خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۰ خرداد سال ۸۰ | ۳۰هزار مسجد بدون امام جماعت

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 10 خرداد 1380 | 7 ربیع‌الاول 1422 31 می 2001

صبح زود، در اطراف استخر بزرگی قدم زدیم و پس از صرف صبحانه، به سوی شهر قم حرکت کردیم. در محل باغ زنبیل‌آباد، از ساختمان‌های دردست ساخت دانشگاه جامعه الزهرا بازدیدکردیم. آقای [محمدرضا] طباطبایی، مدیر جامعه توضیح داد. 45 هکتار باغ را خریده‌اند؛ بخشی را به وزارت اطلاعات، بخشی را به شهرداری [قم] برای [احداث] پارک داده‌اند و بخشی را برای فضای سبز نگه داشته‌اند و بخشی را زیر ساختمان‌های آموزشی و خوابگاهی و حدود 700 حجره در دو خوابگاه بزرگ چهار طبقه و جالب ساخته‌اند.

از خوابگاه‌ها بازدیدکردم. سپس در مسجد ساختمان فعلی جامعه، در مراسم فارغ‌التحصیلی شرکت کردم. پس از گزارش و خیرمقدم و اعطای جوایز، درباره نیازهای حکومت اسلامی و وظایف حوزه‌ها و استحکام نظام سخنرانی کردم[1]؛ برنامه باحالی بود.

به زیارت حرم [حضرت معصومه (س)] و قبر حاجیه والده [ماه‌بی‌بی صفریان] و حاج ابوی [میرزاعلی هاشمی] رفتیم. در مسیر، [آقای قربانعلی سعادت]، استاندار [قم]، توضیحاتی داد و در حرم، آقای [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی]، [تولیت آستان حضرت معصومه (س)]، برای اصلاح روکش طلای گنبد استمداد کرد. به قریه وسف برگشتیم. جمعی از محققان دفتر تبلیغات اسلامی قم هم آمده بودند. مذاکره داشتیم. پس از ناهار، کمی استراحت کردیم.

عصر با جمع زیادی از محققان [گروه فرهنگ و معارف قرآن] دفتر تبلیغات [اسلامی قم]، مذاکره داشتیم. بخش‌های گوناگون، برنامه‌های خود را توضیح دادند. دو سه ساعت طول کشید. من هم نظراتی داشتم. ظهر آقای [سیدجواد] شهرستانی، داماد آیت‌الله [سیدعلی] سیستانی و وکیل ایشان، با جمعی از همکاران عرب و عراقی آمدند و نمونه‌هایی از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و خدماتی، منجمله شهریه طلاب، تأسیس‌ کتابخانه، ساختن خانه‌های سازمانی برای طلاب و تأسیس سالن‌های اینترنتی را گفتند.

شب با محققان [مجموعه] تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن و دائره‌المعارف قرآن و سیره ائمه که از یادداشت‌های من استفاده می‌شود، مذاکره داشتیم. گفتند، کار تفسیر [راهنما] تمام شده و چهار جلد فرهنگ قرآن، تقریباً آماده شده است. من هم تذکراتی داشتم که مطرح کردم. دیروقت، اخبار را از روی کامپیوتر خواندم.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من به برادران و خواهران تأکید می‌کنم که به اسلام کاربردی فکر کنند. اسلام، مبانی اساسی تئوریک را دارد، ولی دانشگاه‌ها و مراکز باید فقه و اخلاق را کاربردی‌تر پیاده کنند. ما هم باید با دیدی عملی به حوزه‌ها نگاه کنیم. هزاران طلبه خواهر و هزاران دانشجوی طلبه هستند؛ قطعاً ما باید برنامه داشته (باشیم که وقتی درس‌شان تمام شد، بدانند کجا هستند و چه می‌کنند؟

در جامعه نیاز هست. طلبه‌ای هشت یا ده سال درس می‌خواند، آیا باید همیشه در حوزه بماند؟ این که شدنی نیست. بعد از چند سال، در هر مقطعی وقتی که بیرون می‌رود، جاهایی مشخص در جامعه باشد و تنظیم شود. ما الان 30 هزار مسجد داریم که امام جماعت ندارند. همه مراکز آموزشی ما، احتیاج به یک نوع آموزش دینی دارند. باید دین را با محتوای وسیع آموزش دهیم، نباید به همین توضیح‌المسایل که مردم می‌خوانند، اکتفا کنیم. باید قدری وسیع‌تر انجام بدهیم. باید بین دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های روحانی هماهنگی باشد.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا