خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت ریزش مو چیست؟

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلات در تمامی دنیا شناخته می‌شود. طبق آمار گردآوری شده توسط انجمن متخصصین پوست آمریکا حدود ۸۰ میلیون زن و مرد آمریکایی با ریزش مو ارثی دست و پنجه نرم می‌کنند. ریزش مو تنها مختص موهای سر نیست و می‌تواند تمامی بخش‌های بدن را درگیر کند، اما عموما رایج‌ترین قسمتی که درگیر ریزش مو می‌شود، موهای سر هستند. همان‌طور که احتمالا خودتان هم شنیده‌اید ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طی روز کاملا طبیعی است. همچنین با ریزش موهای قدیمی، موهای جدید جای آن‌ها را پر می‌کنند. البته همیشه هم به این شکل نیست و زمانی که موهای جدیدی جایگزین موهای از دست رفته نشوند باید به دنبال علت ماجرا باشید. در ادامه بیشتر در مورد ریزش مو و علت آن صحبت خواهیم کرد.

تصویری از فردی که قسمتی از موهای سر خود را از دست داده است.

منظور از ریزش مو چیست؟

وقتی از ریزش مو یا همان آلوپسی صحبت می‌کنیم منظورمان از دست دادن تار موهایی بیشتر از ۱۰۰ عدد و حد طبیعی در طی روز است. همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم اغلب افراد به طور طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهند که تار موهای جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شود.

اما زمانی که صحبت از ریزش مو می‌شود منظورمان شرایطی است که در آن فرد بیشتر از حد نرمال موهای خود را از دست می‌دهد و از طرفی تار موهای جدید جایگزین تار موهای از دست رفته نمی‌شود.

به طور کلی ریزش مو با گذر زمان و در طی سال‌ها پیشرفت می‌کند، اما گاهی اوقات بنا بر دلایلی مانند بیماری یا برخی عارضه‌های پوست و مو فرد به طور ناگهانی حجم زیادی از موهای خود را از دست می‌دهد.

علت ریزش مو چیست؟

علت ریزش مو به نوع آن بستگی دارد. در دنیای پزشکی انواع مختلفی از ریزش مو دسته‌بندی شده‌اند که برخی شایع‌تر هستند و برخی هم به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای اتفاق می‌افتند. به طور کلی با توجه به نوع ریزش مو علت آن می‌تواند ژنتیکی، فاکتورهای داخلی و فاکتورهای بیرونی باشد. در ادامه با توجه به انواع ریزش مو علت هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

ریزش مو آندروژنیک

این ریزش مو ریشه ژنتیکی دارد و عموما با افزایش سن در مردان و زنان مشاهده می‌شود. اغلب اوقات در مردان نواحی ریزش مو شامل فرق سر و شقیقه‌ها می‌شود. در زنان اما موها در تمامی نقاط سر شروع به نازک شدن می‌کنند.

ریزش مو در بارداری

بارداری تعادل هورمونی بدن زنان را به طور کلی از بین می‌برد. بسیاری از زنان در دوران بارداری و بعد از آن ریزش موی شدید را تجربه می‌کنند که دلیل این موضوع کاهش هورمون استروژن در بدن آن‌ها است. البته جای نگرانی نیست، به این خاطر که عموما این ریزش مو موقتی و کوتاه مدت است و بعد از بارداری برطرف می‌شود.

ریزش مو تلوژن افلوویوم

ریزش مو تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه رشد موهای جدید با اختلال مواجه شود. به این معنی که موهای جدیدی جایگزین موهای از دست رفته نمی‌شود. وقتی چنین حالتی پیش می‌آید ریزش مو تشدید شده و گاها فرد در طی روز یک مشت از موهای خود را از دست می‌دهد. مواردی مانند زایمان، جراحی، استرس شدید، کاهش وزن سریع، مشکلات تیروئیدی و مصرف داروهای خاص این مدل ریزش مو را تشدید می‌کنند. اگر برای مدیریت استرس خود به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید می‌توانید بهترین دکتر روانپزشک را در درمانکده پیدا کنید.

ریزش مو آناژن

در این مدل ریزش مو حجم زیادی از موها در همان چرخه ابتدایی رشد از چرخه حیات مو از بین می‌روند. حجم موهای از دست رفته در این مدل بیشتر است. عواملی مانند شیمی‌درمانی، عفونت‌های قارچی و بیماری‌های خودایمنی از شایع‌ترین دلایل این مدل ریزش مو هستند.

ریزش مو سکه‌ای

ریزش مو سکه‌ای به دلیل اختلال سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های سالم مو حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. در چنین شرایطی موها به صورت ناحیه‌ای و سکه‌ای می‌ریزند. علاوه بر کف سر، موهای ابروها، ریش آقایان و مژه‌ها هم درگیر این مدل ریزش می‌شوند.

ریزش مو کششی

ریزش مو کششی زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه و پیاز مو در اثر فشار ضعیف شود. این فشار می‌تواند ناشی از کشیدن مو بر اثر بستن یا شانه زدن موها باشد.

علاوه بر تمامی مواردی که بالا بررسی کردیم از دیگر علل ریزش مو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مصرف برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد آکنه و داروهای کاهش کلسترول
  • کمبود تغذیه و عدم دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی
  • مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • یائسگی
  • عفونت‌های پوست مانند عفونت قارچی
  • بیماری‌های تیروئید
تصویری از فردی که کف سرش درگیر ریزش مو سکه‌ای شده است.

علائم و نشانه‌های ریزش مو کدام‌اند؟

ریزش مو بسته به علت و نوع آن به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. همچنین این اتفاق گاهی اوقات در دراز مدت و برخی اوقات هم به طور کاملا ناگهانی مشاهده می‌شود. از مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش خط مو
  • نازک شدن تار موها
  • رشد کند و آهسته موها
  • تکه‌های طاسی شکل در سر
  • نواحی عفونت روی پوست سر
  • کاهش مو در یک الگوی غیرمعمول

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

همان‌طور که متوجه شدید ریزش تعدادی تار مو در طی روز کاملا طبیعی است. اما در صورتی که این تعداد بیش از حد باشد باید برای پیدا کردن علت آن به متخصص مراجعه کنید. شما می‌توانید برای بررسی وضعیت پوست و موی خود از دکتر پوست کمک بگیرید. اگر به دنبال بهترین متخصص پوست و مو هستید سری به سایت درمانکده بزنید.

تشخیص ریزش مو

ریزش موی مداوم اکثرا نشان‌دهنده یک وضعیت سلامتی زمینه‌ای است. بنابراین پزشک با بررسی وضعیت بیمار، سابقه بیماری‌ها، رژیم غذایی و داروهایی که مصرف می‌کند علت ماجرا را پیدا می‌کند. همچنین در صورتی که به یک بیماری خودایمنی یا پوستی مشکوک باشد از نمونه‌برداری استفاده می‌کند. در نمونه‌برداری قسمت کوچکی از پوست برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

راه‌کارهای درمان ریزش مو

برخی از انواع مختلف ریزش مو قابل درمان هستند و یا می‌توان سرعت ریزش را کمتر کرد. همچنین گاهی اوقات از آن جایی که یک بیماری خودایمنی و زمینه‌ای علت ماجرا است پزشکان در ابتلا تلاش می‌کنند این مشکلات زمینه‌ای را برطرف کنند.

راه‌کارهای درمان ریزش مو با توجه به علت آن، شرایط بیمار، شدت ریزش مو و… متفاوت هستند. از شایع‌ترین متدهای درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارو درمانی
  • جراحی
  • درمان بیماری‌های زمینه‌ای

اگر در مورد هر کدام از این روش‌ها به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به سایت درمانکده بزنید.

تصویری از فردی که در حال شانه زدن موهای خود است.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید ریزش مو علل بسیار مختلفی دارد. اگر می‌خواهید جلوی این اتفاق را بگیرید پیشنهاد می‌کنیم که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، مقدار کافی آهن و پروتئین دریافت کنید، از کشیدن و مالش موهای سر خودداری کنید، بیش از اندازه موها را شست‌و‌شو ندهید و از لوازمی مانند تافت، سشوار، اتو مو، محصولات رنگ مو و مواد صاف‌کننده استفاده نکنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا