خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تأثیرات و فواید نگه‌داری از گل‌های آپارتمانی در خانه

رپورتاژ آگهی

اگر به عکس‌های جذاب و پرطرف‌دار طراحی دکوراسیون داخلی دقت کنید، در بسیاری از آنها رد پایی از گل و گیاهان آپارتمانی می‌بینید. گنجاندن انواع گل و گیاهان زیبای آپارتمانی در این طرح‌های به‌روز و مدرن زیبایی فضا را دوچندان می‌کند. جالب است بدانید دلایل پرطرف‌داربودن گل‌های آپارتمانی فقط به زیبایی آنها ختم نمی‌شود بلکه بر اساس یافته‌های علمی، فواید اثبات‌شده‌ای برای سلامت جسم و روح هم دارند. خبر خوب اینکه شما می‌توانید در کنار سفارش آنلاین مواد غذایی، سفارش گل و گیاهان آپارتمانی محبوبتان را هم همان جا بخرید. در این مقاله این فواید شگفت‌انگیز را با هم مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۱. کاهش استرس

طبق پژوهشی که در مجله انسان‌شناسی فیزیولوژیک منتشر شده است، وجود گل و گیاه در فضای خانه یا محل کار باعث می‌شود ناخودآگاه با طبیعت ارتباط برقرار کنید و به شما احساس راحتی و آرامش فوق‌العاده‌ای می‌دهد.

در این پژوهش شرکت‌کنندگان به ۲ دسته تقسیم شدند و به هر گروه وظیفه‌ای متفاوت دادند: به گروه اول مسئولیت عوض‌کردن گیاهی آپارتمانی را دادند و به دیگری یک کار ساده کامپیوتری محول شد. پس از اتمام هر ۲ کار، محققان عوامل بیولوژیکی مرتبط با استرس از جمله ضربان قلب و فشار خون شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند.

محققان با ارزیابی این فاکتورهای بیولوژیکی دریافتند که سروکار داشتن با گیاه آپارتمانی واکنش استرس شرکت‌کنندگان را کاهش و کارکردن با کامپیوتر ضربان قلب و فشار خون را افزایش داده است، با اینکه این شرکت‌کنندگان افراد جوانی بودند که به کارکردن با کامپیوتر عادت داشتند. نتیجه جالب این پژوهش این بود که سروکارداشتن با گیاهان سبز و زیبای آپارتمانی استرس فیزیولوژیکی و روانی افراد را کاهش می‌دهد.

۲. افزایش تمرکز

در پژوهش کوچکی محققان ۲۳ دانش‌آموز را در چند کلاس قرار دادند. در یکی از کلاس‌ها گیاه طبیعی، در کلاس دیگر گل مصنوعی، در کلاس سوم عکسی از گیاه و در کلاس آخر هیچ گیاهی قرار ندادند. بر اساس اسکن‌های مغزی شرکت‌کنندگان، دانش‌آموزانی که با وجود گیاه واقعی و زنده در کلاس درس می‌خواندند، توجه و تمرکز بیشتری روی درس داشتند.

۳. درمان مشکلات روحی و روانی

جالب است بدانید که وجود گل و گیاه در فضا برای افراد مبتلا به مشکلات روحی و روانی نقشی درمان‌کننده دارد. محققان از باغبانی‌درمانی برای دادن حس خوب به افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روحی و روانی استفاده کرده‌اند و این روش تأثیرات فوق‌العاده‌ای داشته است.
البته این روش درمانی قرن‌هاست که وجود داشته اما در دنیای مدرن امروز سروصدای بیشتری به پا کرده است، در این حد که بسیاری از پزشکان کلینیک‌های معتبر دنیا برای افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب، کاشتن و نگهداری‌کردن از گیاهان را تجویز می‌کنند.

۴. بهبود سریع‌تر بیماری

در کمال تعجب، تماشاکردن گل و گیاهان سرسبز و زنده سرعت بهبودی از بیماری، جراحت و جراحی را افزایش می‌دهد! بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد، افرادی که در دوره نقاهت با گل و گیاهان سروکار داشتند در مقایسه با افرادی که در طول دوره بهبودی خود ارتباطی با گیاهان نداشتند، به داروهای مسکن کمتری نیاز پیدا کرده بودند و دوره بستری آنها نیز کوتاه‌تر بوده است. اگر دوره نقاهت بیماری را می‌گذرانید، با سفارش آنلاین از سوپرمارکت می‌توانید گیاهان آپارتمانی زیبایی بخرید و در کنار لذت‌بردن از تماشای گل‌های زیبا، به بهبودی سریع‌تر خودتان کمک کنید.

۵. افزایش بهره‌وری

طبق پژوهش‌های متعدد، وجود گل و گیاه در محیط کار هم بهره‌وری و هم خلاقیت کارکنان را افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۶ انجام شد و بارها در پژوهش‌های دیگر هم به آن استناد شده است، دانش‌آموزان در آزمایشگاه کامپیوتر دارای گل و گیاهان مختلف، ۱۲ درصد سریع‌تر کار کرده‌اند و استرس کمتری در حین کار داشته‌اند.

بر اساس پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، افرادی که گیاهان بیشتری در محل کار خود دارند، کمتر بیمار می‌شوند و در انجام کارشان نیز بهره‌وری بیشتری دارند.

۶. رضایت شغلی بیشتر

فرض کنید چشم‌انداز اتاق کارتان قسمتی از پارک شهر است؛ نگاه‌کردن گاه‌به‌گاه به این منظره حس خوبی دارد، نه؟ ممکن است تعجب کنید اما وجود گلدانی کوچک روی میز کار نیز همین حس را به شما خواهد داد و این چیزی است که رضایت شغلی شما را افزایش می‌دهد.

در پژوهشی محققان با بیش از ۴۴۰ کارمند آمازون در هند و آمریکا مصاحبه کردند و دریافتند کسانی که در محیط کارشان المان‌های طبیعی مانند گیاهان آپارتمانی قرار دارد، رضایت شغلی و تعهد کاری بیشتری از سایر شرکت‌کنندگان دارند.

محققان از این پژوهش و مصاحبه نتیجه گرفتند که المان‌های طبیعی مانند گل و گیاه در محیط کار اثرات ناخوشایند استرس و اضطراب شغلی را کاهش می‌دهد.

۷. بهبود کیفیت هوای محیط

تابه‌حال نام گیاه‌پالایی به گوشتان خورده است؟ گیاه‌پالایی نوعی تکنیک پالایشی است و برای گیاهانی به کار می‌رود که آلاینده‌ها را از هوا پاک می‌کنند. جالب است بدانید که شواهد علمی معتبر تأثیر گیاه‌پالایی را اثبات کرده‌اند.

تحقیق در این زمینه از پژوهش ناسا در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. محققان به دنبال راه‌هایی برای بهبود کیفیت هوای فضاپیما بودند و به این نتیجه رسیدند که ریشه و خاک گیاهان آپارتمانی باعث کاهش چشمگیر ترکیبات آلی فرار موجود در هوا (VOCs) می‌شود. از آن زمان به بعد محققان این یافته‌های ارزشمند را در پژوهش‌های مختلف اثبات کرده‌اند.

اگر به‌دنبال گیاهان مفید برای تصفیه هوای داخل خانه هستید می‌توانید گیاهان تصفیه‌کننده هوا را از سوپرمارکت آنلاین بخرید. بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا عبارت‌اند از:

  • گندمی؛
  • انواع درختچه‌های نخل؛
  • سرخس برگ‌شمشیری؛
  • فیکوس یا انجیر برگ‌ریز.

نکاتی که درباره ارتباط گیاهان آپارتمانی و سلامتی باید بدانید

اگر قصد دارید گلی را خودتان در گلدان بکارید، نباید خاک باغچه را پای آن بریزید و باید خاک مناسب گیاه را بخرید. آبیاری مناسب یکی دیگر از عوامل پیشگیری از رشد آفت‌های مختلف است. اگر گیاهتان را بیش از حد آب بدهید، شرایط را برای رشد انواع حشرات و قارچ فراهم می‌کنید. درباره مقدار آب مناسب گیاه از فروشنده یا افراد متخصص در این زمینه سؤال کنید. خوردگی و سوراخ‌بودن برگ‌ها نیز نشانه آفت‌های مختلف هستند. حتما قبل از خرید از سالم‌بودن برگ‌های گیاه مطمئن شوید.

آیا گیاهان آپارتمانی محرک آلرژی و آسم محسوب می‌شوند؟

اگر علائم آلرژی یا آسم در شما با قرارگرفتن در معرض گرده گیاهان افزایش می‌یابد، نگران گیاهان آپارتمانی نباشید چون بیشتر گل و گیاهان آپارتمانی گرده زیادی تولید نمی‌کنند. بر اساس پژوهش‌ها گیاهان آپارتمانی به‌تنهایی عامل بروز حملات آسم محسوب نمی‌شوند. اگر علائم آلرژی شما با رطوبت و آفاتی نظیر قارچ و کپک تشدید می‌شود، مراقب خاک گلدان‌ها باشید. طبق پژوهش‌ها رطوبت، قارچ و کپک در فضای بسته ممکن است علائم آسم را به‌خصوص در کودکان تشدید کند.

کلام پایانی

وجود گل و گیاهان سرسبز و زیبا در خانه یا محل کار منبع فوق‌العاده آرامش محسوب می‌شود. نگهداری از گل و گیاهان زیبا در فضای داخلی استرس را کاهش و خلاقیت، بهره‌وری و تمرکز را افزایش می‌دهد. حتی طبق پژوهش‌های مختلف گیاهان آپارتمانی بر کیفیت هوای خانه نیز تأثیر مثبتی دارند. اگر می‌خواهید از تمام این فواید بهره‌مند شوید، وقت آن است که در کنار خرید آنلاین مواد غذایی، گیاهان آپارتمانی دلخواهتان را از اسنپ خریداری کنید.شما هم در خانه یا محل کارتان گل و گیاه آپارتمانی دارید؟ به‌نظر شما نگهداری از این گیاهان در فضای زندگی‌تان چه فواید دیگری دارد؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا