خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تداوم ائتلاف میانه‌روها در انتخابات ۱۴۰۳ | معاون نوبخت: ۱۴۰۰ قابل تکرار نیست | دولت سیزدهم بسیار ضعیف بود

معاون امور استانها و رییس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه بر تدوارم ائتلاف میانه‌روها که در انتخابات 11 اسفند مجلس تشکیل شده بود برای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

سیدعلی آقازاده درباره‌ی عملکرد و کارنامه‌ی دولت سیزدهم نیز نقدهای صریحی را مطرح کرده و بر این باور است که این دولت بسیار ضعیف بوده است.

به باور آقای آزاده شرایط کشور به گونه‌ای نیست که شاهد تکرار وضعیت انتخابات 1400 باشیم.

سیدعلی آقازده در گفت‌وگو با انصاف نیوز ضمن ابراز تاسف و تسلیت بابت سانحه‌ی اخیر برای هلیکوپتر رئیس فقید دولت سیزدهم و همراهان او گفت: در یک نگاه بی طرفانه، کارشناسی و تخصصی به دو سال و ده ماه اخیر عملکرد دولت سیزدهم، کشور از نظر بهبود شاخص‌های اقتصادی و سیاسی نه تنها بهبود نداشته بلکه به طور قطع به واسطه‌ی مقایسه های عینی و کارشناسی پسرفت داشتیم.

آقای آقازاده با اشاره به سوابق حضور خود در دولت‌های مختلف در سال‌های پس از انقلاب گفت: به عنوان کسی که 42 سال مسئولیت های میانی و ارشد را بر عهده داشته‌ام و با مسائل کشورداری بیگانه نیستم دولت سیزدهم نتوانست دستاورد زیادی برای کشور و مردم داشته باشد.

او با اشاره به اینکه برخی عضویت ایران در بریکس و شانگهای و همینطور بهبود رابطه با عربستان را به عنوان دستاورد دولت سیزدهم می‌دانند، گفت: من در سال 98 به عنوان  رئیس هیئت شرکت‌کننده در گروه شانگهای و بریکس بودم و در جریان نحوه‌ی پذیرفتن ایران به این دو هستم.

آقازاده در ادامه افزود: در همان مقطع زمانی کار تمام شده بود و ایران در این دو گروه پذیرفته شد. البته این اقدام از شش سال قبل آغاز شده بود و طبیعی‌ست که فرآیندی تدریجی داشته باشد. روند طبیعی عضویت در شانگهای از قبل ]دولت حسن روحانی[شروع شده بود و غیر از دولت آقای رئیسی هر دولت دیگری هم بر سر کار بود طی سالهای 1400 و 1401 ایران عضو شانگهای و بریکس می‌شد.

او درباره‌ی احیای روابط ایران و عربستان نیز گفت: این موضوع به هیچ وجه ابتکاری از طرف جمهوری اسلامی ایران نبوده است. ابتکار انجام این کار از طرف عربستان آغاز شد. آنها به دلیل اهداف توسعه‌طلبانه‌ی خود در پی دوری از تنش و جنگ‌های منطقه‌ای هستند و ایران را در تقابل با سیاست های توسعه محور خود قلمداد می‌کردند.

او در ادامه گفت: از سوی دیگر چین هم به عنوان کشوری که با هر دو کشور رابطه‌ی نزدیکی دارد و 130 میلیارد دلار در دو سال اخیر سرمایه‌گذاری کرده وارد میدان شد. این موارد زنجیروار رخ داد تا موضوع اجرایی شود. بنابراین هر دولت دیگری هم جای دولت سیزدهم بود همین اتفاق می‌افتاد. در این موضوع ابتکار عمل با ما نبود و کار در دست این دو کشور بود. البته ما هم بر اساس سیاست تنش‌زدایی منطقه‌ای عمل کردیم و فرصت خوبی بود.

استاندار مرکزی در دولت روحانی با اشاره به دوران همه‌گیری کرونا گفت: در آن زمان من به عنوان استاندار در بطن اتفاقات روزانه و چالش ها بودم. دولت در اوایل با مشکلات زیادی مواجه بود. دولت [دوازدهم] از هر کشوری نمی‌توانست واکسن وارد کند و در این زمینه محدودیت جدی داخلی هم تأثیرگذار بود. در آن ایام شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام نیز وعده دادند روزی پنج میلیون واکسن تحویل می‌دهند که هیچ وقت این اتفاق نیفتاد. در نهایت با توجه به محدودیت خرید واکسن از آمریکا و انگلیس و این مسئله که در ابتدا چین و روسیه هم صرفاً برای نیاز خودشان واکسن تولید می‌کردند ،در شش تا هفت ماه اول موفق به تهیه واکسن نشدیم. 

آقازاده با انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم گفت: در دولت دوازدهم بارها میزبان آقای مخبر بودیم و از او شناخت داشتیم. هنگامی که به عنوان معاون اول منصوب شدند انتظار داشتیم که افرادی در همین تراز برای کابینه انتخاب شوند. دولت سیزدهم یکی از ضعیف‌ترین دولت‌ها بعد از انقلاب بوده است. این را بدون هیچ گونه تعصب به عنوان کسی که در همه دولت ها مسئول بوده ام می‌گویم.

عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه درباره‌ی شرایط اقتصادی کشور گفت: در مسائل اقتصادی در مناظرات 1400 که کاندیداهای همسو با کاندیدای پیروز بودند همه از تورم و گرانی آن سال گلایه و دولت را ناکارآمد معرفی می‌کردند در حالی که در طول سه سال گذشته تورمی که مردم لمس می‌کنند بیش از 4 برابر (400 درصد) شده است. در تمام مایحتاج مردم قیمت‌ها چنین وضعیتی دارد. در مواد پروتئینی مثل مرغ از کیلویی 23 هزار تومان به 80 هزار تومان، گوشت از متوسط 120 هزار تومان به  450 تا 700 هزارتومان، لبنیات و … هم به همین ترتیب افزایش قیمت داشته‌ایم. نتیجه ارزیابی این است که در دولت سیزدهم اقتصاد و بازار مختل شده ای را شاهدیم .

آقازاده با بیان اینکه مبارزه با فساد از جمله شعارهای اساسی دولت سیزدهم بود، گفت: اما با این وجود در طول کمتر از دو سال اولین وزیر جهاد کشاورزی این دولت در فرودین 1402 برکنار شد و دیدید چه اتفاقاتی افتاد. وزیر دستگاه اجرایی دیگر هم همینطور. سایر وزرا هم که مانده‌اند و مشغول فعالیت هستند عملکرد قابل دفاعی ندارند.

این فعال سیاسی میانه‌رو در پاسخ به این سوال که راه حل چیست، گفت: ما راه حل را در کف خیابان نمی‌دانیم. راه حل را صندوق رای می‌دانیم. بر همین اساس در انتخابات مجلس با احزاب اصلاح‌طلب ائتلاف کردیم و به رغم فراز و نشیب‌هایی که بود در نهایت در آن فضای سرد دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ایستادیم و به نتیجه‌ی قابل قبولی هم دست یافتیم.

آقازاده می‌گوید: حزب اعتدال و توسعه در تلاش است برای انتخابات تیر 1403 نیز فعال باشد و با احزاب هم‌‌سویی که در 6 ماه گذشته ائتلافی داشته‌اند و فصل مشترکشان نیز میانه‌روی‌ست در ارتباط و گفت‌و‌گو باشند. این گفت‌وگوها به نتایجی هم رسیده است.

او در ادامه گفت: حزب اعتدال و توسعه امیدوار است که تنوع کاندیدا برای انتخابات آتی باعث ایجاد امید میان مردم شود و منتج به انتخاباتی با مشارکت حداقل 50 درصد شود.  البته تمام آنچه گفته می‌شود بسته به اغماض شورای نگهبان در تایید صلاحیت کاندیداها و در نظر گرفتن شرایط سیاسی کشور است.  

رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه  به این موضوع هم اشاره کرد که این انتخابات بعد از پانزده سال تنها انتخاباتی‌ست که مشارکت انتخابات شوراها را به همراه ندارد و اقبال مردم به این ترتیب در این انتخابات بیشتر جالب توجه خواهد بود. 

 آقازاده می‌گوید در صورت همراهی شورای نگهبان و درصد مشارکت حداقل 50 درصدی مردم روال معمول این است که در مشارکت بالا شانس پیروزی با کاندیداهای اصلاح‌طلب و اعتدالی‌ست.

او به شرایط بد انتخابات 1400 نیز اشاره کرد. به باور آقازاده کسانی که از سر تکلیف در آن انتخابات شرکت کرده‌اند ممکن است در تنوع کاندیداها به شخص دیگر و متفاوتی رای دهند.  

 پیش‌بینی این مدیر ارشد در دولت روحانی این است که در انتخابات تیر 1403 در جریان اصولگرا تا به حال شخصی مانند مرحوم رئیسی مطرح نشده است که  همه طیفهای اصولگرایی متفق‌القول بخواهند او رای بیاورد.

آقازاده اضافه کرد که علیرغم این شرایط با وجود این شکل پوشش رسانه‌ها و تعابیری که برای دولت آقای رئیسی به کار می‌برند ممکن است تاکید بر این باشد که شخصی سر کار بیاید که ادامه‌دهنده‌ی راه و روش او باشد و در ادامه گفت: باید منتظر ماند و دید که چه کسانی تایید می‌شوند. 

 آقازاده درباره‌ی آن لیست بیست نفره نیز گفت که افراد آن لیست اشخاصی کاملا نام‌آشنا، متخصص با سوابق و تجربیات ارزشمند، و مورد وثوق نظام هستند. با تمام افراد این لیست هنوز مذاکره نشده است اما احتمالا بیش از 50 درصد این‌ها دعوت حزب را لبیک خواهند گفت. حداقل ده نفر از این افراد با چارچوب‌های شورای نگهبان منطبق هستند. 

 او در بخش دیگری از حرف‌هایش در مورد احتمال بیرون آمدن محمدباقر قالیباف از مجلس و ریاست ذوالنور نیز با اشاره به نقش محکم فراکسیون میانه‌روها گفت: بود و نبود این افراد چندان نقشی در روند مجلس و نقش سیاسی آن ندارد.  

 این عضو حزب اعتدال و توسعه در مورد این احتمال که حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات 1403 به نوعی تکرار انتخابات 1400 و کنار گذاشتن سایرین باشد نیز مجدد تاکید کرد که حساب انتخابات 1400 را باید جدا دانست چرا که تمام دست اندرکاران آن انتخابات بر سر رای آوردن یک. کاندیدا متفق‌القول بودند اما اینبار آقای قالیباف کارنامه‌ای غیر قابل قبول از مجلس قبل دارد و شکافی هم میان نیروهای اصولگرا وجود دارد که مانع تکرار 1400 است.

آقازاده با تاکید در پایان این پاسخ گفت: آقای قالیباف به هیچ وجه آن اجماع را حتی میان همفکرانش هم ندارد. 

 در مورد قیاس فراکسیون 40 نفره‌ی مستقلین مجلس یازدهم و میانه‌روهای 80 تا 100 نفره‌ی مجلس دوازدهم نیز حرف به میان آمد. آقازاده اولا گفت که تعداد خالص این‌ها حدود 60 نفر است و در مورد قیاس این دو نیز گفت با توجه به اختلاف نظر موجود میان اصولگرایان این فراکسیون حتی در تعیین هیئت رئیسه نیز موثر خواهد بود. او جلسات متعدد محمدباقر قالیباف با این افراد را مثال این امر می‌دانست که تلاش شده اعتماد آن‌ها را برای ریاست خودش جلب کند. 

 سیدعلی آقازاده می‌گوید اثرگذاری این فراکسیون هرچند واضح و مبرهن است اما ریاست آن نیز مهم است و در این مورد حزب اعتدال و توسعه از آقای پزشکیان خواسته که ریاست این فراکسیون را بر عهده بگیرد. او می‌گفت اگر مدیریت فراکسیون میانه‌روها خوب باشد نقش‌آفرینی بهتری از مستقلین مجلس قبل خواهد داشت. 

با احتمال رای آوردن فردی از میان آن لیست بیست نفره تعامل رئیس جمهور بعدی و مجلس آینده که از افراد تندرو تشکیل شده است به نظر آقازاده بسیار سخت خواهد بود اما چنین شرایطی در مجلس پنجم، ششم و هفتم نیز تجربه شده است. در چنین شرایطی تضارب و تکثری به وجود می‌آید که چه بسا مفید است اما یکدستی فساد هایی از جنس فساد های سال گذشته در دولت سیزدهم را به وجود می‌آورد.

در این مجادله‌ی احتمالی بین مجلس و دولت آقازاده از اهرم‌هایی مانند «نظر فصل الخطاب مقام معظم رهبری»، شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد کرد که می تواند به مدیریت مطلوب شرایط ختم شود. 

 معاون امور استانها و رییس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: نظر آقای روحانی درباره‌ی انتخابات هشتم تیر ماه این است که احزاب میانه‌رو به شکل فعال وارد صحنه شوند. 

سیدعلی آقازاده درباره‌ی احتمال ثبت نام حسن روحانی در انتخابات ۱۴۰۳ نیز گفت: از نظر بنده ایشان [حسن روحانی] تا این لحظه تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات پیش رو نشان نداده اند و صرفا بر مشارکت فعال در انتخابات تاکید کردند. اما بسته به شرایط هر اقدامی محتمل است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نه به همون اقای رییسی رای می دهند …البته باید دید گزینه ها جیند اما امتداد دولت مهمه برای ..

    2
    2
  2. من از ابتدا نظرم براین بود که دولت رئیسی ره به جایی نمی بره
    ولی هر چی جلوتر اومدیم در بسیاری از مسائل موفق عمل کرد
    من جمله
    تهیه واکسن کرونا
    پرداخت بدهی های دولت به بانک مرکزی
    خروج از رکود اقتصادی
    فروش حدود 2میلیون بشکه نفت
    تکمیل کریدور شمال به جنوب
    انجام عملیات وعده صادق
    پیگیری ساخت نهضت ملی مسکن
    بهبود وضعیت تولید واشتغال.
    اختلاف سیاسی سرجای خود اما نان به نرخ روز خور نباشیم

    3
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا