خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پدرخوانده هوش مصنوعی درباره حذف مشاغل توسط این فناوری ابراز نگرانی کرد

جفری هینتون به دولت بریتانیا پیشنهاد کرده است که برای کاهش تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل، درآمد پایه همگانی ایجاد کند.

«جفری هینتون»، دانشمند علوم کامپیوتر که به‌دلیل کار خود در زمینه شبکه‌های عصبی مصنوعی به «پدرخوانده هوش‌مصنوعی» معروف است در مصاحبه جدیدی گفت که نگران تصاحب کارهای پیش‌پاافتاده و خسته‌کننده توسط هوش مصنوعی است. هینتون همچنین به دولت بریتانیا پیشنهاد کرده که برای کاهش تأثیر این اتفاق، درآمد پایه همگانی ایجاد کند.

پدرخوانده هوش مصنوعی به بی‌بی‌سی می‌گوید که «بسیار نگران این موضوع است که هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل عادی را تصاحب کند». او معتقد است که درآمد پایه همگانی می‌تواند راه‌حلی برای مقابله با این مسئله باشد.

او در مصاحبه خود گفت:

«در خیابان داونینگ [محل استقرار دفتر نخست‌وزیر انگلیس] با من مشورت کرده‌اند. من به آن‌ها توصیه کردم که درآمد پایه همگانی ایده خوبی است.»

درآمد پایه همگانی مبلغی است که به تمام بزرگسالان در یک جمعیت خاص بدون توجه به ثروت و وضعیت شغلی آن‌ها پرداخت می‌شود. این ایده به‌عنوان راهی برای کاهش تأثیر اقتصادی هوش مصنوعی، در میان محققان، آینده‌پژوهان و رهبران صنعت به موضوع جذابی تبدیل شده است.

همچنین در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، کنیا و هند، این ایده به‌عنوان راهی برای مقابله با فقر مورد توجه قرار گرفته است.

چالش‌های آینده هوش مصنوعی

از نظر هینتون، هوش مصنوعی بهره‌وری را افزایش می‌دهد و ثروت بیشتری را به‌همراه خواهد داشت. اما اگر دولت مداخله نکند، این فناوری فقط ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند و به افرادی که ممکن است شغل خود را از دست بدهند آسیب می‌رساند.

هینتون همچنین از وجود یک رویکرد محتاطانه‌تر برای توسعه هوش مصنوعی دفاع می‌کند و می‌گوید که طی 5 تا 20 سال آینده، هوش مصنوعی می‌تواند به یک «تهدید در سطح انقراض» برای انسان‌ها تبدیل شود.

درحال‌حاضر «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، در حال انجام آزمایشات خود در مورد درآمد پایه همگانی است و انتظار می‌رود نتایج آن به‌زودی منتشر شود. او همچنین اخیراً ایده «محاسبات پایه همگانی» را مطرح کرده و گفته بود که به‌جای دریافت پول نقد، همه می‌توانند بخشی از منابع یک مدل زبانی بزرگ آینده مانند GPT-7 را دریافت کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا