خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۴هزار کامیون‌دار مشهد برای یک تست چشم باید به تهران بروند!»

روزنامه خراسان رضوی نوشت: «آیین نامه اجرایی کامیون‌های گازکش طوری است که کامیون ها برای تست و تطبیق با استانداردهای لازم باید سالی حداقل یک‎بار مورد آزمایش قرار بگیرند؛ این آزمایش ها در استان خراسان رضوی تماما انجام می شود ولی برای تایید نهایی کامیون ها باید از هر جای کشور به تهران بروند تا توسط دو کارشناس تست چشمی نیز صورت گیرد.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، این تست چشمی احتیاج به تاسیسات خاصی ندارد و اصل تست ها در خود استان انجام می شود؛ ولی این تصمیم عجیب، باعث می شود 10 هزار کامیون گازکش سالانه 10 روز از مدار خدمت رسانی بیرون باشند؛ تاثیرات منفی دیگری مانند اتلاف سوخت و هزینه استهلاک نیز همراه این باید دیده شود.

بعضی تصمیمات مدیریتی می تواند برای جمع کثیری گران تمام شود و ضرر آن در افراد مشمول این تصمیم محدود نشود و به سرعت خود را گسترده کند. مدیران و مسئولان دستگاه ها لازم است در شرایط سخت اقتصادی و زمانی که منابع انرژی کشور بیش از پیش در حال تهدید است، با نگاه کلی‎نگر و جامع به اخذ یک تصمیم مبادرت کنند. در این مورد به گفته لبافی، نامه نگاری هایی از سمت مجمع نمایندگان استان، استانداری، شورای گفت و گو و… انجام شده اما همگی بی پاسخ مانده است. در این روند بایسته است که مسئولان نظارتی پیگیر مسئله شوند تا موضوع هرچه زودتر به نفع عموم جامعه مرتفع شود.

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، درباره معضل تست چشمی کامیون های گازکش، گفت: حدود 10 هزار کامیون گازکش که جابه‌جایی گاز را انجام می دهند در کشور وجود دارد؛ از این ها حدود 4 هزار کامیون در منطقه شرقی کشور حضور دارند. این ها بر اساس ضوابط اجرایشان باید در هر سال یک یا دو بار تست‌های لازم را از آزمایشگاه های مختلف بگیرند، تا استانداردهای لازم را داشته باشند.

لبافی در ادامه توضیح داد: پنج تست اصلی برای این ها تعریف شده و نکته مهم این است که این تست ها در خود استان، در آزمایشگاه هایی که مورد تایید هستند انجام می شود اما نتیجه تست را به تهران می برند تا تایید نهایی را که یک تست چشمی است، اخذ کنند.

خروج 10 روزه از کار برای یک تست

او با تاکید بر این که این اتفاق باعث می شود که ماشین 10 روز از مدار خدمات‎رسانی خارج شود افزود: طبق آیین نامه تست آخر تست چشمی است که توسط دو کارشناس انجام می شود و به تاسیسات خاصی احتیاج ندارد. نکته دیگر این که مراد از تهران، به عنوان تهران ملی نیست بلکه مجری این تست آخر شرکت پخش فراورده های نفتی استان تهران است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان این که 10 روز از 10 هزار کامیون در سال به این شیوه هدر می رود، افزود: دقت کنید که هر کامیون باید مثلا هزار یا دو هزار کیلومتر را به تهران برود، چند روز در نوبت بماند، چقدر وقت و سوخت را هدر می دهیم و هزینه استهلاک چقدر می شود.

چقدر ممکن است این رفت و آمدها خدایی ناکرده موجب تصادف شود که کامیون گازکش در تهران مورد تایید تست چشمی دو کارشناس قرار بگیرد.

لبافی درباره مطرح شدن این موضوع در شورای گفت و گو بیان کرد: حتی در جلسه ما دستگاه های استانی نیز با این موضوع مخالف بودند، آن ها معتقدند که ما در استان این تست چشمی را انجام می دهیم، شرکت پخش فراورده های نفتی استان تمامی تست ها را این جا انجام می دهد و بعد فرد باید همین تست ها را به تهران برای تست چشمی ببرد.

پاسخگو نیستند

او با تاکید بر این که ما در شورای گفت و گو تصویب کردیم که این موضوع تخصصی نیست و به استان باید تفویض شود؛ اظهار کرد: هرچه در این مورد نامه می نویسیم اما پاسخ نمی دهند. مجموعه حمل ونقل نیز می گوید که این ها پاسخ ما را نمی دهند، حتی استاندار و مجمع نمایندگان استان در این خصوص به شرکت پخش فراورده های کشور نامه نوشته اند اما باز هم پاسخی نداده اند؛ حداقل بگویند ما یک آزمایش‎های خاصی داریم که در سایر استان ها نمی شود انجام شود، ولی هیچ پاسخی نمی دهند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، درباره راه حل این بن بست گفت: به نظر من باید دستگاه نظارتی ورود کند که چه چیزی دارد اتفاق می افتد؟ چرا آنقدر هزینه به بار می آید و اتلاف سوخت و سایر موارد انجام می شود؟ و چه هدفی دنبال این موضوع است؟

لبافی با تاکید بر این نکته که این موضوع ملی نیست، که ما بگوییم مثلا فقط در وزارتخانه اتفاق می افتد، این اتفاق در شرکت پخش فراورده های نفتی استان تهران انجام می شود؛ خاطرنشان کرد: این موضوع در حیطه استان تهران اتفاق می افتد، باید بدانید که استان ما ظرفیت کارشناسی اش به هیچ وجه از تهران کمتر نیست، نه در بخش اجرایی، بانکی و نه در بخش خصوصی آن ظرفیت کمتر نداریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا