خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا پزشکیان؟

رحمت‌اله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به سوال‌هایی درباره‌ی کاندیداتوری مسعود پزشکیان پاسخ داده است که در پی می‌آید:

سوال: آیا دکتر مسعود پزشکیان توسط شورای نگهبان تأییدصلاحیت خواهد شد؟

جواب: مستفاد از اصل ۱۱۵ قانون اساسی: «رئیس‌جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور». دکتر مسعود پزشکیان از شخصیت‌های شناخته‌شده و برجسته مذهبی و به‌عنوان یک فرد متشرع و مسلط بر مبانی دینی بالاخص قرآن و نهج‌البلاغه مطرح است. پس در رَجُل مذهبی بودن او تردیدی نیست!

از سوی دیگر دکتر پزشکیان یکی از رجال سیاسی برجسته کشور است که کارنامه درخشانی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی دارد. پزشکیان چهار دوره نماینده مجلس و یک‌دوره نایب‌رئیس اول بوده و هم‌اکنون برای بار پنجم از حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شده است. او یک‌دوره هم وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و قبلا معاون درمان این وزارتخانه و رئیس دانشکاه علوم پزشکی تبریز بوده است. پس در ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر بودن، حسن سابقه، امانت و تقوی، ایمان و اعتقاد دکتر پزشکیان به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور هم تردیدی نیست؛ به‌طوری که ردصلاحیت ایشان در انتخابات اخیر مجلس توسط هیأت اجرایی دولت رقیب مورد اعتراض مقام معظم رهبری قرار گرفت و ایشان شخصا در باره دکتر پزشکیان ورود کردند و تذکر دادند.

با توجه به این سوابق درخشان و نظر مقام معظم رهبری در باره ایشان، ردصلاحیت ایشان نه به نفع نظام خواهد بود و نه به مصلحت شورای نگهبان و بدون تردید موجب افت شدید مشارکت در کشور بالاخص استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان،مرکزی، قزوین، همدان، گیلان، کردستان، البرز، تهران، خراسان شمالی و … خواهد شد.

با توجه به این ملاحظات امیدواریم که شورای محترم نگهبان در این موقعیت حساس کشور و با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا که ممکن است ترامپ روی کار بیاید و مشارکت بالای مردم، کشور ما را در مقابل تهدیدات خارجی بیمه می‌کند حتما دکتر مسعود پزشکیان را تأییدصلاحیت کند؛ زیرا دکتر پزشکیان از معدود چهره‌هایی است که با توجه به محبوبیت او در میان همه جناح‌های کشور می‌تواند با نامزدی خود موجب بالارفتن مشارکت مردم شود که نیاز شدید امروز کشور و نظام سیاسی ماست.

انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری دیگر توأم با انتخابات شورای شهر برگزار نمی‌شود که رقابت‌های محلی باعث کشاندن مردم به صندوق‌های رأی شود و فقط انتخابات رقابتی می‌تواند مردم را به رأی‌دادن تشویق و تحریک کند.

سوال: آیا جبهه اصلاحات در باره دکتر پزشکیان به اجماع می‌رسد یا اصلاح‌طلبان درگیر فضای سال ۱۳۸۴ می‌شوند؟

جواب: اصلاح‌طلبان تجربه‌های سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ را با خود دارند و امیدوارم که سران اصلاحات منطقی عمل و برخی احزاب و تشکل‌ها از منافع محفلی عبور کنند و به منافع ملی و مصالح عمومی و مناسبات انتخاباتی مانند آرای مثبت و منفی شخصیت‌ها بيانديشند. به عنوان مثال، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی شخصیت بزرگ و معروفِ قبل و‌ بعد از انقلاب از ارکان جمهوری اسلامی بود، اما به دلایل مختلف در سال ۱۳۸۴ دارای آرای منفی زیاد بود و همین باعث شد که از فرد گم‌نامی چون محمود احمدی‌نژاد شکست بخورد و مسیر تاریخ سیاسی ایران از توسعه به قهقرا و انحطاط تغییر یابد که چه‌ بسا جبران این انحطاط بیش از یک قرن طول بکشد.

در آن زمان آقای شمس‌الواعظین یک‌بار به من گفتند که ما در دور دوم از مدل ائتلاف همه علیه یک‌نفر در فرانسه استفاده و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی را پیروز می‌کنیم، اما من گفتم: در این وضعیت فعلی اگر یک چوب هم در مقابل مرحوم هاشمی‌رفسنجانی قرار بگیرد قطعا پیروز می‌شود و بهتر است که مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به نفع آقای مهدی کروبی کنار برود که در این صورت پیروزی با اصلاح‌طلبان خواهد بود، اما متأسفانه برخی نگذاشتند و شد آنچه شد و بلای احمدی‌نژاد و آن پوپولیسم ویرانگر و آن ناکارآمدی‌ها و فسادها بر سر کشور و ملت آوار شد.

امروز برخی از کسانی که زمزمه نامزدی آنان در جبهه اصلاحات شنیده می‌شود یا کارنامه قابل اعتنایی ندارند و ناشناخته هستند و هرگز نمی‌توان با نامزدی آنان موج ایجاد کرد و مردم را به سوی صندوق‌های رای کشاند یا وضعیت آنان بسیار بدتر و ضعیف‌تر از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ است و نامزدی آنان مساوی است با هیزم تنور انتخابات شدن جبهه اصلاحات و چوب حراج زدن بر این سرمایه بزرگ ملی و اجتماعی!

اما در این میان دکتر مسعود پزشکیان به عنوان یک چهره پاکدست، خدوم، ملی و کارآمد مقبول بدنه اصلاح‌طلبان و جامعه و آرای مثبت او بسیار بیش‌تر از آرای منفی او است و امیدواریم که جبهه اصلاحات بر روی دکتر پزشکیان سرمایه‌گذاری کند.

سوال: نامزدی دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری تا چه حد می‌تواند منجر به افزایش مشارکت شود؟

جواب: با توجه به این‌که دکتر پزشکیان از استان آذربایجان شرقی و مورد استقبال همه اقوام ایران است و با توجه به پاکدستی، عقلانیت، شجاعت و صراحت لهجه‌ای که دارد محبوبیت زیادی بین اقوام و جریان‌های مختلف سیاسی و مردم دارد و بسیاری از مردم تأمین مطالبات خود را در گرو انتخاب شخصیتی چون او می‌دانند. از این‌رو بدون تردید، نامزدی و حضور دکتر پزشکیان در انتخابات مهم‌ترین شوک انتخاباتی برای افزایش مشارکت خواهد بود.

سوال: آیا مذاکره‌ای از سوی دکتر پزشکیان با دیگر چهره‌ها و جبهه اصلاحات شده یا اعلام حضور او در انتخابات صرفا تصمیم شخصی است؟

جواب: برخی مذاکرات و حمایت‌هایی از سوی بعضی از شخصیت‌ها و گروه‌ها بالاخص اصحاب رسانه بوده و این مذاکرات ادامه دارد. من خودم هم با برخی از سران جبهه اصلاحات و اعتدال دیدار داشته‌ام و در همین هفته هم دیدارهایی دارم و تلاش خواهم کرد که با انعکاس واقعیت‌های جامعه و تشریح موقعیت کاندیداهای احتمالی و آرای منفی و مثبت آن‌ها در میان مردم در اتخاذ تصمیم درست به آنان کمک کنم.

دکتر پزشکیان با عقلانیت و همتی که داشت علی‌رغم کنار کشیدن بسیاری از احزاب و تشکل‌های جبهه اصلاحات از انتخابات اخیرِ مجلس، توانست با کمک ما و جمعی از دوستان ده‌ها نفر را وارد مجلس فعلی کند و یک فراکسیون قوی از نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل تشکیل بدهد که این فراکسیون می‌تواند یاور او در صورت انتخاب به مقام رياست‌جمهوری باشد.

سوال: آیا فکر نمی‌کنید که اشتباه سال ۱۳۸۴ برای جبهه اصلاحات تکرار شود و این بار هم فردی همانند احمدی‌نژاد روی کار بیاید؟

جواب: انحصارطلبی و ‌فریب خوردن بخشی از اصلاح‌طلبان از فردی چون غلامعلی حداد عادل و واردکردن مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده با حکم حکومتی به کارزار انتخاباتی ۱۳۸۴ مهم‌ترین عامل شکست اصلاح‌طلبان در این انتخابات و برآمدن پوپولیسم احمدی‌نژادی و به محاق‌رفتن دستاوردهای انقلاب اسلامی و جنبش اصلاحات بود! امیدوارم که برخی احزاب جبهه اصلاحات در این پیچ بزرگ تاریخ با عبرت از گذشته تصمیم درست بگیرند و با واردکردن کسانی که جامعه هیچ شناختی از آنان ندارد یا دارای آرای منفی زیاد هستند باعث تکرار فاجعه ۱۳۸۴ نشوند و با حمایت از دکتر مسعود پزشکیان به وظیفه ملی و دینی خود عمل کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا