خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه امام به رای ملت: تزیین یا میزان؟

در سال‌های اخیر نسبت میان قدرت سیاسی و رای مردم مورد توجهی دوباره قرار گرفته و جریان‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی را در این ارتباط مطرح می‌کنند. پرسشی که در این باره مطرح می‌شود این است که نسبت این دیدگاه‌ها و رویکردها با نگاه امام خمینی به رای مردم چیست؟

به گزارش انصاف نیوز، آیت الله ناظم‌زاده قمی، استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم، درباره‌ی نگاه بنیانگذار جمهوی اسلامی به رای ملت گفت: تمامی توفیقاتی که در انقلاب شاهد بودیم علاوه بر اخلاص و ایمان امام و یارانش به برکت حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم بوده است.

امام خمینی علاوه بر جمله‌ی معروف خود مبنی بر اینکه «میزان رای ملت است»، در سخنان صریحی خطاب به جریانی که می‌خواهد به جای مردم تصمیم بگیرد، گفته بود: می‌گویند که سیاست حق مجتهدین است یعنی، در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقیشان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند.

برخی بر این باور هستند که رای ملت تزیینی است اما بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد: اینکه می‌گویند سیاست حق مجتهدین است از آن توطئه سابق بدتر است برای ایران. برای اینکه، آن یک عده از علما را کنار می‌گذاشت، منتها به واسطه آنها هم یک قشر زیادی کنار گذاشته می‌شوند، این تمام ملت را می‌خواهد کنار بگذارد.

آیت الله سیداصغر ناظم‌زاده قمی در پایان درس فقه خود گفت: چهاردهم و پانزدهم خردادماه یادآور دو حادثه بزرگ و فراموش نشدنی مرتبط با شخصیتی بزرگ در تاریخ ایران اسلامی است.

او ادامه داد: نیمه‌ی خرداد سالروز آغاز نهضت اسلامی و ۱۴ خرداد سالروز رحلت مردی است که پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون اندیشه‌ی پاک و شجاعت و صلابت اوست. عروج این مرجع مجاهد، مصداق بارز این فرمایش رسول خدا (ص) بود که: «اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء».

این استاد حوزه با بیان اینکه «۱۵ خرداد، سرآغاز نهضت و بیداری اسلامی مردم ایران و روز خلق حماسه ای ماندگار در دفاع از اسلام است»، گفت: قیام جاودانه و خونین ۱۵ خرداد که از قم آغاز شد و مردم شهرهای دیگر را نیز در دفاع از باورهای دینی و مقام مرجعیت امام خمینی -رحمت الله علیه- به صحنه آورد نقطه عطف و جرقه‌ای بود برای انقلاب مردم ایران که در برابر حکومت ظلم و استبداد به وقوع پیوست.

آیت الله ناظم‌زاده با اشاره به سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: ۱۴ خردادماه نیز سالروز ارتحال جانگداز همان بزرگمرد مجاهدی است که نظام اسلامی را با برچیدن نظام طاغوت بنیان نهاد و ندای توحید را در سراسر عالم سرداد.

او درباره‌ی چرایی بزرگداشت این ایام گفت: سالگرد ارتحال امام عظیم‌الشأن و نیز قیام پانزده خرداد، فرصت مغتنمی است تا یک بار دیگر به اهداف و آرمان‌های این انقلاب بزرگ بیندیشیم و با خود مرور کنیم.

این استاد حوزه در ادامه گفت: امام توانست با پاکی و صداقت و دوری از غرور و هوای نفس، ملت بزرگ ایران را هماهنگ و یک‌صدا کند و نه تنها تاریخ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را برچیند بلکه استعمار و حضور قدرتمند بیگانگان اعم از شرق و غرب را از این کشور درهم بریزد.

آیت الله ناظم‌زاده می‌گوید: بدون شک تمام این توفیقات به برکت حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورمان و ایمان و اخلاص امام و یاران آن بزرگوار بود.

او با اشاره به مسائل مختلفی که در کشور وجود دارد، گفت: امروز بر همه‌ی دلسوزان خدوم به اسلام و کشور بالاخص بر مسئولان محترم است که نقاط قوت و ضعف را بررسی کنند که چگونه می‌توان همه‌ی مردم و جناح‌های وفادار به اسلام و انقلاب و ایران را دوباره همدل و هم‌جهت ساخت و در جهت توسعه همه جانبه کشور پیش رفت.

آیت الله ناظم‌زاده در پایان این بخش از سخنان خود دعا کرد که خداوند روح بلند امام خمینی و شهدای انقلاب و جنگ رابا شهدای کربلا و اولیای خود محشور کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا