خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ماجرای کنسل شدن پروازها چه بود؟ | «موضوع سیاسی خاصی وجود ندارد»

تعدادی از مسافران اعلام کردند که پروازهایشان در خرداد ۱۴۰۳ کنسل شده است و فقط توانسته‌اند هزینه‌ی بلیت کنسل شده را دریافت کنند. مدیرکل روابط عمومی ایرلاین می‌گوید طبق اولویت‌ها برخی پروازها کنسل شده‌اند و هزینه‌ها هم به شکل اتوماتیک عودت داده می‌شوند.

به گزارش انصاف نیوز، مسافران اعلام می‌کنند باید بلیت را با قیمت بالاتری از ایرلاین دیگری تهیه کنند و مبلغ برگشتی برای جبران خسارت کافی نیست.

حسام قربانعلی، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی دلیل کنسل شدن پروازهای اروپایی در هفته‌ی اول خرداد ۱۴۰۳ اطلاعاتی را در اختیار انصاف نیوز قرار داد که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

انصاف نیوز: هفته‌ی اول خرداد پروازهای اروپایی کنسل شده بودند. علت چه بود؟

قربانعلی: در‌حال‌حاضر تعدادی پرواز به جای آن پروازهای کنسلی به شبکه‌ی ما برگشت. در شرایطی بودیم که اوضاع روز به روز پیش می‌رفت. 

انصاف نیوز: این شرایط بستگی به چه چیزی دارد؟

قربانعلی: شما چقدر در حوزه‌ی هوانوردی تخصص دارید؟ بعضی موضوعات به بحث پرمیشن و… برمی‌گردد. بحث‌ها تخصصی هستند و برای مخاطب شما هم ممکن است جذابیت نداشته باشند.

«پروازها طبق اولویت‌ها کنسل شدند»

انصاف نیوز: لطفا با توجه به سطح آگاهی مخاطب و انتظار مسافرانی که پروازشان کنسل شده است بفرمایید. آیا مسئله‌ای در داخل کشور باعث کنسل شدن پروازها بود؟

قربانعلی: هیچ مشکلی نیست. سازمان‌های مختلفی هستند و عملیات‌های میان‌دستگاهی وجود دارد اما ایران ایر صرفا تصمیم‌گیرنده نیست. ایران ایر هم هر روز پیگیر است و ممکن است در فرآیند شبکه‌ی پروازی احساس اختلال کنیم، طبیعی است که گاهی اُپریشن‌مان را اصلاح کنیم و چنین چیزی در همه جای دنیا مرسوم است. سیاست‌های ایرلاین طبق شرایط و امکانات موجود تغییر می‌کند.

انصاف نیوز: آیا این هفته مشکل حل شده است؟

قربانعلی: بله چند روزی است مشکلات حل شده و در حال انجام ماموریت‌مان هستیم و هر لحظه فرآیند بازار را رصد می‌کنیم و رسالت و خدمات‌رسانی و تکلیف خودمان را می‌دانیم. همکارانمان هم در حال تلاش هستند؛ ممکن است گاهی به فراخور شرایط، پروازی را برای تنظیم عملیات خودمان کم کنیم و دوباره آن را به شبکه برگردانیم. پروازها براساس نیاز و ماموریت محوله و میزان ناوگان طبق اولویت‌ها تنظیم می‌شوند. ماموریت‌‌های داخلی، پرواز به کشورهای همسایه و پروازهای نجف برای زوار عتبات و حج طبق امکانات موجود هماهنگ می‌شوند.

انصاف نیوز: آیا کنسلی‌های هفته‌ی گذشته به سفرهای حج ارتباطی داشتند؟

قربانعلی: عرض نکردم این دو به هم ارتباطی دارند، شما تصورتان از صنعت هوانوردی چیست؟ 

انصاف نیوز: لطفا طوری پاسخ بدهید که عموم مسافرها متوجه مسئله بشوند.

قربانعلی: عموم مردم اگر پرواز لوفت هانزایشان کنسل شود، با این پاسخ مواجه می‌شوند که با توجه به شرایط منطقه‌ای، تصمیم گرفتیم که پرواز را باطل کنیم و ضرر و زیان را در چارچوب‌ها می‌پردازیم.

کسی قصد اذیت مردم را ندارد، موضوع دردناک است اما مرتب با مردم در تماس هستیم. این موضوعی نیست که یک‌بار در صنعت هوانوردی رخ داده باشد، یک موضوع کاملا جاری و عادی است که به شرایط موجود و ماموریت‌های محوله ایرلاین و وضعیت تکنیکال هواپیماها و اپریشن برمی‌گردد.

هیچ موضوع سیاسی خاصی وجود ندارد، مشکل مجوز و محدودیتی از کشورهای اروپایی و انگلستان نداریم. مطمئن باشید یک هواپیما هم بدون دلیل روی زمین نخواهد ماند و همکاران ما در بخش‌های مختلف فرآیند عملیاتی کردن هواپیما را پیش می‌برند.

انصاف نیوز: اگر مسئله‌ی جاری و عادی است، چطور هفته‌‌ی پیش گفتید مسئله ملی است و چند روز بعد برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس بگیریم؟ ما با پشتیبانی ایرلاین تماس گرفتیم اما بعد از نیم‌ساعت انتظار کسی پاسخگو نبود. مسافرها چطور می‌توانند حقوقشان را پیگیری کنند؟

قربانعلی: شما دنبال چه چیزی هستید؟ مسئله را توضیح دادم. ما با شماره‌ی ۴۶۶۲۴۴۲۰ در ساعت اداری پاسخگو هستیم. روزی حدود ۶۰ پرواز داریم و طبیعی است که افراد پشت خط بمانند.

انصاف نیوز: فرآیند جبران پروازهای کنسل‌شده در چه مرحله‌ای است؟

قربانعلی: سیستم اتوماتیک است و تمام فرآیندها انجام می‌شوند و پول مسافرها به همان حسابشان بازگشت داده می‌شود. ممکن است گاهی اختلالی به وجود بیاید و اگر درباره‌ی این موضوع پاسخگو نبودیم و شرایط بغرنج می‌شد، تمام رسانه‌ها دنبال پاسخ می‌گشتند. وقتی صدایی درنیامده، یعنی مسئله‌ی بغرنجی نیست.

«شرایط صنعت هوایی از جنگ هشت ساله هم سخت‌تر است»

این ایرلاین دولتی است و به‌هرحال به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد. چرا به‌عنوان رسانه درباره‌ی تلفات چند هزار نفری در جاده‌ها نمی‌پرسید؟ چرا با وجود این تلفات در جاده‌‌ها، درطول سال برای یک هواپیما مشکلی به وجود نمی‌آید؟ این‌همه تاخیر در صنعت ریلی رخ می‌دهد، چرا کسی از آنها گزارشی تهیه نمی‌کند؟ 

ارزان‌ترین بلیت دنیا را در اینترنت جست‌وجو کنید و ببینید چند دلار است و ما بلیت سفر هوایی را به چه قیمت و امنیتی عرضه می‌کنیم. فراهم کردن یک قطعه‌ی هواپیما برای عملیاتی کردن پرواز و شرایط صنعت هوایی، از جهاد هشت‌ساله‌ی جنگ تحمیلی سخت‌تر است! با وجود تحریم چطور می‌توانیم قطعه وارد کنیم؟ چرا از ما نمی‌پرسید مشکلات ایرلاین چیست؟ چرا در ذهن مردم توقع ایرلاین‌هایی مثل امارات و… را درست می‌کنید؟ 

انصاف نیوز: هر زمان خواستید می‌توانید درباره‌ی مشکلات ایرلاین صحبت کنید.

قربانعلی: همه‌ی ما در همین دولت بزرگ شدیم و باید توقعاتمان را طبق شرایط موجود تنظیم کنیم. توقع عامل توسعه است اما اگر کسی بگوید جمهوری اسلامی دچار سوءمدیریت است، زمانی آن را می‌پذیرم که صد هواپیما در این شرکت پارک باشد و ما پروازمان را کنسل کنیم یا خدمات ندهیم! اما چنین شرایطی وجود ندارد. باید ببینید چه امکاناتی داریم، چون این صنعت تحریم شده است. شکایت از آمریکا باید در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح شود. ما هیچ قصدی جز جابه‌جایی مسافران نداریم اما چرا یکی از حقوقدان‌های خارج‌نشین برای شکایت از کشورهایی که صنعت هوایی ما را تحریم کرده‌اند، اقدامی نمی‌کنند! 

انصاف نیوز: همیشه کسانی در داخل کشور گفته‌اند تحریم نعمت است، آیا تحریم باعث توسعه صنعت هوایی شده است؟ 

قربانعلی: تحریم همیشه در کنار فرصت‌‌ها، تهدیداتی هم دارد. د‌ه‌ها شرکت دانش‌بنیان در صنعت هوایی فعال هستند. همین حالا بخواهید یک قطعه‌ی ساده را از تولید‌کننده‌ای در کشور خارجی بخرید، نمی‌توانید. هرزمان توانستید بیایید درباره‌ی وارد کردن قطعات هواپیما صحبت کنیم!»

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا