خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سومین قرارداد IPC تا دو هفته‌ی دیگر تعیین تکلیف می‌شود

/ معطلی قرارداد به دلیل اختلاف محاسباتی 200 میلیون دلاری در نرخ آن است /

چندی پیش یکی از خبرنگاران حوزه‌ی نفت در توییتر خود نوشت که با گذشت 14 ماه از انعقاد سومین قرارداد IPC که با شرکتی ایرانی بسته شده است اما این قرار داد برای اجرا معطل مجوزی در سازمان برنامه و بودجه مانده است؛ طبق شنیده‌های انصاف نیوز این قرارداد در پی اختلاف محاسباتی نرخ آن میان سازمان برنامه و وزارت نفت حول حوش 2-3 ماه است که در سازمان بلاتکلیف است و تا یکی دو هفته‌‌ی دیگر تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

هانیه موحد، خبرنگار حوزه‌ی نفت در توییتر خود نوشته بود:

«١٤ماه از امضای سومین قرارداد#IPC  شرکت ملی نفت ایران می‌گذرد؛ قراردادی که برای توسعه دو میدان #سپهر و #جفیر با شرکتی ایرانی امضا شد و هنوز حتی تنفیذ هم نشده. گویا برای یک مجوز در سازمان برنامه و بودجه متوقف مانده! چالش #تحریم و #ترامپ در پیشگاه #بوروکراسی ایرانی، فقط یک شوخی است..»

در پی پیگیری‌های انصاف نیوز از سازمان برنامه و بودجه درباره‌ی این قرارداد نفتی مشخص شد که دلیل این موضوع اختلافی بر سر قیمت تمام شده‌ی قرارداد میان وزارت نفت و سازمان برنامه است. به این معنا که اصل این قرارداد عدد بالایی حول و حوش 2.7 میلیارد دلار است که اختلاف کارشناسی در محاسبه‌ی نرخ میان سازمان برنامه و وزارت نفت در این مورد وجود دارد، این اختلاف بیش از 200 میلیون دلار است.

همچنین موضوع طرح شده در توییتر خانم هانیه موحد، درخواستی بوده که وزارت نفت آخر سال 97 طرح کرده است و جلسات متعددی بین وزارت نفت، سازمان برنامه و شورای اقتصاد برگزار شده و درحال جمع بندی نهایی است و گویا نهایتا طی یکی دو هفته‌ی آینده موضوع نهایی و ابلاغ می‌شود.

بنابر شنیده‌های انصاف نیوز مدت زمان معطلی این قرارداد در سازمان برنامه 14 ماه نیست و حداکثر 2 ماه است [از اواخر 97]؛ درواقع آخر سال 97 اختلاف محاسباتی در نرخ تمام شده‌ی این قرارداد به وجود می‌آید و سازمان هم روی این عدد حساسیت نشان داده است و این کار نهایتان تا یکی دوهفته‌ی دیگر به نتیجه می‌رسد و تصمیم نهایی در این جلسات گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا