خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اثر سانحه ارسباران بر سیاست خارجی ایران

حسن بهشتی‌پور: ممکن است مذاکرات به حالت تعلیق در بیاید

یک تحلیلگر مسائل بین الملل بر این باور است که تغییرا رخ داده در راس وزارت امور خارجه تغییر عمده‌ای بر سیاست‌ها نخواهد داشت و علی باقری کنی کارهای روزمره وزارتخانه را پیش خواهد برد و شاهد تحول ویژه‌ای در این زمینه نخواهیم بود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با انصاف نیوز با اشاره به خبرهای منتشرشده‌ی روزهای اخیر درباره‌ی مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا گفت: ممکن است با توجه به شرایط جدید پیش آمده در کشور این مذاکرات به حالت تعلیق در بیاید.

پس از وقوع سانحه‌ برای هلیکوپتر حامل سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان با موافقت رهبری محمد مخبر عهده‌دار وظایف رئیس‌جمهور شد و او در یکی از نخستین اقدامات خود علی باقری کنی را به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منصوب کرد.

آقای باقری که سال‌ها به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی شناخته می‌شد در دولت سیزدهم به عنوان مذاکره‌کننده‌ی ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات احیای برجام حضور داشت.

برخی شنیده‌ها در دوران فعالیت علی باقری حاکی از اختلاف نظر میان او و آقای جلیلی بوده است و بعضی بر این باورند که نگاه او نسبت به مذاکرات هسته‌ای به شکل کلی با تغییراتی همراه بوده است.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، با اشاره به سانحه‌ی رخ داده برای رئیس دولت سیزدهم و وزیر امور خارجه گفت: کشور در حال حاضر در شرایط کم سابقه‌ای است و تا پنجاه روز آینده انتخابات برگزار خواهد شد و مسئولان هم قاعدتا درگیر همین شرایط ویژه هستند. در نتیجه در این مدت مسئولان بیشتر ازمسائل خارجی درگیر موضوعات داخلی خواهند بود.

او ادامه داد: علی باقری و دستگاه دیپلماسی کشور در 50 روز پیش رو کارهای گذشته را ادامه خواهند داد و بعید می‌دانم که تغییر مسیری را شاهد باشیم. تغییر مسیر در این حوزه منوط به انتخاب رئیس جمهور در پنجاه روز آینده است و اینکه آیا دولت جدید اراده‌ای برای تغییر در سیاست خارجی دارد یا خیر. در نتیجه شاهد تغییر قابل توجهی در این حوزه نخواهیم بود.

به گفته‌ی بهشتی‌پور، سرپرست وزارت امور خارجه سعی خواهد کرد که امور روزمره‌ی وزارتخانه و برنامه‌هایی که از گذشته در این وزارتخانه داشته‌اند را پیش ببرد.

آقای بهشتی‌پور درباره‌ی تاثیر رخداد اخیر بر مذاکرات به خبرنگار انصاف نیوز گفت: با توجه به شرایط فعلی می‌توان اینطور حدس زد که احتمالا مذاکرات تعلیق شود. البته مسائلی در این سطح در شورایعالی امنیت ملی تعیین تکلیف می‌شود و نه در سطح وزارت امور خارجه و یا رئیس جمهور ولی به نظر می‌رسد که هم طرف آمریکایی درباره‌ی تداوم مذاکرات با دولت انتقالی تعمق بیشتری خواهد داشت و هم در ایران در حال حاضر دغدغه‌ها و مسائل مختلف دیگری وجود دارد که باعث می‌شود مذاکره در این شرایط بسیار دشوار باشد.

او درباره‌ی نگاه دیگری که در این باره وجود دارد هم گفت: برخی می‌گویند با توجه به اینکه سیاست‌های کلی مذاکرات از سوی رهبری تعیین می‌شود ممکن است در شرایط فعلی هم مذاکرات ادامه پیدا کند اما با توجه به اینکه دستگاه دیپلماسی در این 50 روز مشغله‌های فراوانی خواهد داشت مذاکرات به احتمال فراوان به حالت تعلیق درمی‌آید مگر آنکه اراده‌ای برای تداوم آن باشد که در این صورت ممکن است ادامه پیدا کند.

نخستین مدیر شبکه‌ی العالم صداوسیما درباره‌ی نگاه رژیم اسرائیل به شرایط اخیر گفت: اسرائیل هر جا و هر زمانی توانسته به ما ضربه زده و تفاوتی ندارد که شرایط چگونه باشد؛ اگر این حادثه رخ نمی‌داد و عزیزان ما شهید نشده بودند هم می‌بایست نسبت به توطئه‌های اسرائیل هوشیار می‌بودیم زیرا آنها همواره در پی این هستند که با استفاده از عوامل نفوذی خود به ایران ضربه بزنند. در نتیجه ما همواره باید در یک آماده‌باش کلی در مواجهه با اسرائیل برای خنثی کردن توطئه‌های آنها باشیم.

بهشتی‌پور در ادامه گفت: پس از حادثه‌ی اخیر بلافاصله محمد مخبر به عنوان مدیر قوه مجریه تعیین شد و شورای سه نفره هم برای انتخابات تشکیل شده است. رهبری هم در راس امور هستند و همچنین مراکز اطلاعاتی و امنیتی هم هوشمندانه بیش از گذشته دقت دارند. بنابراین، ممکن است برخی در اسرائیل چنین تصور باطلی داشته باشند اما شرایط کشور طوری است که مسئولان می‌توانند آن را مدیریت کنند. نباید از خاطر برد که در اوج بحران در سال 60 چندین تن از سران کشور به شهادت رسیدند اما کشور اداره شد.

او تاکید دارد که این سخن به معنای ساده‌اندیشی نیست و می‌گوید: اگر چنین شرایطی نبود هم باید همواره آماده‌ی مقابله با توطئه‌های اسرائیل باشیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره‌ی احتمال تغییر سیاست خارجی در دولت چهاردهم گفت: در رویکرد کلان سیاست خارجی تابع شورایعالی امنیت ملی و البته حرف آخر درباره‌ی تصمیمات این شورا نیز بنا بر قانون با رهبری است. اگرچه رئیس شورای عالی امنیت ملی، رئیس جمهور است اما طبق قانون اساسی مصوبات باید به امضای رهبری برسد تا اجرایی شود.

او در پایان تاکید کرد: رویکردهای کلی در 45 سال گذشته به ندرت تغییر داشته است و در نتیجه‌ی این حادثه نیز بعید است در سیاست‌های کلان تغییری ایجاد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. اگه دایره ادبیات‌مون به توهین و تهدید خلاصه می‌شه، واقعاً کسی مجبورتون نکرده کامنت بذارید.

  1. اگه دایره ادبیات‌تون به توهین و تهدید خلاصه می‌شه، واقعاً کسی مجبورتون نکرده کامنت بذارید.

    4
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا