خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نظر رهبری درباره‌ی انتخابات هشت تیر چیست؟

علی قلهکی: بذرپاش شبیه احمدی‌نژاد است

یک فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به خبرهای منتشرشده درباره‌ی اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری به دنبال کشف نظر رهبری درباره‌ی انتخابات هشت تیر هستند، گفت: برآوردم از صحبت‌های رهبری این است که می‌خواهند مدیران باکفایت دولت فعلی حفظ شوند و یکسری اصلاحات هم اتفاق بیفتد.

علی قلهکی کاندیداهای اصلی جریان نزدیک به دولت را مهرداد بذرپاش، محسن رضایی، سعید جلیلی و پرویز فتاح می‌داند که به باور او در انتخاباتی با مشارکت کم امکان پیروزی دارند.

آقای قلهکی در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی دو توییت بدون شرح خود (عکس لاریجانی و قالیباف) گفت: به دلیل فضای خاص کشور، این تصویر متنی ندارد و مخاطب خودش پیام این تصویر را متوجه می‌شود.

این دو نفر در شب قبل از حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، با هم در جلسه بوده‌اند. قضیه فراتر از ظاهر است و جریانی از خارج مجلس در دو سه روز آخر کمک کرد و رای آقای قالیباف را از ۱۳۰ به ۲۰۰ رساند.

او ادامه داد: اگر قرار بود امتیازگیری‌ها وابسته به مستقلین و اصلاح‌طلبان باشد، ذورالنور می‌توانست امتیاز بیشتری بدهد، چون دوستان هم قبلا با ذوالنور و قالیباف کار کرده بودند، اما کار کردن با ذوالنور برایشان راحت‌تر بود. روحیه‌ی قالیباف طوری است که به کسی فضا نمی‌دهد تا ورود کند.

آمدن قالیباف برای ریاست جمهوری اشتباه سنگینی است

قلهکی گفت: جریانی که به قالیباف فرصت داد تا در راس بهارستان بنشیند، می‌خواهد او همچنان در مجلس بماند و برای ریاست جمهوری نیاید. معادله‌ی این دو حوزه با هم دیگر متفاوت است و به نمایندگانی هم که مشورت رسانه‌ای می‌گرفتند گفتم دیگر راه رسیدن به ریاست مجلس از رسانه نمی‌گذرد و هرچه هست مربوط به صحن مجلس و لابی‌های بیرون از مجلس است و قالیباف توانست به این موضوع توجه کند و رئیس مجلس بشود.

او ادامه داد: آمدنِ قالیباف برای ریاست‌جمهوری ملغی شده است و اگر این کار را بکند اشتباه سنگینی کرده است، چون بعد از شورای نگهبان باید با افکار عمومی بجنگد تا بتواند به پاستور برسد. عقل حکم می‌‌کند او نیاید چون شرایطش متزلزل خواهد شد.

پرشور بودن انتخابات به خواست نظام بستگی دارد

این تحلیل‌گر سیاسی، درباره‌ی انتخابات ریاست جمهوری گفت: بستگی دارد نظام می‌خواهد انتخابات پرشور باشد یا خیر. نظام در تریبون‌های رسمی می‌‌گوید می‌خواهد پرشور باشد اما آیا عملکرد دستگاه‌های دخیل در انتخابات چنین تمایلی را نشان می‌دهد؟ من در انتخابات مجلس چنین چیزی را ندیدم.

مردمی که در دور اول به شکل تکلیفی آمدند، برای دور دوم رای ندادند. در مشارکت ۳۰-۴۰ درصدی کسی می‌تواند رای بیاورد که خودش را ادامه‌دهنده‌ی جدی راه دولت آقای رئیسی نشان بدهد.

او در ادامه گفت: شورای نگهبان در سال ۹۲ با ردصلاحیت آقای هاشمی، موجی ایجاد کرد و بعد از‌ آن آقای روحانی توانست خودش را نماینده‌ی جریان هاشمی نشان بدهد و رای بیاورد.

مراسم تشییع مرحوم رئیسی در چهار شهر اتمسفری ایجاد کرد. هر کدام از آقایان فتاح، جلیلی، بذرپاش و رضایی که بتوانند آن اتمسفر را بیشتر جذب کنند، در انتخابات کم‌شور می‌تواند رئیس‌جمهور بعدی باشد.

قلهکی در ادامه گفت: برای مشارکت بیش از پنجاه‌درصد به طیف روبه‌روی این افراد نیاز داریم. ظریف و پزشکیان نسبت به لاریجانی شانس بیشتری دارند و همتی هم می‌تواند در گرم کردن فضا نقش داشته باشد. در انتخابات نیازمند پدیده هستیم. مشورت‌های مثبتی برای نقش‌آفرینی آقای اژه‌ای برای ریاست جمهوری به او رسیده بود اما افراد ذی‌نفوذتری به زمان‌بر بودن تحول قوه قضاییه تاکید کردند و گفتند بماند و این ماموریت را انجام دهد. 

او ادامه داد: صندلی فعلی پاستور سخت است و به دلیل افزایش قیمت ارز و تورم و… یادگاری‌های خوبی از دولت سیزدهم نیستند. هرکدام از نامزدها در دوطیف مشکلاتی دارند. مثلا طیف آقای لاریجانی می‌‌خواهد مدیران خودش را بیاورد و مدیران فعلی مقاومت خواهند کرد، از طرف دیگر با مجلس هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

از طیف نزدیک به دولت هم انتظارات مختلفی وجود دارد. به نظرم حلقه‌ی یک رئیسی شامل آقای مجاهد، میثم و مقداد نیلی، منصوری و خانم علم‌الهدی، بیشتر از آنکه دنبال جلیلی باشند، دنبال فتاح هستند.

«بذرپاش در مناظره‌ها شبیه احمدی‌نژاد است»

این فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: بذرپاش نسبت به این دو نفر می‌تواند مجموعه‌ی حاکمیت را به دلیل آشنایی با مناسبات قدرت، بیشتر با خودش همراه کند. شاید بتوان گفت بذرپاش یک لاریجانی جوان است که احتمالا حلقه‌ی یک رئیسی با اکراه به سمت او می‌آیند! بذرپاش در مناظره‌ها شبیه احمدی‌نژاد است و افکار عمومی را می‌تواند تحریک کند و در مناظره‌هایش مثل زاکانی تولید نفرت نمی‌کند!

قلهکی با بیان اینکه فتاح زود عصبانی می‌شود، گفت: اگر کسی در مناظره‌ها عملکرد او را در بنیاد مستضعفان زیر سوال ببرد، فتاح از کوره در‌می‌رود! با توجه به هجمه‌هایی که متوجه آقای جلیلی است، بعید است بتواند اثرگذار باشد؛ چون توده‌ی حزب‌الهی‌ها و اصولگرایان و افکار عمومی را دچار شک کرده است.

محسن رضایی چند نقطه ضعف و قوت دارد و اگر افکار عمومی او را جدی بگیرند، به پشتوانه‌ی سبد رایی که در بین زاگرس‌نشینان لر و… دارد، شاید بتواند نقش‌آفرینی کند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: اگر آقای رئیسی بود، با توجه عملکردش در حوزه‌های اقتصادی، وجهه‌اش در مناظره‌ها آسیب می‌دید. سرلیست طیف‌های دولت‌ساخته در مجلس مثل امنا شکست خورد و باعث شد بدنه‌ی امنا به نامزدهای دیگر گرایش پیدا کنند. کسانی که از جاهایی غیر از شهرهای بزرگ می‌آیند، هزینه‌ی بالایی (از ۲۰میلیارد تا ۱۰۰میلیارد) برای نماینده شدن می‌کنند و می‌‌خواهند بعد از ورود به مجلس این هزینه را برگردانند.

به‌عنوان یک اصولگرا و منتقد قالیباف به‌خصوص درباره‌ی پرونده‌ی هولدینگ یاس، می‌گویم که هجمه‌های که علیه او بود، یار دوازدهم تیم او شد و توانست نماینده‌هایی را با خودش همسو کند.

ساختمان شیشه‌ای مناظره‌های انتخاباتی و سه مشکل اساسی مخبر

قلهکی درباره‌ی اسم نبردن از مخبر در حرف‌هایش گفت: مخبر فرد مورد اعتماد نظام است و طبق برخی از توصیه‌های تحکمی به او نقش‌های مهمی واگذار شده است؛ اما سه مشکل اساسی او مثل نداشتن چهره‌ی جذاب برای مردم، نداشتن قدرت بیان، نداشتن خروجی قابل قبول در سِمت مسئول فرماندهی اقتصادی دولت (تورم، گرانی دلار و…)، نمی‌تواند رای بیاورد و هر وعده‌ای بخواهد بدهد، مردم از او می‌پرسند در ۳۳ ماه گذشته چه کاری انجام داده است؟

قلهکی گفت: بعید است مخبر ثبت‌نام کند و بعدها با توجه به اعتبارش، می‌تواند سمتی در ستادهای اجرایی دولت داشته باشد. افراد در مناظره‌ها وارد ساختمانی شیشه‌ای می‌شوند و ممکن است وجاهتی که قبلا داشته‌اند، نزد مردم ریزش کند. مردم به کسی رای می‌دهند که بدانند بانی وضع موجود نیست و می‌تواند شرایط را متحول کند که چنین چیزی درباره‌ی مخبر صدق نمی‌‌کند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا درباره‌ی ابهامی که برخی درباره‌ی نظر رهبری درباره‌ی انتخابات مطرح می‌کنند، گفت: من از چند تن از دوستان تحلیلگر هم پرس‌وجو کردم که شما نظر رهبری را به عنوان راس نظام در ادامه‌ی دولت قبلی چه می‌دانید؟! پاسخ‌های متفاوتی دریافت کردم.

برآوردم از صحبت‌های رهبری این است که می‌خواهند مدیران باکفایت دولت فعلی حفظ شوند و یکسری اصلاحات هم اتفاق بیفتد. برآورد من از صحبت‌های رهبری این بود که مدیران جوان توانمند این دولت حفظ شوند و اصلاحات جدی هم انجام شود.

او درباره‌ی نگاه جامعه به انتخابات گفت: در مورد اینکه نظر مردم چیست، نمی‌توانیم نظر دقیقی دهیم. در چهار شهر تشییع پیکر آقای رئیسی برگزار شد. در این باره یک روایت در بیلبوردهای شهرداری‌ست (بدرقه ۱۲ میلیونی) که با واقعیت متفاوت است و یک روایت هم با ابزار خاص سنجش تعداد جمعیت دارد. با این روش‌های سنجش جمعیت احتمالا جمعیتی کمتر از سه یا چهار میلیون در مراسم‌های تشییع حضور داشته‌اند. 

قلهکی با اشاره به سخنان رهبری درباره‌ی عملکرد دولت سیزدهم گفت: در صحبت‌های رهبری در ماه‌های پایانی حیات آقای رئیسی آن حمایت قبل را دیگر نداشت. خصوصا در حوزه‌ی اقتصادی دولت یکسری ان قلت‌های جدی وجود داشته است.

در حوزه‌ی سیاست خارجی هم یکی از اشکالاتی که مرحوم آقای امیرعبداللهیان داشت این بود که ما می‌توانستیم در مقطعی برجام را به نتیجه برسانیم اما به دلیل مشاوره‌های نادرست تیم سیاست خارجی آن فرصت استثنایی از دست رفت. البته آقای امیرعبداللهیان بخشی از سیاست خارجی بود. آن زمان بخشی‌ از کار دست شورایعالی امنیت ملی و آقای شمخانی و بخشی هم دست آقای باقری بود.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با بیان اینکه میان بخشی از نخبگان این تصور وجود دارد که تصمیم نظام بر ادامه‌ی راه دولت قبل است، گفت:  اما این  تا زمانی شکل می‌گیرد که مشارکت 40 درصد باشد. اگر شور انتخاباتی واقعا شکل بگیرد و تایید صلاحیت‌های ویژه داشته باشیم فضا به شکل جدی تغییر خواهد کرد. 

قلهکی درباره‌ی احتمال رقابتی شدن انتخابات گفت: من تا الآن نشانی از باز شدن فضا ندیده‌ام. باز شدن فضا نه به معنای اینکه کسی مانند آقای لاریجانی تایید صلاحیت شوند چون ایشان هم در زمره‌ی جریان اصولگرایی محسوب می‌شوند.

شرایط اگر به گونه‌ای باشد که آقای فتاح و بذرپاش هم تایید شوند و در مقابل کسانی مانند آقای پزشکیان و جهانگیری و غیره هم تایید شوند مشارکت بالا می‌رود. اگر هم بخواهید مشارکت تا 70 یا 80 درصد برسد که تایید صلاحیت آقای احمدی‌نژاد حتما چنین خواهد کرد و حتما هم رای خواهد آورد و بعد هم تبعات بسیاری برای کشور دارد!

او درباره‌ی کاندیداتوری سعید جلیلی گفت: بخش زیادی از نیروهای میانی سیاست خارجی و اقتصادی دولت نیروهای آقای سعید جلیلی‌ هستند. مثلا همین آقای ساداتی‌نژاد که حکم قطعی دادگاه دارد و وزیر کشاورزی بود جز دولت در سایه‌ی آقای جلیلی بوده است. یا آقای فاطمی امین که بر سر پرونده‌ی چای دبش رئیس قوه‌ی قضائیه گفت ایشان احضار شده بود، و بسیاری افراد دیگر. در وزارت نفت هم چنین است چندین مدیر ارشد از نیروهای ایشان هستند. ایشان اگر بیاید تمام این افراد باقی می‌مانند و شاید تنها چند موردش تغییر کنند.

این تحلیلگر سیاسی بر این باور است که با آمدن فتاح هم اتفاقی نمی‌افتد و می‌گوید: با جلیلی و فتاح شالوده‌ی این دولت حفظ می‌شود. به نظر من بذرپاش می‌تواند تغییراتی جدی ایجاد کند. او یکسری نقطه نظرات متفاوتی هم با آقای رئیسی داشت که اینجا جای مطرح کردنشان نیست. بیش از آقای بذرپاش آقای محسن رضایی قادر به این کار است که البته باید اقبالی هم برای او به وجود بیاید.

او درباره‌ی شانس پیروزی جلیلی، بذرپاش، فتاح و محسن رضایی در انتخابات گفت: نزدیکی این افراد به آقای رئیسی مهم است که تقریبا همه‌ی این افراد این خصیصه را دارند. اگر میزان مشارکت پایین باشد یعنی همان سی یا چهل درصد خب برای این جمعیت صداوسیما وجاهت دارد پس نمایش این افراد در مناظرات مهم است.

با مشارکت زیر 40 درصد پیروز انتخابات یکی از اینها می‌شود البته در این صورت هم جلیلی را بعید می‌دانم و یکی از آن سه نفر رای می‌آورند.

قلهکی درباره‌ی دعوت از چهره‌هایی همچون آیت الله میرباقری و آیت الله اعرافی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری گفت: طی چند سال اخیر طیفی‌ به وجود آمده که در حوزه‌ی اقتصاد اسلامی یا اقتصاد درونزا کار می‌کنند. این‌ها همان پشت صحنه‌ی این دعوت‌ها هستند.

به نظرم نامه‌ای که آقای جبرائیلی خطاب به آقایان اعرافی، میرباقری و اراکی نوشت فضا را کامل روشن کرد. این دوستان خصوصا سرتیم اصلی‌شان چون خیلی در فضای کار اجرایی نبودند گزینه‌ی ریاست جمهوری‌شان می‌شود آقای میرباقری.  به یکی از افراد این طیف ریاست مرکز تحقیقات ریاست جمهوری پیشنهاد شده بود. ایشان یک سری شرایط خاص گذاشت که آقای رئیسی قبول نکرد.

این تحلیلگر سیاسی درباره‌ی احتمال ثبت نام محمود احمدی‌نژاد گفت: به نظر من قطعا ثبت‌نام خواهد کرد. موجی هم که در حال ایجاد آن است، به این شکل است که مردم خواهان ثبت‌نام او هستند. می‌آید و رد صلاحیت می‌شود و یک شوکی به فضای انتخاباتی می‌دهد. 

آقای احمدی‌نژاد بخشی را می‌تواند پای صندوق رای بیاورد که این بخش لزوما آدم‌های پای کار نظام نیستند و صرفا به‌خاطر خدماتی که در دوره‌ی ایشان دریافت کرده‌اند خواهند آمد. یعنی همان خدماتی که به دلیل سقوط پول دیگر هیچ دولتی نتوانست آن احساس را در مردم ایجاد کند.

قلهکی ادامه داد: بخش دیگری که به حامیان او اضافه شده به دلیل نوع حملاتی‌ست که به نظام داشته است. همین برای او سرمایه اجتماعی آورده است.

او درباره‌ی سیاست انتخاباتی صداوسیما گفت: برادر نفر دوم صداوسیما خودش الان نامزد است! طبیعتا گرایشی وجود دارد. مجریان صداوسیما کسانی هستند که در حسینیه هنر وحید جلیلی پرورش پیدا کرده‌اند. همه‌اش به نفع آن نامزد است. راس صداوسیما، آقای جبلی، هم بخشی از ریاستش را مدیون آقای رئیسی‌ست! 

برخی مدیران هم در دولت هستند که بسیار اثرگذارند در قدرتی که در اختیار قوه‌ی مجریه‌ است. به نظر من اینها خلاف رقابت منصفانه‌ است که تا روز انتخابات این‌ها در همان مناصب باقی بمانند. فکری باید کنند.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا در ادامه افزود: دو، سه نفر از دولت خیلی در انتخابات موثرند. یکی‌شان آقای مجاهد است و در صداوسیما آقای جلیلی‌ست. باید در مورد این‌ها فکری کرد. بالاخره صداوسیما درصدی مخاطب دارد و محل پخش مناظره‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی‌ست.

قلهکی درباره‌ی توجیهاتی که درباره‌ی ضرورت برگزاری انتخابات بدون تنش مطرح می‌شود، گفت: انتخابات آرام و بدون تنش بخش زیادی از مردم را بیرون صندوق رای قرار می‌دهد. با توجه به اینکه ترامپ در راه است و کارویژه‌اش هم احتمالا فشار اقتصادی و حتی حملات نظامی محدود و گسترده علیه ایران است طبیعتا باید رئیس جمهوری داشته باشیم که حداقل مقبولیت را داشته باشد. در همین باره دستگاهی نظارتی به رهبری نامه نوشته است و پیش‌بینی‌اش از روی کار آمدن حتمی ترامپ را گفته است.

او ادامه داد: تبعات یکدستی و مشارکت پایین را در این سه سال دیدیم! سرمایه اجتماعی نظام به قدری پایین آمده است که انتخابات مجلس به دور دوم می‌رسد! آن هشت درصد هم آمار غیررسمی‌ست بنظرم. آمار رسمی پایین‌تر است. 

این فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: بخشی از حاکمیت می‌گوید رئیس جمهور مثل مرحوم رئیسی خوب است که دوقطبی ایجاد نکند و مقابل رهبری نایستد. اما خب این باعث می‌شود برخی از مردم احساس کنند نماینده‌ای در سطوح بالای حاکمیت ندارند که حرف‌هایشان را بزند.

انتخابات بالای پنجاه یا شصت درصد به نفع نظام است. هر کسی که بیاید هم نمی‌تواند سیاست‌های کلان نظام را خیلی تغییر دهد مثلا سیاست خارجی که دست دولت نیست یا در حوزه‌ی اقتصادی کسی مثل آقامحمدی حضور دارد که در دولت نیست ولی اثرگذار است. اما مشارکت که بالا برود فایده دارد.

قلهکی درباره‌ی نقش احتمالی روحانی در انتخابات هشت تیر گفت: آخرین تیری که آقای روحانی داشت در مورد خبرگان امتحان کرد. به نظرم اشتباه استراتژیک ایشان این بود که چند روز مانده به اعلام تایید صلاحیت‌ها چند جلسه‌ای برگزار کرد که آدم‌های موثر رسانه‌ای حضور داشتند و حرف‌های مهمی هم زد. همین هسته‌ی سخت حاکمیت را تحریک کرد و نظام را به جمع‌بندی رساند که به صلاح نیست ایشان بیاید. 

او ادامه داد: در مورد اثرگذاری ایشان در انتخابات ریاست جمهوری به نظرم بعد از مناظره‌ی سوم مشخص می‌شود یعنی بعد از دیدن نتیجه‌ی نظرسنجی‌ها و فضای جامعه. اگر نامزد مورد نظر هم جهت با ایشان باشد کنشگری جدی‌ای خواهند داشت. به نظرم آن نامزد آقای لاریجانی خواهد بود.

حتی این را برای آقای جهانگیری یا آقای ظریف محتمل نمی‌دانم. شاید اگر آقای آذری جهرمی  می‌آمد فقط ممکن بود برای او هم چنین شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. سیاست خارجیی که طرف ۴۰ سال شکل گرفته ساختار های امنیتی نطامی ایران هم همین طور چطور یک شبه انتطار تعییر اینو دارند بعصی …..

  1. … به عنوان یک جوان که تا ۱۴۰۰در همه انتخابات شرکت کردم خدمتت عرض میکنم تا وقتی یک رفراندوم و انتخابات برگزار نکنی برای تعیین یک حکومت جمهوری دموکراتیک مثل همه کشورهای دنیا رای نخواهم داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا