خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمد مهاجری: نگاه تکنوکرات‌های دولت رئیسی به مخبر است

محمد مهاجری می‌گوید که سه طیف مختلف در دولت با حمایت از سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش و محمد مخبر در حال آماده‌سازی خود برای شرکت در انتخابات ۸ تیر هستند و نیروهای تکنوکرات دولت سیزدهم نیز به ریاست جمهوری آقای مخبر امید دارند.

آقای مهاجری در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از فضای انتخابات گفت: به نظر می‌آید که اگر بخواهیم آنچه در انتخابات 1402 رخ داد را ملاک قرار دهیم نباید منتظر یک انتخابات با مشارکت بالا باشیم و در مشارکت پایین معمولا ‘ما اصولگراها’ برنده می‌شویم. اما اگر مشارکت حدود 60 درصد باشد و کاندیداهای اصولگرایان معتدل و اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان متحد باشند احتمال برنده شدن آنها منتفی نیست ولو اینکه انتخابات به مرحله‌ی دوم برسد.

او ادامه داد: آنچه از فضای سیاسی کشور در حال حاضر معلوم است، فضا خیلی به سمت باز شدن حرکت نمی‌کند اما با این وجود اینکه فکر کنیم دولت بعدی کپی دولت سیزدهم خواهد بود یک اشتباه است. دولت سیزدهم هم از نظر ساختاری و هم از نظر عملکردی دولت پر انتقادی است که بخشی از آن هم ریشه در تضادهای درونی دولت دارد. اما دولت بعدی حتی اگر دولت اصولگرا و شبیه دولت سیزدهم باشد هم حتما با این دولت به لحاظ عملکرد تفاوت خواهد داشت.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا بر این باور است که انتخابات زودهنگام می‌تواند هم یک فرصت هم تهدید و می‌گوید: اگر این امکان وجود داشته باشد که جریان‌های رقیب فعال شوند می‌تواند یک سونامی سیاسی ایجاد شود. اما در حال حاضر فضای احساسی ایجادشده یک تهدید است که عملا باعث می‌شود جریان‌های رقیب بسط ید چندانی برای انتقاد نداشته باشند.

مهاجری درباره‌ی نگاه نیروهای درون دولت به انتخابات ۸ تیر گفت: در دولت سه جریان مختلف وجود دارد. جریانی موافق کاندیداتوری سعید جلیلی است و علاقه دارند او رئیس‌جمهور شود که ‘امام صادقی‌ها’ و تندروهای کابینه را شامل می‌شود که بخش هایی از فرهنگ و اقتصاد دست آنهاست. این جریان بیشترین خطر را درباره‌ی کنار گذاشته شدن از قدرت احساس می کنند.

به اعتقاد این فعال رسانه‌ای اصولگرا جریانی دیگر در دولت به دنبال کاندیداتوری مهرداد بذرپاش است. مهاجری می‌گوید: حامیان این نگاه راست‌های تند و نیمه تندی هستند که با سعید جلیلی و جبهه پایداری فاصله دارند.

او درباره‌ی سومین جریان داخل دولت گفت: نگاه تکنوکرات‌ها به سمت مخبر است. در صورتی که او رئیس جمهور شود، راهش هم ادامه‌ی آقای رئیسی است اما بنا بر تصور آنها می‌تواند سیستم و شعارهای دولت سیزدهم را اصلاح کند.

مهاجری با بیان اینکه افرادی مانند محمدباقر قالیباف در بیرون از دولت هم در پی کاندیداتوری هستند، گفت: قالیباف معتقد است که جمهوری اسلامی یک ریاست جمهوری به او بدهکار است. او در حال حاضر روی پل صراط است. از یک طرف ممکن است ریاست مجلس را از دست دهد و وضعیتش در انتخابات ریاست جمهوری هم نامشخص است. بنابراین ممکن است که او به کلی از صحنه‌ی سیاست ایران دور شود ولو به شکل ظاهری حضور داشته باشد. البته اگر قالیباف برای هیئت رئیسه مجلس کاندیدا شود عملا از ریاست جمهروی دوری می‌کند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: تصور میکنم حتی اگر سعید جلیلی بخواهد وارد صحنه‌ی انتخابات بشود هم تایید صلاحیت نخواهد شد. نگاه جلیلی با وضعیت فعلی جامعه ما انطباق ندارد.

او درباره‌ی نوع رابطه‌ی مجلس با دولت چهاردهم گفت: هر فردی که رئیس جمهور شود احتمال تقابل بین دولت و مجلس را زیاد نمی‌دانم. حتی اگر آن فرد اصلاح‌طلب باشد. ساختار مجلس دوازدهم کاملا متفاوت از مجلس یازدهم است اکثریت آن مجلس اصولگرا بود و 10 تا 15 نفر از اصلاح طلبان حضور داشتند و مجلس دو فراکسیونی بود. اما مجلس دوازدهم دست کم سه فراکسیون خواهد داشت. ممکن است در ظاهر فراکسیونی به نام ‘انقلاب اسلامی’ ایجاد کنند و 180 نفر هم در آن باشند اما بنا بر نگاه‌هایی که در مجلس وجود دارد سه گروه مجزا را شاهدیم. نگاه قالیباف (شانا و پایداری)، جریان تندتر نگاه بعدی است. البته پایداری‌هایی که این بار با قالیباف همراه بودند تقسیم می‌شوند و در مقاطع مختلف به سمتی خواهند رفت.

مهاجری گروه سوم را فراکسیونی متشکل از مستقلین اعتدالگرایان و اصلاح طلبان [فراکسیون میانه‌روها] می‌داند که بین 50 تا 100 نفر در آن حضور دارند. او می‌گوید: این جریان سوم در مجلس دوازدهم نقش اول را بازی خواهند کرد. به تنهایی هیچکدام از آن دو جریان دیگر به نتیجه نخواهند رسید. با شنتاختی که از ترکیب مجلس دارم جناح اقلیت بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.

او درباره‌ی وضعیت انتخاباتی جریان میانه‌روها گفت: طبیعی‌ست که اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل دست به عصا وارد فضای انتخاباتی شوند. کاملا روشن است که آنها امکان اینکه بتوانند به عنوان بازیگر اصلی بازی کنند در حال حاضر ندارند و اتمسفر سیاسی کشور چنین امکانی را به آنها نمی‌دهد. در نتیجه آنها دیرتر به نتیجه می‌رسند و اگر حس کنند مثل انتخابات مجلس قرار است برخورد شود میزان حضورشان حساب شده‌تر خواهد بود.

مهاجری پیرامون درصد مشارکت در انتخابات گفت: آرزو دارم که خیزشی ایجاد شود و مشارکت به بالای هفتاد درصد برسد به این خاطر که رئیس جمهوری با 25 تا 30 میلیون رای در عرصه‌ی داخلی و خارجی مقتدرتر خواهد بود. روسای جمهوری که آرا بالایی ندارند نمی توانند در فضای سیاسی فعال عمل کنند.

او درباره‌ی راهکار بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات گفت: خداوند به دل شورای نگهبان بیندازد که رفتارهای قبلی‌شان را تکرار نکنند تا شاهد وضعیت خوبی باشیم! مشارکت بالا، به اراده‌ی سیستم سیاسی کشور نیاز دارد. حس فعلی‌ام این اراده را تائید نمی‌کند. مشکل مردم اعتماد نداشتن به مسئولان برای تحقق شعارهایشان است. 

این فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: آقای روحانی می‌گفت کار من مذاکره برای برداشتن تحریم است و بیشتر مردم هم برای همین به او رای داده بودند. او در دولت اول توانست برجام را تا حد قابل اعتنایی جلو ببرد؛ اما قبل از‌ آنکه ترامپ بخواهد حال برجام را بگیرد، عده‌ای فردای برجام به هم‌تیم خودمان از پشت خنجر زدند! ترامپ هم وقتی دید در داخل داریم خودمان را می‌زنیم، او هم برجام را از بین برد، اما قبلش آن عده کار خودشان را کرده بودند. مردمی که دوبار در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به برجام رای دادند و دیدند مجلس در سال ۹۹ قانونی تصویب می‌کند که کل برجام را از بین می‌برد، چرا باید بخواهند که دوباره در انتخابات شرکت کنند؟ 

او ادامه داد: مردم محاسبه‌گر هستند و وقت خودشان را تلف نمی‌کنند، به همین دلیل در انتخابات‌ سال ۹۸ و  ۱۴۰۰ شرکت نکردند و در سال ۱۴۰۲ مبارزه منفی را به حداکثر خودش می‌رسانند. حالا هم اگر مردم احساس کنند قرار نیست رئیس‌جمهوری بیاید که فضا را تغییر بدهد، هیچ دلیلی نمی‌بینند تا در انتخابات شرکت کنند. 

این تحلیلگر سیاسی درباره‌ی تغییر تدریجی نگاه دولت سیزدهم به سیاست خارجی گفت: آقای باقری کنی که جزو مخالفان برجام بود و هر جایی می‌توانست به مذاکره‌کنندگان پشت‌پا زد، حالا با مواجه شدن با واقعیت، متوجه شد که داستان چیز دیگری است. مذاکره‌‌ی ایران و آمریکا در عمان نشان داد که دولت سیزدهم به این موضوع رسیده بود که برجام باید احیا شود.

به گفته‌ی مهاجری، دولت سیزدهم دو مشکل برای احیای برجام دارد: یکی اینکه طرف مقابل به دلیل پایین بودن سطح، اعتبار و قدرت دولت حاضر به مصالحه نبود. دوم اینکه این دولت چند سال به برجام فحش داده بود، حالا در صورت موافقت با برجام، چطور می‌‌خواهند کارشان را برای جمعیت طرفدارشان توجیه کنند؟

او در پاسخ به این سوال که شبیه‌ترین شخصیت به آقای رئیسی کیست، گفت: آن شخص آقای جلیلی نیست. اگر بخواهیم دولت سیزدهم اصلاح‌شده داشته باشیم، آقای مخبر به او نزدیک‌تر است.

مهاجری پیرامون کاندیداهای جریان میانه‌روها نیز گفت: در روزنامه‌‌ها از کسانی مثل آقایان ظریف، پزشکیان، عارف، آذری جهرمی و… نام می‌برند، ویژگی‌‌‌شان این است که احتمال دستیابی به ائتلاف در این طیف بالا است اما در نقطه‌ی مقابل به دو دلیل چنین ائتلافی در طیف اصولگرایان نیست. اول اینکه، مطمئن هستند یک اصولگرا برنده خواهد شد و دلیل دیگر به این مربوط است که در یک‌دهه‌ی اخیر هیچ کاری برای رسیدن به مانیفست سیاسی انجام ندادند. جریان اصولگرایی، از چند جهت یک جریان ورشکسته به تقصیر است. 

مهاجری، درباره‌ی وحدت اصولگرایان گفت: شرایط متفاوت است، آنها قبلا متفرق بودند اما آقایان قالیباف، احمدی‌نژاد و لاریجانی آمدند ولی در سال ۸۴ به وحدت نرسیدند. اگر بعضی‌هایشان در سال ۹۶ کنار رفتند به این دلیل بود که از شخصی مثل حسن روحانی وحشت داشتند و فکر می‌کردند اگر متحد نشوند، روحانی می‌بَرد. گرچه در نهایت روحانی بُرد! آن وحشت دیگر در آنها وجود ندارد چون می‌دانند شورای نگهبان برخی چهره‌ها را تائید نخواهد کرد، بدنه‌ی رای اصلاح طلبان کم شده است و بیشتر مردم هم در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

مهاجری درباره حضور تکنوکرات‌ها در طیف اصولگرایان و نزدیکی احتمالی آنها به جریان میانه‌روها گفت: اگر منظور دیدگاه سازندگی به روش تکنوکراسی باشد، افرادی مثل قالیباف و یا مخبر چنین دیدگاهی دارند و ما چاره‌ای نداریم از این ‘نگاه هیئتی’ که در اصولگرایان وجود دارد عبور کنیم و به سمت عمل‌گرایی برویم. تکنوکرات‌هایی هستند که عمل‌گرا هستند اما به دلیل تشکیل دولت ایدئولوژیک، با این افراد و نوع نگاه هم خداحافظی می‌شود!

او در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد می‌تواند معجزه‌ی ۸ تیر باشد گفت: برداشت من این است که شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نمی‌کند. وقتی کسی دو دوره رئیس‌جمهور می‌شود، دیگر رغبتی برای بار سوم وجود ندارد. بعید است احمدی‌نژاد بیاید زیرا او نتیجه‌گرا است. ضمن اینکه او اگر رئیس‌جمهور شود، با گارد شدید مجلس، نهادهای نظامی، اقتصادی و سیاسی مواجه خواهد شد و دولت ناموفقی خواهد داشت. درباره‌ی تاثیرگذاری آقای روحانی هم، او شاید در حد معرفیِ کسی بتواند نقش داشته باشد و نه بیشتر.

مهاجری درباره‌ی هیئت انتخابات رئیسه مجلس گفت: از بین آقایان متکی، ذوالنور و قالیباف، اگر قالیباف بماند با یک اکثریت ضعیف رئیس مجلس خواهد ماند.

این فعال رسانه‌ای اصول‌گرا که به عنوان یکی از منتقدان جدی دولت سیزدهم شناخته می‌شود درباره‌ی احساسش نسبت به شنیدن خبر سانحه بالگرد گفت: ذره‌ای از مواضع انتقادی قبلی‌ام کوتاه نیامدم اما از شنیدن این خبر به شدت ناراحت شدم. دولت رئیسی نقص‌های ساختاری بزرگی داشت. فردای پیروزی رئیسی نوشتم که به‌عنوان منتقد جدی، سرسخت و منصف او حاضر خواهم شد و تا روز آخر هم همین‌طور بود.

مهاجری با بیان یک خاطره از ابراهیم رئیسی در زمان ریاست او در سازمان بازرسی گفت: آقای رئیسی را از نظر ویژگی‌های شخصی دوست داشتم. ویژگی‌های مثبت شروط لازم برای یک آدم خوب بودن هستند اما لزوما همه‌ی این‌ها، شرایط کافی را برای رئیس‌جمهورِ خوب بودن فراهم نمی‌کند. معتقدم دولت آقای رئیسی توسط افراد جریان تندرو و کسانی که با او نسبت‌هایی داشتند، محاصره شده بود و شاید رودربایستی‌های او با آن افراد باعث شد تا نتواند قاطع عمل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آقای محمد مهاجری کجاش اصولگرا است که مرتب تکرار می کنید فعال اصولگرا ؟ ایشون از هر اصلاحطلبی اصلاحطلبتره عنوان رو اصلاح کنید اصولگرایی مگه به اسمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا