خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهنمای خرید فرش ماشینی؛ فرش ماشینی خوب چی بخریم؟

رپورتاژ آگهی

درنظرگرفتن الیاف فرش؛ نکته‌ای طلایی برای خرید فرش ماشینی خوب

فرش ایرانی باکیفیت‌ترین و شناخته‌شده‌ترین فرش در دنیاست؛ این فرش اثری هنری بوده که نشان‌دهنده تاریخ، فرهنگ و هویت  یک ملت است. فرش ماشینی برخلاف فرش دستباف با ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود. همچنین باتوجه‌به تنوع در کیفیت، مدل، الیاف و جزئیات، خرید فرش ماشینی می‌تواند موضوعی پیچیده و پرچالش باشد؛ به‌همین دلیل دانستن مشخصات یک فرش ماشینی خوب، قبل از خرید فرش از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مطلب به بررسی کامل ویژگی های یک فرش خوب و راهنمای خرید فرش ماشینی می‌پردازیم تا فرشی متناسب با کاربرد و سلیقه‌تان انتخاب کنید.

بررسی طرح و نقش؛ اولین قدم برای خرید فرش ماشینی شیک

برای پاسخ به سوال فرش ماشینی خوب چی بخرم؟ می‌گوییم قدم اول برای راهنمای خرید فرش، درنظرگرفتن تناسب سبک فرش انتخابی با دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار است. فرش ماشینی ایرانی در انواع مختلفی مانند فرش‌ بختیاری و فرش افشان وجود دارند. فرش افشان، ازجمله فرش‌های ماشینی با در طرح و نقش‌های متفاوت بوده که مشخصه آن‌ها وجود نداشتن ترنج در وسط فرش است؛ این فرش‌ها در کنار سادگی، بسیار شیک و چشم‌نواز هستند. طرح‌های فرش‌ افشان به دلیل داشتن نظم و تقارن و حاشیه‌های بزرگ، فضای خانه را بزرگ‌تر نشان داده و مناسب برای دیزاین خانه‌های کوچک هستند.

از طرفی، فرش‌های بختیاری نسبت به فرش افشان عموما زمینه‌ای شلوغ‌تر با جزئیات بیشتر داشته و مناسب خانه‌هایی با متراژ بزرگ‌تر است. فرش‌های بختیاری جزو فرش‌های اصیل ایرانی بوده که در رنگ‌های روشن مانند نارنجی و قرمز بافته می‌شوند. رنگ لاکی فرش بختیاری بسیار محبوب است و ظاهری کاملا مدرن و جذاب به دکوراسیون محل کار یا منزل‌تان می‌دهد. همچنین اگر دکوراسیونی با رنگ خنثی دارید و به دنبال رنگ‌ولعاب دادن به فضای منزل هستید، تهیه فرش بختیاری لاکی رنگ انتخابی شیک و جذاب است.

انتخاب طرح و الگو؛ اولین قدم برای خرید فرش ماشینی خوب

توجه به الیاف فرش ماشینی، تضمین‌کننده خرید فرشی مناسب است

انواع فرش ماشینی از نظر جنس الیاف به ۳ دسته فرش اکرلیک، پلی‌استر و پلی پروپیلن تقسیم‌بندی می‌شوند. فرش ماشینی اکرلیک از محبوب‌ترین فرش‌های موجود در بازار بوده که الیاف آن از مواد نفتی و پلیمری ساخته شده که شباهت بسیاری به پشم طبیعی دارد. سبک بودن، رنگ‌پذیری و بازگشت‌پذیری بالا و مقاومت در برابر حرارت از ویژگی فرش ماشینی خوب اکرلیکی است. بازگشت‌پذیری بالا به این معناست که با قرار دادن میز و سایر وسیله‌ها روی فرش، پس از جابه‌جا کردن آن‌ها، جای پایه‌های میز و صندلی روی فرش باقی نمانده و فرش دچار فرورفتگی نمی‌شود. فرش‌های ماشینی متفاوتی مانند فرش‌های وینتیج، کلاسیک و فرش مسجد از الیاف اکرلیک ساخته می‌شوند.

فرش‌هایی با الیاف پلی‌استر به دلیل درخشندگی بالا به‌عنوان ابریشم مصنوعی نیز شناخته می‌شوند. از مشخصات یک فرش خوب پلی‌استر این است که پرزدهی ایجاد نکرده  و حساسیت‌زا نیست؛ ازاین‌رو این فرش‌ها برای افرادی که آلرژی یا حساسیت پوستی دارند مناسب است. فرش‌های پلی‌استر طول عمر کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به فرش‌های اکرلیک دارند. فرش‌هایی با الیاف مصنوعی پلی پروپیلن قیمت و طول عمر بالایی دارند. این نوع فرش‌ها نسبت به فرش‌هایی با الیاف اکرلیک و پلی‌استر سریع‌تر لطافت خود را از دست می‌دهند.

توجه به تراکم و شانه، تاثیری مستقیم برای خرید فرشی با استحکام دلخواه‌تان دارد

به تعداد گره‌ها در یک متر از طول فرش تراکم می‌گویند. به‌عنوان مثال در فرشی که تراکم آن ۳۰۰۰ است یعنی در یک متر از طول این فرش ۳۰۰۰ گره بافته شده است. در پاسخ به سوال «فرش خوب چه ویژگی هایی دارد؟» باید بگوییم هرچه تراکم یک فرش بالاتر برود استحکام فرش و در نتیجه قیمت آن بالاتر خواهد رفت. فرش‌های ماشینی موجود در بازار در تراکم‌های ۱۰۰۰، ۲۵۵۰، ۳۰۰۰، ۳۶۰۰ و ۴۵۰۰ موجود هستند. 

به‌علاوه، به تعداد گره‌ها در یک متر از عرض فرش شانه می‌گویند. فرش‌ها بسته به نوع شانه، تراکم استانداری دارند. به‌عنوان مثال  فرش ماشینی طرح دستباف ۷۰۰ شانه، تراکم گره ۲۵۵۰ دارد. هرچه تعداد گره‌های تراکم و شانه بیشتر باشد فرش از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار است.

فرش‌هایی که در ساخت آن‌ها فرآیند هیت ست به‌کار رفته، از کیفیت بالایی برخوردارند

یکی از مهم‌ترین نکات خرید فرش ماشینی درنظر گرفتن کیفیت و دوام فرش است. عوامل مختلفی مانند جنس الیاف، روش بافت، استحکام نخ‌ها، تعداد گره‌های تراکم و شانه در میزان کیفیت و دوام یک فرش موثر هستند. در پاسخ به سوال «چه فرشی خوبه؟» می‌گوییم هرچه فرش شما از کیفیت بالاتری برخوردار باشد طول عمر بالاتری داشته و کمتر دچار سایش و آسیب‌دیدگی می‌شود. 

فرآیند تولید فرش از نکات مهم در خرید فرش ماشینی است که در کیفیت و دوام آن بسیار تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال فرش‌هایی که با فرآیند هیت ست تولید می‌شوند از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند؛ زیرا در این روش، شکل نخ پس از ریسیده شدن با کمک بخار و دما بالا ثابت می‌شود. با استفاده از هیت ست درواقع عیب‌های نخ  قبل از بافندگی، برطرف شده و کیفیت نخ‌ها بالاتر می‌رود؛ درنتیجه کیفیت فرش بافته شده نیز بالا است. فروشگاه‌هایی مانند فرش کوروش از روش هیت ست برای بالا بردن کیفیت و دوام فرش استفاده می‌کنند.

فرش‌هایی با ابعاد استاندارد و متناسب با متراژ خانه خریداری کنید

فرش خوب چه ویژگی‌ هایی دارد؟ یک فرش خوب باید علاوه‌بر داشتن تراکم و شانه بالا و استفاده از فرآیندهایی برای بالا رفتن دوام آن، سایز و ابعاد استاندارد و مناسبی برای خانه یا محل کار داشته باشد؛ به همین دلیل قبل از تهیه فرش لازم است متراژ اتاق، پذیرایی یا قسمتی از خانه که فرش آن‌جا قرار می‌گیرد را اندازه‌گیری کنید. فرش‌های استاندارد در ابعاد مختلف ۴، ۶، ۹، ۱۲ تا ۳۶ متری در بازار عرضه می‌شود. 

تناسب ابعاد فرش با متراژ خانه؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش ماشینی خوب

فرشی متناسب با سبک دیزاین خانه خریداری کنید

فرش خوب چه خصوصیاتی دارد؟ باتوجه‌به اولویت‌های شما برای خرید، یک فرش ماشینی خوب باید از الیاف باکیفیتی ساخته شود. همچنین داشتن فرشی با ابعاد استاندارد و تراکم و شانه‌ موردنظرتان از سایر ویژگی‌های یک فرش خوب است. همچنین استفاده از روش‌های مقاوم‌سازی نخ‌های فرش مانند فرآیند هیت ستی که فروشگاه فرش کوروش از آن استفاده می‌کند، تاثیر بسیاری بر کیفیت نهایی فرش می‌گذارد. همچنین برای دلنشین شدن فضای خانه، فرش انتخابی شما باید سبکی متناسب و مشابه با دکوراسیون خانه داشته باشد. فرش اصیل ایرانی را از فروشگاه‌های معتبری مانند فرش کوروش که ضمانت ۵ ساله کالا با قیمتی مناسب دارند، خریداری کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا