خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بورس در کانال احتیاط

زهرا طوسی در روزنامه قدس (مشهد) نوشت: «پس از ابرحباب اواخر دهه۹۰ و سپس خروج سرمایه‌گذاران از بازار بورس، واقعه شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه او را می‌توان از مهم‌ترین سلسله وقایعی دانست که بازار سرمایه ایران آن را تجربه کرده است.

بازار سرمایه متأثر از شهادت رئیس‌جمهور از محدوده حمایتی ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب نشسته تا به واسطه اصلاح شاخص کل خود، به این واقعه واکنش نشان داده باشد. این اتفاق در حالی روی داد که ارزش معاملات بورس در محدوده ۷هزار میلیارد تومان قرار داشت که عدد مناسبی است.

میلاد یزدان‌پور، تحلیلگر بازار سرمایه به خبرنگار قدس می‌گوید: بازار سرمایه از بازارهای پرریسک محسوب می‌شود و وقتی به آن، نوسان‌ها و ریسک‌های سیستماتیک داخلی و خارجی اضافه می‌شود آن‌قدر این دامنه نوسان در ذهن مخاطبان بالا می‌رود که گاهی تصمیم به خروج سرمایه خویش از بازار می‌گیرند. این وضعیت در این شرایط که کشور در آستانه انتخابات قرار دارد و گمانه‌زنی‌های زیادی برای حضور چهره‌های مختلف مطرح است نیز صادق است.

او با تأکید بر اینکه در بازارهای اقتصادی همواره اخبار پیشخور می‌شوند، توضیح می‌دهد: اگر تیرماه قرار باشد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، بازار سرمایه با علم به تأثیرات این اتفاق در آینده اقتصاد کشور، این رویداد را پیشخور و از آن تأثیر می‌پذیرد.

یزدان‌پور تأکید می‌کند: در مورد نرخ دلار باید گفت پیش‌بینی‌ها بر این اصل است که نرخ دلار در روزهای آتی می‌تواند پایین بیاید، در این امر اسامی برخی نامزدها و گمانه‌زنی‌ها برای ورود آن‌ها به عرصه انتخابات بی‌تأثیر نیست به طوری که ممکن است حتی دلار را تا حوالی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان پایین بیاورد، اما تا زمان انتخابات و تأیید صلاحیت‌ها، فعلاً انتظار داریم دلار در محدوده ۵۰ تا ۵۵ تومان باشد و رشد زیادی نداشته باشد، بازار سرمایه هم فعلاً این چنین است.

جهت بازار سرمایه مشخص نیست

یزدان‌پور می‌گوید: در بازار سرمایه‌ها هم سرمایه‌گذاری سنگینی نخواهد شد چون جهتش مشخص نیست. در مجموع، این بی‌‌ثباتی‌ها موجب شده فعالان اقتصادی در بازار گارد احتیاط را داشته باشند، چون دلار مسیر و جهت خودش را مشخص نکرده و نمی‌تواند این کار را بکند پس بازار سرمایه هم رشد اساسی نخواهد کرد و دیگر اینکه باید معلوم شود کسی که قرار است زمام امور را به دست بگیرد چه رویکرد و چه عقبه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها داشته است، وقتی این‌ها مشخص نیست بازار درنهایت چند گام به جلو و چند گام به عقب برخواهد داشت.

او با یادآوری اینکه بازار سرمایه پیش از این ماجرا هم اصلاح عمیقی داشت، خاطرنشان می‌کند: یک‌سری تضاد منافع در بازارهای مالی ایران وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بورس رشد کند. هر اقتصاددانی معترف است سهام شرکت‌های بورسی ارزنده‌ترین دارایی است، اما چرا بورس رشد نمی‌کند چون مافیای بازار دوست ندارد پول وارد بازار سرمایه که بازار شفافی است، بشود.

پیش‌بینی رشد بازار با مشخص شدن نامزدها

یزدان‌پور می‌گوید: در هر صورت برای کسانی که در بازار هستند پیشنهادم این است از مجموع سرمایه خویش ۳۰ تا ۴۰درصد را وارد بازارهای طلا کنند و ۶۰ تا ۷۰درصد مابقی را در بازار نگه‌دارند، چون بازار سرمایه نشان داده در کوتاه‌مدت عقب‌ماندگی خودش را جبران می‌کند و حتی می‌تواند در قالب یکی دو ماه صعودی شود. در این برهه زمانی به نظرم با مشخص شدن نامزدها، این اتفاق می‌افتد و رشد بازار شروع می‌شود.

او بیان می‌کند: بی‌شک برخی از شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری به کاهش نرخ دلار، توسعه بورس و… مربوط می‌شود که معمولاً بازار به این اخبار واکنش نشان داده و به حالت خوش‌بینی به آن نگاه می‌کند. در این برهه اگر ارزش معاملات سه روز متوالی بالای ۸هزار میلیارد تومان باقی بماند به این معناست که بازار رشد صعودی خودش را شروع کرده است.

مسیر رونق تولید از بازار سرمایه می‌گذرد

یزدان‌پور تأکید می‌کند: باید توجه داشت مردم دیگر با وعده وعید همراه نمی‌شوند و باید نتیجه تصمیمات آتی دولت را روی تابلو معاملات ببینند و یقین کنند صندوق حمایت از بازار در حال فعالیت است و بازارگردان‌هایی که وجود دارند در حال خرید سهام هستند، وقتی عرضه‌ با تقاضا مواجه شود بازار رشد خودش را شروع خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه مسیر رونق تولید از بازار سرمایه می‌گذرد، ادامه می‌دهد: نامزدهایی که می‌خواهند بیایند در گام نخست باید بازار سرمایه را از بی‌ثابتی و تصمیمات هیجانی دور نگه دارند و شفاف‌سازی کنند که با توجه به ارزندگی سهم‌ها چه دست‌هایی هستند که نمی‌گذارند پول‌ها وارد بازار شوند؟ چرا در برخی بازه‌های زمانی که صندوق‌های بازارگردان باید حمایت کنند، این کار را نمی‌کنند و عرضه‌ها را برعکس بیشتر می‌کنند؟ این مسئله باید به صورت ریشه‌ای حل شود تا مردم به سمت بازار سرمایه برگردند.

رقبای بورس از سود بانکی تا اسناد خزانه اسلامی

محمدرضا فلفلانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز به قدس می‌گوید: بازار سرمایه کشور شرایط مطلوبی را نمی‌گذراند و یکی از ریشه‌ای‌ترین علل وضعیت موجود این است که ما در شرایط فعلی شاهد نرخ سود بالای بانکی هستیم و در کنار آن نرخ سود اسناد خزانه اسلامی افزایش پیدا کرده و بالطبع صندوق‌های درآمد ثابت هم سودهای بالایی دارند، به طوری که تقریباً نرخ سود مؤثر سالانه بیش از ۳۰‌درصد را در برخی صندوق‌ها شاهدیم که بدین معناست سرمایه‌گذاری در یک فضای بدون ریسک می‌تواند سود سالانه خوبی را برای سرمایه‌گذاران به دنبال بیاورد و به رقیب جدی برای بازاری مثل بازار سرمایه کشور تبدیل شود که با ریسک‌های متعددی در زمان‌های مختلف همراه است.

او ادامه می‌دهد: در کنار این موارد ما شاهد سیاست‌های حمایت‌کننده از بازار سرمایه از جانب سیاست‌گذار نیستیم که به نوبه خودش بسیار در این وضعیت مؤثر است. از طرف دیگر گزارش فصلی و گزارش ماهانه شرکت‌ها هم
در حال حاضر سطح بسیار متوسطی را تجربه می‌کنند، این بدان معناست که محرکی برای افزایش تقاضا به بازار ارائه نشده است.

او با اشاره به اینکه گزارش‌های فصلی شرکت‌ها می‌گویند حال شرکت‌ها در شرایط متوسط است، تأکید می‌کند: ما می‌دانیم در بازار سرمایه کشور خریداران سهام شرکت‌ها، در حقیقت خریداران آینده شرکت‌ها هستند پس تا زمانی که نشانه‌هایی برای سودآوری شرکت‌ها در بازار نبینیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نرخ‌ها و قیمت‌ها هم در بازار سرمایه افزایشی شوند. اما به محض اینکه آن نشانه‌ها را ببینیم اقبال بازار را خواهیم داشت، به شرطی که سیاست‌گذار هم از این فضا حمایت کند. اما اینکه در چه بازه‌ای از زمان این اتفاق‌ها رقم بخورد در حال حاضر دارای ابهام است.

او توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه در شرایط موجود شاهد سیاست انقباضی از جانب بانک مرکزی هستیم و محرکی هم برای رشد بازار سرمایه کشور رؤیت نشده، احتمال دارد فضای رکودی در بازار برای مدت کوتاهی ادامه‌دار باشد و این فضای راکد پایدار نیست و به محض اینکه یک‌سری ریسک‌ها و… از بازار برداشته و حمایت‌های سیاست‌گذار به بازار اضافه شود، می‌توانیم شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌ها باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا