خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهکارهای عملی برای افزایش انگیزه کارکنان؛ افزایش بهره وری فردی نتیجه افزایش انگیزه کارمندان است!

رپورتاژ آگهی

در سازمان‌های عادی، کارکنان حدود ۵۰ درصد توان خود را صرف انجام کارهای ضروری می‌کنند. ایجاد انگیزه باعث می‌شود تا سازمان شما نباشد و کارمندان با حداکثر انرژی برای رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی فعال باشند. برای این کار، راهکارهای عملی فراوانی وجود دارد؛ از افزایش انگیزه کارمندان و امنیت شغلی گرفته تا پاداش‌های کوچک و انعطاف در محیط کار. اگر مدیر یک سازمان یا بخشی از آن هستید،‌ با مطالعه این مطلب می‌توانید انگیزه و در نتیجه عملکرد کارمندانتان را به‌طرز قابل‌توجهی بالا ببرید. در ادامه با ۵ روش آسان برای افزایش انگیزه کارکنان آشنا خواهیم شد.

پاداش‌های کوچک؛ بهترین روش برای افزایش انگیزه کارمندان 

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش انگیزه کارکنان، پاداش‌های کوچک نام دارد. بهتر است پاداش‌های کوچکی مثل لوازم اداری یا بن خرید از رستوران، کتابفروشی یا حتی کارت هدیه‌ برای پیشرفت‌های کوچک یا بزرگ کارمندان در نظر بگیرید. با‌توجه‌به هر پیشرفت یا موفقیتی می‌توانید یکی از این هدایا را به آن‌ها تقدیم کنید. بدین شکل علاوه‌بر اینکه کارمند احساس ارزشمندی می‌کند، انگیزه برای افزایش کارایی خود تلاش خواهد کرد. با‌این‌کار مابقی کارمندان نیز برای افزایش کارایی خودشان نیز تلاش می‌کنند. 

برای افزایش انگیزه کارکنان،‌ از ابزارهای مناسب استفاده کنید

بهتر است پیش از آغاز کار، وسایل و ابزار مناسب را برای کارمندانتان تهیه کنید و در اختیارشان بگذارید. وسایلی همچون زونکن اداری، خودکار، دفترچه، برگه‌های آچار یا حتی دفترهای پلنر، همه و همه به کارمندان کمک می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. البته منظور از ابزار مناسب فقط تهیه یک لیست از لوازم اداری نیست. شما باید با‌توجه‌به جایگاه شغلی افراد، ابزار مناسب را تهیه کنید. 

به‌عنوان‌مثال برای یک تصویر بردار باید علاوه‌بر دوربین، سه پایه مخصوص و نور در اختیار کارمندانتان بگذارید. در مقابل برای یک کارمند اداری علاوه‌بر لپ‌تاپ، موس،‌ پایه مانیتور و کیبورد تهیه کنید. با‌این‌کار کارمندان متوجه می‌شوند که شما برای آرامش در کار آن‌ها تلاش خواهید کرد.

امنیت شغلی؛ مهم‌ترین موضوع برای بالا بردن انگیزه کارمند

کارمند با اطمینان از کار تا آینده قابل‌ پیش‌بینی در سازمان، انگیزه می‌گیرد. در واقع سازمان با‌توجه‌به هر تغییر از نظر اقتصادی و اجتماعی، افراد را نگه می‌دارد و احتمال بیکار شدن را کاهش می‌دهد. با‌این‌کار استرس بیکاری حذف می‌شود و کارمند با انرژی بیشتری مشغول می‌شود. 

داشتن امنیت شغلی محیطی را فراهم می‌کند که کارمندان وقت و تلاش خود را برای توسعه مهارت‌های خود و پیگیری فرصت‌های رشد حرفه‌ای بگذارند. این موضوع یک چرخه مثبت به‌وجود می‌آورد که در آن سازمان از کارمندان ماهر و باانگیزه بهره‌مند می‌شود.

انعطاف در محیط کار؛ اساسی‌تری راه افزایش انگیزه در کارکنان

اگر به‌دنبال افزایش انگیزه کارکنان هستید، در محیط کاری انعطاف ایجاد کنید. این انعطاف شامل مواردی همچون ساعت ورود و خروج، مرخصی یا حتی تسک‌های طول روز می‌شود. اگر کارمندان ساعت‌های شناوری داشته باشند و پس از انجام تسک‌هایشان محیط کار را ترک کنند، انگیزه‌شان بیشتر خواهد شد. البته این موضوع برای سازمان‌های خصوصی کارایی بهتری دارد. سازمان‌های دولتی مثل بانک یا ادارات باید ساعات مشخصی داشته باشند. 

از طریق آموزش، مهارت شغلی افراد در سازمان را بالا ببرید

افزایش مهارت شغلی به کمک آموزش به معنای بالا بردن بازدهی کاری شرکت است. افرادی که به کمک آموزش، ارتقا پیدا می‌کنند، حقوق و مزایای بیشتری نسبت به دیگران دریافت می‌کنند. همین موضوع باعث افزایش انگیزه کارکنان برای یادگیری و در‌نتیجه کارایی بیشتر خواهد شد. شما می‌توانید جلسات منتورینگ را خودتان انجام دهید. حتی می‌توانید در برخی از جلسات از مدرسان بخش مورد‌نظر دعوت کنید تا کار آموزش را انجام دهند.

علاوه‌بر این، شما می‌توانید با برگزاری جلسات، از کارمندان بخواهید آموخته‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند. بدین‌ترتیب علاوه‌بر آموزش، کارمندان تعامل بیشتری با هم خواهند داشت. بهتر است برای کارکنانی که اطلاعات مفیدی در اختیار دیگران قرار می‌دهند، هدایای کوچک در نظر بگیرید. با‌این‌کار دیگران نیز ترغیب می‌شوند تا بیشتر بیاموزند و آموخته‌های‌شان را در اختیار کارمندان دیگر قرار دهند.

سیستم تشویق؛ بهترین راه برای افزایش انگیزه کارکنان

در این مطلب با راهکارهای عملی برای افزایش کارکنان آشنا شدیم. برای این کار روش‌های متنوعی وجود دارد. شما می‌توانید از طریق سیستم تشویق، کارایی کارمندانتان را بالا ببرید. همچنین با راه‌های دیگری همچون تهیه ابزار مناسب، انعطاف در محیط کار، امنیت شغلی و آموزش این کار را به بهترین شکل انجام دهید. 

با‌این‌حال همیشه سیستم تشویق بهترین روش برای بالا بردن انگیزه در محیط کاری می‌شود؛ بنابراین بهتر است با در نظر گرفتن موفقیت‌ها و پیشرفت‌های افراد، هدایای کوچکی به آن‌ها تقدیم کنید. لوازم اداری بهترین هدایا برای افراد در سازمان‌ها هستند. البته برای تهیه هدیه نیز باید به سمت شغلی افراد نیز توجه کنید. با این کار سازمان شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بالاترین کارایی خود می‌رسد. یعنی علاوه‌بر اینکه شما پیشرفت کرده‌اید، کارمندان نیز جزوی از این پیشرفت خواهند بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا