خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۱۰ کاندیدای احتمالی میانه‌روها در انتخابات هشتم تیر

جریان‌های سیاسی با انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام روبرو شده‌اند؛ انتخاباتی که همه‌ی مراحل آن به سرعت در حال انجام است اما کاندیداهای احتمالی جریان میانه‌روها در انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه کسانی هستند؟ گزارش انصاف نیوز در این باره را در زیر می‌خوانید.

جریان میانه‌روها متشکل از ۱. بخشی از اصلاح طلبان، ۲. جریان اعتدال به لیدری حسن روحانی، و ۳. بخشی از اصولگرایان به لیدری علی لاریجانی است. این جریان منتقد وضع موجود و عملکرد دولت سیزدهم است.


سیدحسن خمینی: نمی‌آید

سیدحسن خمینی

سیدحسن خمینی از چهره‌های شاخص جریان میانه‌روهاست که در انتخابات ۱۴۰۰ با پذیرش توصیه‌ی رهبری امکان حضور در رقابت‌ها را پیدا نکرد.

او از جمله کاندیداهایی‌ست که در صورت حضور در انتخابات توان ایجاد اجماع میان گروه‌های مختلف درون جریان میانه‌روها و همینطور جلب رای اکثریت را دارد.

آقای خمینی سابقه‌ی یک بار عدم احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری سال ۱۳۹۴ را دارد ولی برای تایید صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری احتمالا مانعی ندارد.

با این حال احتمال کاندیداتوری او تقریبا صفر است. برخی معتقدند که سیدحسن جایگاهی در میان جریان‌های سیاسی دارد که بهتر است در معرض پستی مانند ریاست جمهوری و همچنین در معرض کاندیداتوری قرار نگیرد.

جواد ظریف: «نمی‌آیم»

ظریف: موشک خوب است اما پاسخ همه‌ی مشکلات نیست

جواد ظریف دیپلمات برجسته‌ی ایرانی که سابقه‌ی رهبری مذاکرات هسته‌ای منجر به رفع تحریم‌ها را در کارنامه‌ی خود دارد دیگر کاندیدای احتمالی جریان میانه‌روهاست. او همواره در برابر پیشنهاد حضور در صحنه‌ی انتخابات ریاست جمهوری واکنشی منفی نشان داده است اما بسیاری بر این باور هستند که رای‌آورترین کاندیدای احتمالی میانه‌روها اوست.

حضور آقای ظریف در انتخابات در صورتی که تایید صلاحیت شود به افزایش مشارکت مردمی منجر خواهد شد. برخی آرا او را در صورت کاندیداتوری بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تخمین می‌زنند.

با این حال او علنی و بارها در جلسات و دیدارها در یک هفته‌ی اخیر تاکید کرده که شرایط برای حضور او مهیا نیست.

علی لاریجانی: منتظر است

کاندیداهای بالقوه ۱۴۰۰ - علی لاریجانی

علی لاریجانی از چهره‌های شاخص جریان میانه‌روهاست که سابقه‌ی ریاست در چند دوره‌ی مجلس را در سال‌های اخیر دارد.

آقای لاریجانی مورد اعتماد مقام‌های ارشد نظام است و رابطه‌ی نزدیکی با دیگر بزرگان جریان میانه‌روها دارد.

در صورت نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۳ امکان ایجاد اجماع بر روی او از سوی جریان میانه‌روها کم نیست؛ با این حال یک بخش از اصلاح‌طلبان روی او همچنان حساسیت دارند.

رد صلاحیت این چهره‌ی شاخص جریان میانه‌روها در انتخابات ۱۴۰۰ با اعتراض علنی رهبری همراه شده بود.

لاریجانی هنوز تصمیم خود را برای کاندیداتوری اعلام نکرده است اما احتمال آمدن او بسیار بالاست.

در روزهای اخیر فراکسیون اقلیت میانه‌روها در مجلس جدید که یاران لاریجانی در آن دست بالا را دارند، در ائتلافی با قالیباف به ریاست او رای داد و در عوض حداقل دو کرسی هیات رئیسه را در اختیار گرفت.

برخی معتقدند که این ائتلاف شاید به نوعی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری تکرار شود.

مسعود پزشکیان: می‌آید

درخواست‌های مردمی از پزشکیان برای اعتراض به ردصلاحیت

مسعود پزشکیان نماینده‌ی مردم تبریز در چندین دوره‌ی مجلس بوده و در حال حاضر نیز یکی از چهره‌های برجسته‌ی جریان میانه‌روها در مجلس دوازدهم محسوب می‌شود.

آقای پزشکیان با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌اش یکی از شانس‌های جریان میانه‌روها برای جلب نظر مردم در انتخابات پیش روست‌.

رد صلاحیت اولیه‌ی او در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره‌ی اخیر با تذکر مقام‌های ارشد نظام همراه و در نهایت به تایید صلاحیت او منجر شد.

وزیر بهداشت دولت خاتمی یکی از دو تا سه کاندیدای جریان میانه‌روهاست که امکان جلب رای بالایی را دارند.

او در روز سه‌شنبه گفت که تصمیم قطعی خود را برای ثبت نام در انتخابات گرفته است.

هرچند پزشکیان در میان رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی به عنوان یک اصلاح طلب شناخته می‌شود ولی مواضع او فراجناحی تلقی می‌شود.

علی اکبر صالحی: کمپین او راه افتاده است

علی اکبر صالحی

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت حسن روحانی در دوره‌های اخیر انتخابات همواره در معرض دعوت به کاندیداتوری ریاست جمهوری بوده است.

آقای صالحی در افکار عمومی دیپلماتی خوش‌نام و بی حاشیه است و در میان مقامات هم قابل اعتماد بوده است.

او شخصیتی میانه‌رو است که هم در اواخر دولت احمدی نژاد وزیر خارجه بود و هم در دولت حسن روحانی در سازمان انرژی اتمی به کار گرفته شد.

صالحی در همین ماه‌ها ۷۵ ساله می‌شود و این احتمال وجود دارد که با ممنوعیت قانونی برای کاندیداتوری مواجه شود؛ هرچند در قانون اساسی چنین منعی نیست ولی شورای نگهبان در حال حاضر شرط کاندیداتوری را بین ۴۰ تا ۷۵ اعلام کرده است.

او در میان سیاستمداران میانه‌رو محبوب است و در روزهای اخیر یکی از اسامی پرتکرار بین گزینه‌ها بود ولی به هیچ یک از احزاب سیاسی نزدیکی ندارد.

در دو روز اخیر کمپینی برای دعوت از او برای کاندیداتوری شکل گرفته است.

سیدمحمد صدر: می‌آید

محمد صدر

سیدمحمد صدر بر اساس خبرهای غیررسمی منتشرشده یکی از کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران است که با تایید سیدمحمد خاتمی در انتخابات هشت تیر ثبت نام خواهد کرد هرچند تاکنون خبر دیگری منتشر نشده که آیا آقای خاتمی به شخص دیگری هم برای ثبت نام توصیه کرده است یا خیر.

آقای صدر که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است سال‌ها به‌عنوان معاون و مشاور وزیر در وزارت امور خارجه دولت‌های خاتمی و روحانی فعال بوده است.

ناشناخته بودن در سطح جامعه و احتمال رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به عنوان دو مانع جدی بر سر راه محمد صدر در انتخابات ۱۴۰۳ مطرح می‌شود.

سخنوری و تسلط او بر مسائل کشور به‌ویژه دیپلماسی که از مشکلات اصلی کشور از نظر میانه‌روهاست، ازجمله‌ی توانایی‌های صدر است.

ناشناخته بودن او برای جامعه که نقطه ضعف او تلقی می‌شود از نظر برخی نقطه قوت نیز هست. با این حال کوتاه بودن دوره‌ی این انتخابات، آشنایی جامعه‌ی مخاطبان با او را سخت می‌کند. بخش‌هایی از میانه‌روها به دلیل همین نگرانی از او حمایت نکرده‌اند.

اسحاق جهانگیری: منتظر است

اسحاق جهانگیری دیگر کاندیدای احتمالی جریان میانه‌روهاست که تا این لحظه موضع مشخصی در مورد حضور در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری نگرفته است. با این حال از سوی همکارانش در دولت روحانی توصیه‌هایی برای کاندیداتوری شده است.

او که به مدت هشت سال معاون اول دولت حسن روحانی بود از جمله مدیران ارشد تکنوکرات ایران است که در چند دهه‌ی اخیر در سطوح عالی مدیریتی حضور داشته است.

برخی حضور آقای جهانگیری در دولت روحانی را مانعی بر سر راه رای‌آوری او می‌دانند و معتقدند که این کاندیدای احتمالی جریان میانه‌روها برای همراه کردن مردم با خود کار آسانی در پیش ندارد. صراحت و تسلط او بر راهکارهای خروج کشور از وضعیت موجود اقتصادی، از جمله‌ی توانایی‌های او شمرده می‌شود.

حزب کارگزاران که جهانگیری عضو آن است و برخی دیگر از اصلاح طلبان بر حضور او به عنوان یکی از کاندیداها تاکید دارند. با این که او هم در انتخابات ۱۴۰۰ سابقه‌ی ردصلاحیت را دارد ولی شنیده‌ها از رایزنی برای بررسی وضعیتش در این انتخابات حکایت دارد.

مجید انصاری: مردد است

مجید انصاری یکی از  اعضای اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام است که برخی از احتمال کاندیداتوری او سخن می‌گویند. یکی از بزرگان میانه‌روها کاندیداتوری او را پیشنهاد کرده ولی تاکنون حامی زیادی در میان اصلاح طلبان ندارد.

آقای انصاری سال‌ها در مجلس حضور داشته و یکی از چهره‌های برجسته‌ی پارلمانی در ایران محسوب می‌شود. او سال‌ها هم معاون رئیس جمهور بوده است.

برخی معتقدند که با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر کاندیداتوری یک روحانی نمی‌تواند در بدنه‌ی رای میانه‌روها موثر باشد و برعکس، رای منفی دارد ولی برخی می‌گویند که این تغییر نگاه‌ها در جامعه خیلی گستردگی ندارد.

حضور در مناظره‌های انتخاباتی یکی از امکان‌های این فعال سیاسی میانه‌رو عضو مجمع روحانیون مبارز برای افزایش شمار رای او محسوب می‌شود؛ تسلط بر مکانیزم‌های دولت و مجلس و صراحت او شاید مناظره‌های انتخاباتی را داغ کند.

محمدرضا عارف: می‌آید

محمدرضا عارف

محمدرضا عارف معاون اول دولت محمد خاتمی است که بنا بر شنیده‌ها عزمی جدی برای حضور در انتخابات هشت تیر دارد.

آقای عارف که در انتخابات ۹۲ به خواست زوج هاشمی و خاتمی به نفع حسن روحانی کنار رفته بود دو سال بعد به‌عنوان سرلیست فهرست امید وارد مجلس دهم شد.

دوران حضور او در مجلس با انتقادات و نظرات متفاوتی همراه بوده است که احتمالا می‌تواند بر امکان رای‌آوری او اثر منفی داشته باشد.

اعلام احتمال کاندیداتوری عارف تاکنون در میان اصلا‌ح‌طلبان مورد استقبال قرار نگرفته است. تحلیلگران این جریان احتمال می‌دهند که حضور عارف در انتخابات پیش رو مانند عبدالناصر همتی در انتخابات ۱۴۰۰ به نام میانه‌روها تمام می‌شود ولی رای قابل توجهی ندارد.

با این حال برخی از میانه‌روها می‌گویند که در شرایط تنها ماندن او در صحنه‌ی نهایی انتخابات، احتمال می‌رود اجماعی حداقلی روی او شکل بگیرد.

حسین دهقان

حسین دهقان

حسین دهقان وزیر دولت حسن روحانی از جمله چهره‌هایی است که برخی از او با عنوان کاندیدایی مورد پسند و اعتماد در برخی بخش‌های ساختار  قدرت یاد می‌کنند.

آقای دهقان که در حال حاضر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده دارد در دولت اول حسن روحانی به‌عنوان وزیر دفاع فعالیت می‌کرد.

او هم در صورت کاندیداتوری برای دست یافتن به رای اکثریت کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت. با این حال نوع مواضع دهقان در انتخابات ۱۴۰۰ تا پیش از انصرافش و همینطور استفاده‌ی نسبی او از نیروهای میانه‌رو در ستاد اجرایی، از او چهره‌ای میان‌رو به تصویر کشیده است.


علاوه بر این ۱۰ چهره‌ی سیاسی جریان میانه‌روها که از آنها به عنوان کاندیدای احتمالی این جریان نام برده شد اسامی دیگری همچون عبدالناصر همتی، محمد شریعتمداری، علی شمخانی، محسن مهرعلیزاده، مصطفی کواکبیان، و …نیز در رسانه‌ها مطرح شده که احتمال حضور و یا رای‌آوری‌شان در انتخابات هشت تیر ماه بسیار اندک به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا