خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حجاب یا تفرقه از منظر دین

محمدتقی سهرابی‌فر استاد درس خارج حوزه علمیه قم در دین آنلاین به بیان این مسئله پرداخته که در صورت مواجه شدن اجرای برخی تأکیدات دینی با خطر تفرقه و دودستگی در جامعه چه راهکاری باید برگزید.

«سال‌هاست که جامعه ما در موضوع پوشش و حجاب، به ویژه پوششِ بانوان دچار التهاب و چالش است. گروهی از دینداران و مسئولان، دغدغه رعایتِ حجاب از ناحیه شهروندان را دارند. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از شهروندان، پوششِ موردِ نظر را برنمی تابند و در عمل نسبت به آن کم اعتنا هستند.

نگارنده ضمن ارج نهادن به احساسِ مسئولیّت و دغدغه مندیِ دینی، درصددِ بیانِ این نکته مهم است که اگر این حساسیت، منجر به تفرقه و دوقطبی شدنِ جامعه بشود، ادامه تنش با برخی آموزه های قران و حدیث ناسازگار به نظر می‌رسد.

شواهدِ متعدد دینی، «تفرقه در جامعه» را خطِ قرمزِ بسیاری از دیگر حساسیت‌های دینی می‌داند.

برخی از این شواهد را مرور می‌کنیم:

همه ما شیعیان موضوع امامت و ولایت را از مهمترین آموزه‌های دینی می‌دانیم در عین حال تاریخ، صبر و مماشاتِ 25 ساله علی (ع) در همین موضوع را ثبت کرده است. بعدها علی (ع) «پرهیز از تفرقه» را یکی از علت‌هایِ شکیبایی در برابر این کجروی بیان می‌کند.[1]

علی (ع) بعد از 25 سال خانه نشینی، با اصرار مردم خلافت را می‌پذیرد. ایشان در حدیثی بیش از بیست مورد از بدعت‌های خلفای سابق را مطرح نموده و ضمن اعلام این نکته که این امور، منطبق با دین نیست، اما به دلیل حفظِ جمعیتِ لشکریان، از مخالفتِ عملی با آنها خودداری می‌کند.[2]

از جمله بدعت‌ها در میان برخی مسلمانان «نماز تراویح»[3] است. در دوران حکومت علی (ع) عده‌‌ای می‌خواستند همچون دوران خلیفه دوم و سوم، این نماز را در مسجد به جماعت بخوانند. ایشان ابتدا مانع شدند اما با اعتراض برخی مسلمانان روبه‌رو شدند که چرا سنتِ خلیفه دوم تعطیل بشود لذا علی (ع) اجازه اقامه نمازِ جماعتِ تراویح را دادند[4]
موسی (ع) برای ملاقات با خدا به طور سینا رفت و امّت خود را به برادرش هارونِ پیامبر سپرد اما بهنگام بازگشت با گوساله‌پرستیِ امّتِ خود مواجه شد. او با خشمِ تمام از برادر پرسید که چرا مانعِ بت‌پرستیِ آنان نشدی؟ و هارون گفت: «ترسیدم که مرا به تفرقه انداختن میانِ بنی اسرائیل متهم کنی!»[5]
یعنی «تفرقه» چنان سمّ مهلکی بر یک جامعه است که هارونِ پیامبر جهت پرهیز از آن، با گوساله‌پرستان برخوردِ لازم را نمی‌کند.

همه شهروندانِ دلسوز به یاد بیاورند که درگذشته ازهم پاشیدنِ امت اسلامی در نتیجه تفرقه بوده، و استعمار و استثمارِ بیگانگان در نتیجه تخم تفرقه به ثمر نشسته است.

اکنون که جامعه ما بعد از عملیات وعده صادق، به اتحاد و همدلیِ محسوسی نائل شده، باید کوشید موضوعِ حجاب و هیچ موضوعِ دیگری، خطِ قرمزِ تفرقه را عبور نکند.

بدیهی است دشمنان ما که در طول تاریخ از طریق تفرقه‌انداختن سودها برده‌اند، با دست‌هایِ پنهانِ خویش از هر دو طرف بر آتش اختلاف بِدَمند و بر حفظِ حجاب از یکسو و کنار نهادنِ آن از سوی دیگر پافشاریِ دوچندان بکنند.»

ارجاعات:

[1] « و ایم الله لو لا مخافه الفرقه بین المسلمین و أن یعود الکفر و یبور الدین لکنا على غیر ما کنا لهم علیه » ترجمه: « به خدا سوگند اگر از پراکندگى و تفرقه مسلمانان و بازگشت کفر و اضمحلال دین بیمناک نبودم, با ستمگران غاصب به طرز دیگرى رفتار مى کردم » (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج1، ص 308) و نیز: «فرایت ان الصبر على ذلک افضل من تفریق کلمه المسلمین …» ترجمه «صبر و شکیبایی را بهتر از تفرقه میان مسلمانان دانستم» (مجلسی، بحار الأنوار، ج۲۹، ص۶۳۲)

[2] «… قَدْ عَمِلَتِ الْوُلَاهُ قَبْلِی أَعْمَالًا خَالَفُوا فِیهَا رَسُولَ اللَّهِ ص مُتَعَمِّدِینَ لِخِلَافِهِ نَاقِضِینَ لِعَهْدِهِ مُغَیِّرِینِ لِسُنَّتِهِ وَ لَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْکِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا وَ إِلَى مَا کَانَتْ فِی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَتَفَرَّقَ عَنِّی جُنْدِی حَتَّى أَبْقَى وَحْدِی أَوْ قَلِیلٌ مِنْ شِیعَتِیَ …» (کلینی، کافی، ج8، ص 58 – 63)

[3] نماز تَراویح نمازهای مستحبی شب‌های ماه رمضان که اهل‌سنت به‌دستور خلیفه دوم آن را به جماعت می‌خوانند، اما شیعیان به‌جماعت خواندن آنها را بدعت می‌دانند.

[4] حرّ عاملی، وسائل الشیعه (الاسلامیه)، ج۵، ص۱۹۲

[5] « قَالَ یَا هَارُونُ مَا مَنَعَکَ إِذْ رَأَیْتَهُمْ ضَلُّوا أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَیْتَ أَمْرِی قَالَ یَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی وَلَا بِرَأْسِی إِنِّی خَشِیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی» (طه/ 92-94)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. هر مسئله ای که موجب تفرقه و دو دستگی بین مسلمان شود جز ضربه زدن به اساس جامعه چیزی بدنبال نخواهد داشت.

  2. ماامنیت درکشورمان رامی خواهیم.✌️/ماگشت ارشادرامی خواهیم.✌️✌️✌️✌️/مابی حجابی رابه هیچ عنوان نمی خواهیم.

    1
    10
  3. گویا ایشان به میزان زیادی از جامعه عقب افتاده اند ، مردم انتظار دارند حاکمیت در مسائل کشور اولویت بندی داشته باشد وقتی اولویت اول جایش با اولویت صدم عوض می‌شود و منابع کشور منابع عده خاصی می‌شود مردم اعتمادشان از دست می‌رود که رفته است و موضوع تفرقه نیست بلکه بی خردی است ، موضوع حجاب باید بر اساس عرف تعریف شود و عرف از خانواده و فامیل و محل و شهر بنا نهاده می‌شود وراصلا نیاز به بگیرو ببند و لایحه و جریمه و گشت و نور و مهر و… نداره ، مسائل کلان کشور را رها کرده اید به امور شخصی و خانوادگی مردم گیر ناجور می‌دهید، نگاهی به بیش از ۵۰ کشور مسلمان با بیش از یک میلیارد و دویست میلیون بیاندازید ، آنوقت می‌فهمید چه کسانی در جامعه تفرقه می اندازند

    9
    1
    1. بزرگوار این دین عرفی مدنظر شما دوهزار نمی ارزد.
      تاریخ هم بارها نشان داده هیچگاه حق با اکثریت نبوده.
      خدای متعال اخر وعاقبت من وشما را ختم بخیر گرداند

  4. کسانی که خواهان آزادی پوشش وبی حجابی هستند، عامل دشمن هستند، کما اینکه آنهایی هم که اصرار به برخورد با بی حجابی دارند نیز، یا جاسوس دشمن هستند ویا دوستان نادان،افراط وتفریط، همیشه باعث شده، دربیت امت اسلامی تفرقه ودودستگی ایجادشود،دوآتشه های مذهبی، که فقط به ظاهردین چسبیدندوجلوترازنوک دماغ خودرا نمی بینند، آتش بیار معرکه وباعث بدبینی مردم به نظام ودین شده ومی شوند.

    2
    4
  5. این تفرقه رو کی باید تشخیص بده،آیا شما این تفرقه رو اینقدر حاد میبینی که اصل دین درخطر قرار میگیره،نظیرآنچه که در صدراسلام بود؟احتمال نمیدید این خط قرمزها بوسیله خارج نشینها یکی یکی تبدیل به نقاط تفرقه بشه وشما برای رفع اون مجبور بشی دائما عقب نشینی کنی،بعدآخرش به کجا خواهدرسید؟

    4
    5
  6. جدای از بحث تفرقه که در مقاله بدان اشاره شده، موضوع حجاب و به طور کلی امر به معروف و نهی از منکر در شرایط فعلی رنگ سیاسی به خود گرفته و مخالفت با حجاب و واکنش منفی به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نوعی تمرد سیاسی و عقده گشایی در برابر بسیاری از مشکلات موجود از جمله مشکلات معیشتی، اجتماعی، سیاسی و غیره به شمار می رود و اصولاً تجربه ثابت کرده با زور اسلحه نمی توان بسیاری از ناهنجاری ها را درمان کرد و باید از راه مناسب دیگری علاج کار را جستجو کرد.

    5
    1
  7. کاش اینقدرکه توایران حجاب زنهاودخترا
    اهمیت داره وانگاردین اسلام فقط بخاطرمسیله حجاب زنهااومده به مسایل دیگه ای هم تااین حداهمیت میدادن فعلن که مشکل بیشترمردم گرونی یوبی پولی یوبیکاری جووناست بقیه بدبختیابماندتازمانیکه همه چی هرروزداره گرونترمیشه وهیچ مسیولی عین خیالش نیست بیشترمردمم براشون مهم نیست کی حجاب داره کی بی حجابه

  8. نتیجه بحث به کجا رسید؟ درمورد حجاب؟ همه اش بحث تاریخی مذهبی تفرقه شد …اگر هدف وحدت مذاهب اسلامی است با چند درصد کشورهای اسلامی وحدت داریم ؟ حداقل دیدگاه جامعه شناسی هم میکردید که جامعه درحال تغییر وتحولات نسلی وفرهنگی است و….

    3
    2
  9. حاج آقای سهرابی فر بفرمایند جایی هست که امیر مؤمنان نسبت به حکم صریح قرآن کوتاه آمده باشند.
    چرا حضرت علی (ع) به جنگ نهروان تن دادند نمی توانستند بجای اینکه خارجی که به ظاهر مسلمان بودند آنها را از دم تیغ نگذرانند و در مقابل آنها کوتا بیایند؟؟؟؟

    1
    5
    1. حسن جان ماست ها ریختی تو قیمه عزیز دل برادر !!! جنگ و دشمنی با حضرت علی رو با جنگ با زنان و دختران ایرانی ارتباط دادی ؟ !!! ؟ آفرین به این استعداد تو جزو بزرگان مغلطه هستی عزیز دل برادر !!!

    2. این موضوع صرفا به حضرت علی مربوط نمی شود و در اسلام همه احکام تابع مصالح و‌ مفاسد است و هرجا مصلحت بر مفسده بچربد آنجا حکم هم تابع آن خواهد بود. حضرت علی نیز در برابر اصرار بر اقامه نماز تراویح مقاومت نکردند. از فدک که حق اولاد حضرت زهرا بود صرف نظر کردند، پس از جنگ جمل نه تنها عایشه همسر پیامبر خدا را مجازات نکردند بلکه وی را با احترام به مدینه بازگرداندند، هیچ بد یا بی حجابی را مجازات نکردند، و …

      3
      1
      1. بی حجابی در زمان ایشان اصلا وجود نداشت که بخواهند کسی را بدین بابت مجازات کنند.
        اما بالای مردم گفتند ای مردم کوفه حیا نمیکنید شانه زنانتان دربازار بر شانه مردان نامحرم برخورد می کند؟

  10. نه اتحاد فی نفسه ارزش دارد ونه اختلاف وافتراق،
    انچه که باعث ارزش یکی از این دو می شود اتحاد یا اختلاف بر مدار حق وبندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا