خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تشکیل اتاق رصد جمعیتی در خراسان جنوبی

در راستای جوانی جمعیت و ازدواج آسان در خراسان جنوبی، طرح‌های مختلفی اعم از فتان، یسنا و تشکیل اتاق رصد جمعیتی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش سایت نگاه خراسان جنوبی، «جمعیت یکی از مولفه‌های مهم در هر جامعه بوده که شاخصه‌ای اصلی در جذب منابع هم به شمار می‌رود.

علاوه بر این جوانی جمعیت در هر منطقه نه‌تنها جامعه‌ای پویا و فعال را می‌سازد، بلکه در صعودی‌شدن نمودار توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم نقش‌آفرینی می‌کند.

در تحلیل آمار مسئولان طی دو سال گذشته نشان می‌دهد، نمودار رشد جمعیتی در ایران روند مطلوبی ندارد و نیازمند مشوق‌هایی برای افزایش فرزندآوری است.

هرچند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی نامه شماره ۹۳۹۸۲ در تاریخ ۲۴ آبان همان سال توسط رئیس‌جمهور وقت ابلاغ شد، اما ضریب ۲٫۵ درصدی نرخ باوری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سبب شده تا برخی استان‌های کشور نتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

حالا طرح‌های مختلفی از سوی مسئولان در خراسان جنوبی در مرحله اجرا است تا با حمایت از خانواده‌ها به ویژه مادران و کودکان، نمودار ازدواج و به دنبال آن جوانی جمعیت رشد صعودی به خود گیرد.

تشکیل اتاق «رصد جمعیتی» در خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت جمعیت در خراسان جنوبی، اظهار کرد: خراسان جنوبی در واقعه ازدواج نیز روی شیب نزولی حرکت می‌کند.

فهیمه زنگویی با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۴۰۰ مورد واقعه ازدواج در استان نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر بوده است، افزود: طرح ازدواج آسان و به هنگام در دستورکار بوده و به جد پیگیری می‌شود.

زنگویی از تشکیل اتاق رصد جمعیتی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در این اتاق ۲۷ آیتم مؤثر بر ازدواج و فرزند‌آوری مانند میانه سنی ازدواج، میزان باروری، طلاق، و سن اولین ازدواج پایش می‌شود.

بنا به گفته مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده خراسان جنوبی، سال گذشته ۳۹۵ ولادت مثبت در استان ثبت شده که نبست به سال ۱۴۰۱ افزایش ۲٫۶ درصدی داشته است.

اجرای طرح‌های فتان و یسنا در استان

او با اشاره به اجرای طرح «فتان» در خراسان جنوبی، گفت: در راستای اجرای این طرح، دستگاه‌های اجرایی دخیل در امر ازدواج و جوانی جمعیت در همگرایی با جامعه هدف، به شناسایی نیازها و رفع آن‌ها می‌پردازند.

زنگویی ادامه داد: «طرح «یسنا» هم برای تأمین سبد غذایی کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار در دهک‌های ۱ تا ۳ اجرا شده و ماهانه بالغ‌بر ۴۵۰ هزار تومان حمایت می‌شوند که این مبلغ افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به حمایت‌های انجام شده از مادران کارمند، اظهار کرد: موافقت نهایی با دورکاری مادران کارمند به تشخیص مدیر مجموعه است.

زنگویی ادامه داد: برای راه‌اندازی مهدهای مادران شاغل نیز دستگاه‌های اجرایی فقط در تأمین مکان موظفی داشته و در پرداخت حق پرستاری تعهدی ندارند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا