خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معضل تجمع مطب‌های پزشکان در سبزه میدان قزوین

ولایت مشکل تراکم بیش از حد مطب‌های پزشکی در پیرامون سبزه‌میدان قزوین را بررسی می‌کند.

آرش صالحی در روزنامه ولایت قزوین نوشت: «یکی از معضلات همیشگی شهر قزوین ترافیک سنگین و تقریباً قفل در سبزه‌میدان یا همان میدان آزادی است که بعد از تبدیل بخشی از محورها به پیاده‌راه سنگین‌تر از قبل هم شده و با وجود تذکرهای چندین‌باره اعضای شورای شهر قزوین همچنان خبری از بازگشایی محورهای مسدودشده سبزه‌میدان نیست.

اما یکی از عوامل جدی ایجاد قفل ترافیکی در سبزه‌میدان مراجعه جمع زیادی از مردم هم‌‌استانی برای حضور در مطب‌های پزشکانی است که پیرامون سبزه‌میدان و به ویژه در سه خیابان موازی خیام، فردوسی و نادری مستقر شده‌اند و بدون شک بخش مهمی از مقاصد مردمی که عازم سبزه‌میدان و این خیابان‌ها می‌شوند، حضور در مطب پزشکان است.

با وجود قفل ترافیکی عجیب‌وغریبی که در این منطقه وجود دارد، این پرسش مطرح است که چرا دانشگاه علوم‌پزشکی و سایر نهادهای متولی فکری برای جابه‌‌جایی پزشکان از این منطقه پرترافیک و کاستن از تراکم انبوه پزشکان مستقر در این محل نمی‌کنند؟

انتقاد از استقرار پزشکان در ناحیه پرترافیک شهر

یک شهروند قزوینی که برای معاینه چشم به یکی از مطب‌های پزشکی در خیابان فردوسی مراجعه کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت گفت: در شرایطی که شهر قزوین شهر خیلی‌بزرگی نیست و مراجعه به مناطق مختلف مرکز شهر هم چندان برای افراد سخت نیست، معلوم نیست چرا همه پزشکان در خیابان فردوسی و اطراف آن مستقر شده‌اند؟

سمیه رحمانی افزود: بارها برای مراجعه به مطب پزشکانی که در خیابان خیام حضور دارند، عازم شده‌ام، اما این‌قدر ترافیک خیابان خیام سنگین بوده که در یک مسیر بسیارکوتاه تا نیم‌ساعت معطل شدم و نتوانستم به موقع به نوبت پزشکی برسم و همیشه از خودم پرسیدم چرا باید مطب یک پزشک متخصص در شلوغ‌ترین نقطه شهر باشد؟!

او ادامه داد‌: بعضی از پزشکان، مطب‌های خود را به سایر نقاط شهر قزوین منتقل کرده‌اند که هیچ گره ترافیکی ندارند و مراجعان و بیماران به موقع در مطب حاضر شده و معاینه می‌شوند. بنابراین به نظر من باید دستگاه‌های دولتی وارد شده و پزشکان را وادار به جابه‌جایی از مطب‌های خود کنند.

معضل نوبت‌دهی به بیماران از زبان استاندار سابق

اما هدایت‌ا… جمالی‌پور، استاندار سابق قزوین در گفت‌وگویی که به تاریخ 13 اسفندماه سال 1399 با خبرنگار تسنیم داشت، درباره معضل تجمع پزشکان در نقاط پرترافیک گفته بود:‌ متأسفانه در قزوین مشاهده می‌کنیم فردی که برای نوبت‌دهی به مطب پزشک مراجعه می‌کند، با وجود کسب نوبت ساعت‌ها در مطب منتظر می‌ماند که هزار مشکل روانی برای افراد و جامعه ایجاد می‌کند.

او اضافه کرده بود: ضمن اینکه در خیابان‌های شلوغ قزوین که امکان پارک کردن خودرو وجود ندارد، همراه بیمار ساعت‌ها به حالت پارک دوبل در خیابان منتظر می‌ماند که مشکلات ترافیکی و شهروندی زیادی برای مردم به وجود می‌آورد.

استاندار سابق قزوین با بیان اینکه پزشکان به عنوان نخبگان جامعه باید حقوق شهروندی را بیشتر و پیشتر از دیگران رعایت کنند، گفته بود: از همین‌رو دانشگاه علوم پزشکی قزوین مکلف شده که معضل نوبت‌دهی مطب پزشکان در استان قزوین را ساماندهی کند و در غیر این صورت رئیس دانشگاه علوم پزشکی به کمیته تخلفات اداری معرفی می‌شود.

جمالی‌پور در همین گفت‌وگو از دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین به عنوان مدعی‌العموم و مسئول اصلی اجرای حقوق عامه در استان قزوین خواسته بود که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود به موضوع ساماندهی مطب پزشکان ورود کند و جلوی ایجاد تراکم جمعیتی در مطب‌ها و همچنین مشکلات مختلف ترافیکی و روانی ناشی از آن را بگیرد.

تذکر اعضای شورای شهر درباره بازگشایی معبر سبزه‌میدان

ولی‌ چگینی، عضو شورای شهر قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت با بیان اینکه باید از همه اقدامات برای کاهش بار ترافیکی سبزه‌میدان و خیابان‌های اطراف حمایت کنیم، گفت: بارها درباره بازگشایی معبر سبزه‌میدان خواستار همراهی مدیریت ارشد استان شدیم اما تاکنون نتیجه نگرفتیم.

او اضافه کرد: با توجه به ترافیک ایجاد شده در معبر پیغمبریه ضرورت دارد تا با همراهی و همدلی مسئولین ارشد استان شاهد بازگشایی معبر سبزه‌میدان باشیم.

عضو شورای شهر قزوین با ذکر اینکه در حوزه کاهش تراکم مطب و مراکز درمانی باید دستگاه‌های حاکمیتی ورود جدی‌تری کنند، گفت: به هر حال در این زمینه باید طوری عمل کنیم که هم منافع پزشکان دچار چالش نشود و هم مردم بتوانند در یک ترافیک روان در مطب پزشکی حاضر شوند.

حسین صلح‌جوی منفرد هم در این باره با بیان اینکه ما به عنوان نمایندگان مردم شاهد مشکلات ترافیکی شدید در سبزه‌میدان هستیم، گفت: از سوی دیگر برای بازگشایی معبر سبزه میدان و تردد خودروها در این مسیر تصمیم‌گیر نیستیم.

او افزود: وقت مردم ارزشمند است و ضرورت دارد تا مسؤلین ارشد استان نسبت به خواسته شهروندان در بازگشایی مسیر مسدود شده که در حال حاضر پیاده راه فرهنگی است اقدام کنند. در شرایطی که وضعیت خیابان پیغمبریه هم مناسب نیست و بخشی از مسیر بسته شده، پیشنهاد می‌شود معبر سبزه‌میدان بازگشایی شود.

لزوم ایجاد جذابیت برای توزیع متوازن مطب‌های پزشکی

از سوی دیگر، معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت درباره موضوع تجمیع شدن مطب‌های پزشکی پیرامون سبزه‌میدان و ایجاد قفل ترافیکی در این منطقه با یادآوری اینکه پزشکان، محل برپایی مطب را خودشان انتخاب می‌کنند، گفت: ایجاد تراکم تعداد مطب بر اساس نیاز، مسیر عبور مردم و شناخت آنها است.

عبدا… کشاورز اضافه کرد: البته ما هم قبول داریم که این تراکم از لحاظ دسترسی مردم و حتی تردد خود پزشکان به این منطقه پرترافیک مشکل ایجاد کرده است، اما در این زمینه دستورالعمل داریم که اجبار نشده و وقتی دستورالعمل اجباری نیست، فراتر از قانون نمی‌‌توانیم کسی را مجبور کنیم که مرکز یا مطب درمانی را در جایی که ما می‌خواهیم دایر کند.

او ادامه داد: راه خلاصی از مشکل این است که جذابیتی برای استقرار مطب‌های پزشکی در سایر نقاط شهر ایجاد کنیم تا توزیع منابع به صورت متوازن انجام شود.

لزوم تخصیص زمین برای احداث مجتمع‌های پزشکی در نقاط کم‌برخوردار

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی قزوین با اشاره به برگزاری جلسات در این حوزه گفت:‌ در جلسات استانی با حضور نمایندگان شورای شهر، شهرداری، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استاندار همیشه از این عزیزان خواستیم که در آمایش و توسعه استان قزوین، زمین‌های موجود را با قیمت مناسب در اختیار گروه پزشکان قرار دهند.

کشاورز تصریح کرد: اگر چنین زمین‌هایی تخصیص پیدا کند، می‌توانیم مجتمع‌های پزشکی را در نقاط «کم‌برخوردار» همه شهرستان‌های استان قزوین به ویژه شهر قزوین احداث کنیم تا بتوانیم گروه‌های پزشکان را برای ساختن مراکز درمانی از جمله مرکز تشخیصی، آزمایشگاه، درمانگاه و مرکز جراحی محدود هدایت کنیم.

او افزود: در استان قزوین خیلی در این حوزه حمایت نداریم و از خبرنگاران انتظار داریم از ما حمایت کنند و مسئولان تصمیم‌گیر استانی را در مسیری ببرند که در این حوزه به صورت حمایتی وارد شوند؛ چرا که از نظر قانونی امکان دخل و تصرف در برپایی مراکز پزشکی نداریم و اجباری در این حوزه نیست و هر پزشکی خودش محل کارش را مشخص می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین با بیان اینکه علاقه‌مند به توزیع متوازن مراکز پزشکی در سطح استان و به ویژه شهر قزوین هستیم، تصریح کرد: راه دستیابی به این توزیع متوازن پزشکان این است که مجوزها را راحت‌تر و سریع‌تر به پزشکانی ارائه دهیم که در مراکز با ترافیک کمتر استقرار می‌یابند.

کشاورز درباره بسته‌های تشویقی در این حوزه هم گفت: اعطای وام بانکی، زمین ارزان‌تر و تخفیف شهرداری قزوین در اعطای مجوزهای مربوطه می‌تواند مشوق مناسبی برای استقرار پزشکان در سایر نقاط شهر باشد تا از تراکم مطب‌ها و مراکز پزشکی در پیرامون سبزه‌میدان کاسته شود.

او اضافه کرد: در این زمینه باید ما به همراه دستگاه متولی حوزه شهرسازی پا جلو بگذاریم و نقاطی را در شهر برای پزشکان جانمایی کنیم که در صورت انتقال مطب‌های پزشکان به این نقاط برای آنها تسهیلات مصوبی در نظر گرفته شود. بالاخره باید جذابیت حداقلی برای این موضوع ایجاد شود.

پزشکان متخصص نیاز مالی برای جابه‌جایی ندارند

اما در شرایطی که معاونت درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی خواستار تخصیص زمین برای ساخت مجتمع پزشکان است، به نظر می‌رسد بسیاری از پزشکان متخصص و فوق تخصص مستقر در خیابان‌های پیرامون سبزه‌میدان تمکن مالی فراوانی برای انتقال به سایر نقاط شهر دارند.

یک مشاور املاک در این باره به ولایت گفت: امروز گران‌ترین املاک و خانه‌های این شهر به ویژه در نقاطی مانند هفت‌سنگان و مناطق لاکچری‌نشین شهر قزوین هم متعلق به همین قشر است و باید دانشگاه علوم‌پزشکی در قالب ابزارهای نظارتی و جلب مشارکت، پزشکان متخصص را راهی مناطق خلوت‌تر شهر کند.

میلاد چگینی تصریح کرد: باید این نگاه که خیابان‌های مرکز شهر پاخور خوبی برای مراجعه بیمار دارد، تغییر کند، چرا که بیمار مشتری نیست و در ضمن نیاز او خاص است که به نظر می‌رسد پاسخ به نیاز درمانی در هر جای شهر فرق چندانی برای او نمی‌کند.

لزوم تدوین طرح جابه‌جایی مطب‌های پزشکی

با توجه به تجمع و تراکم فراوان مطب و درمانگاه در خیابان‌های منتهی به سبزه‌میدان دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین باید در قالب یک طرح مدون موضوع جابه‌جایی و ساماندهی این مطب‌ها را در مراکز تصمیم‌گیری از جمله شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه زیربنایی مطرح کند تا بتوان با ساماندهی این مطب‌ها حتی در قالب احداث مجتمع‌های پزشکی بخش مهمی از گره ترافیکی سبزه‌میدان را باز کرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا