشته باشید
وقتی که ما نسازیم دیگران تاریخ ما رو به تصویر میکشن
به نظرم سریال فوق العاده ای هست و ازشون سپاسگزاریم که تاریخ مارو به جهان نشون دادن
چگونه ادعا میکنید سلجوقیان ایرانی نبودند ؟؟ اصلا شما بر چه اساس بر چه سندی ایرانی بودن را مساوی با هندی تبار بودن میدانید ؟؟ بعد آل بویه که حتی زبان رسمیشان عربی بود و زبان دری در آن دستگاه قدغن بود را ایرانی میدانید ؟؟ شما در تحریف تاریخ دست همه را از پشت بستید …حسن صباح بر علیه ایران چند بار با مسیحیان متحد شدن ؟؟نکنه میخوای اینم جعل معرفی کنی ؟؟ چند بار با مغولها متحد شدند ؟؟که البته توسط همون مغولها هم منقرض شدند …حسن صباح خودش عرب تبار بود چه ربطی به تو دارد ؟؟ اظهارات شما شبیه به اینه که مثلا دو تا قاضی میخوان جمع بندی کنند و حکمی را بدهند بعد آبدارچی از اون ور میپره وسط و میگه من از خاندان فلان بودم و فلان کشور ارث پدر منه !! همون سیاست نامه خواجه را بخوان (که داری به نفع خودت مصادره اش میکنی )(وزیر ان پارسی !!!)در مورد خیانتهای حسن صباح به ایران و جهان اسلام سندی محکم و دندان شکن برای ادعاهای پوچ شماست !!
کجای متن گفته ایرانی بودن مساوی با هندی تبار بودنه؟ زبان دری؟ از همین گفته هات کاملا میشه حدس زد یه تجزیه طلبی.
تا زمانی اگه ایران فیلمهایی در مورد اعراب بسازد و صادر کند اعراب هم فیلمهای شخصیتهای ایرانی را آن طور که دوست دارن و تحریف می کنند خواهند ساخت
درود بر شما . حرفهای تلخ اما واقعی . سریال حشاشین را دیدم و به دلایل مختلف، نادانی یا کوتاهی واقعاً ناراحت شدم چون واقعییت کاملآ برعکس شده بود . حسن صباح بالاتر از هر خصلت که داشت یک ایرانی وطن پرست و یک مغز متفکر بود که در این فیلم هیچ اثری از اون نبود
با سپاس از آقای هاشمی مقدم و همچنین از انصاف نیوز،، مطالب آموزنده و پر محتوایی درباره اسماعیلیان فرا گرفتم،.
افرین بر شیعه گری که بر اساس زور و توهم مانند سایر مذاهب نیست
شیعه گری انتهای ازاد منشی دینی است و کسی را مجبور به روزه گرفتن نمی کند
درود بر شما پژوهشگر دلسوز ایرانی . مطالب عالی بود اما اینکه به اسماعیلیه اجازه دفتر در قم ندادند کار بسیار بایسته ای انحام شده . ما شیعه ۱۲ امامی هستیم و نیازی به تقویت شیعه توسط اسماعیلیه نداریم . ما مسلمان هستیم هرچند در اسلام مان خلل ایجاد شده ، اما نباید اجازه دهیم شیعه ۱۲ امامی ما تحریف شود. اینکه دولت هزینه کند و فیلم سازی تاریخی از روی مدارک معتبر را رایج کند کاری بسیار شایسته است و با شما موافقم و اینکه الموت باز سازی شود هم کاری ارزنده است. از اینکه به این زیبایی قلم فرسایی کرده اید سپاسگزارم اما خوشحالم که اسماعیلیه در ایران پایگاه ندارد وگرنه الان جوانان ما در دام حقه های کثیف این نابخردان اسماعیلی مذهب قرار می گرفتند. اینکه ادیان آزاد باشند یک حرف است و اینکه شیعه ۱۲ امامی تحریف شود حرف دیگر . سپاس از قلم رسا و شیوای حضرت عالی اسلام فقط اسلام ۱۲ امامی … زیر پرچم علی ولی الله.
دقیقا موافقم
سلام، بنده دانشجوی الهیات هستم، این فیلم رو کااامل دیدم و با نویسنده محترم موافقم، اونچه در حشاشین شاهدش بودیم اصلا حسن صباح نبود ، کاش اجازه ندیم چنین افکاری راجب شخصیتهای مهم و متدینی چون حسن صباح دامن بگیره و استقبال بشه،
واقعاً دانشجویی؟ چرا راجع به را راجب می نویسی دانشجو؟
وقتی خودمون از تاریخمون فیلم نمیسازیم و به جهان معرفیش نمیکنیم اون ها برامون میسازن و اونطوری که دوست دارن معرفی میکنن
در نتیجه به جای ساخت فیلم های سیاه که مثلا جایزه بین المللی بگیرن باید این مدل فیلم ها رو با کیفیت بیشتر ساخت
بهتره از متولیان و هنرمندامون این موارد رو بخوایم
چرا در کشور مسلمان مردم روزه خواری میکنند.
قم باید این سوال را جواب بدهند
جدا از هرچیزی، کشمکش سنی و شیعه، ایرانگرایی و عربگرایی؛ تأثیر خود را در روابط ایران و کشورهای عرب به وضوح نشان میدهد. سنیهای افراطی که شیعه را نامسلمان، مشرک، مرتد و کافر و … معرفی میکنند و جان و مال و ناموس شیعه را حلال میدانند و شیعههای افراطی را که سنیها را شرور، تروریست و وحشی معرفی میکنند. ایرانیهای نژادپرستی که عربها را ملخخوار و عربهای نژادپرستی که ایرانیها (اغلب فارسیزبانان) را نجس معرفی میکنند و …
سلام متن بسیار مناسب و تامل بر انگیزی بود
با سلام و احترام
بسیار مطلب جالب و عالی بود.ای کاش مسولین هم کمی بیاندیشند و از تاریخ مان به درستی روایت کنند و تصویری از فرهنگ اصیل ایرانی را به نمایش بگذارند.متاسفانه فعلا که باور و ایمانی به ایم مساله وجود ندارد یا لااقل دیده نمی شود.امیدواریم که در آینده نزدیک اتفاق خوبی برای تدوین چنین روایتهای تاریخی مناسبی در قالب فیلم و … رخ بده. هر چند بنده چندان خوش بین نیستم
حسن صباح در تاریخ اومده که پدرش عراقی بود و پدربزرگش یمنی….درضمن کوفه در زمان حسن صباح جزو خاک عباسیان بود