خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهرداری تهران خط امام را برید!

شهرداری تهران در یک بنر مناسبتی، خط امام را محدود به چهره‌هایی کرد که اغلب‌شان تا سال 1360 شهید شده‌اند و به این ترتیب، شهردای تهران خط امام را برید!

به گزارش انصاف نیوز، شهرداری تهران در بنری به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی، تصاویری از شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر و رجایی، سلیمانی و رئیسی را بر خطی مستقیم ترسیم کرده و نوشته است: خط امام این بود.

جالب این‌که از 6 چهره ترسیم‌شده در این بنر، 4 چهره تا شهریور 1360 به شهادت رسیده بودند؛ تصویر چهارم، متعلق به شهید رجایی است که در انفجار هشتم شهریور 1360 دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسید و تصویر پنجم متعلق به شهید سلیمانی که دی ماه 1398 در فرودگاه بغداد ترور شد و در این فاصله تقریبا 3 دهه‌ای، هیچ شخص دیگری جای نگرفته یا به عبارت دیگر، خط امام انقطاعی 28 ساله داشته است!

به نظر می‌رسد بنر «خط امام این بود» چه از منظر مفهومی و چه از منظر نمادین، دارای اشکال و معرف نوع نگاه حاکم بر شهرداری تهران است چه آن‌که اگر می‌خواستند کشته‌شدگان در مسیر خدمت به مردم یا نظام و انقلاب و کشور را به عنوان «شهدای خدمت» به تصویر بکشند، چندین و چند چهره دیگر باید به تصاویر شهدا اضافه می‌شد. اگر شهدای ترور مد نظر بوده‌اند، مرحوم ابراهیم رئیسی در این تعریف نمی‌گنجد و اگر هم می‌خواستند باورمندان به انقلاب اسلامی و مومنان به جمهوری اسلامی را تصویر کنند، باز هم جای چندین و چند چهره دیگر در این بنر خالی است.

با مروری بر کارکردهای سیاسی عنوان خط امام در ایران عصر جمهوری، چنین می‌توان نتیجه گرفت که مدیریت شهری تهران در دوره آقای زاکانی، فقدان رئیس‌جمهور رئیسی را فرصتی مناسب برای بازتعریف و مصادره به مطلوب «خط امام» یافته است.

این عنوان ابتدا معرف دانشجویانی بود که تا پیش از انقلاب فرهنگی و بسته شدن دانشگاه‌ها، به هیچ‌یک از نحله‌های ایدئولوژیک چپ و راست وابستگی نداشتند و خود را به عنوان پیروان خالص اندیشه‌ها و فرامین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی معرفی می‌کردند.

تحولات بعدی و تسخیر سفارت ایالات متحده توسط دانشجویان پیرو خط امام، سپس تشکل‌یابی اغلب تسخیرکنندگان سفارت در انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها موسوم به دفتر تحکیم وحدت، موجب شد این عنوان ما به ازای بسیار مشخص و روشنی داشته باشد.

عنوان خط امام یا خط امامی‌ها در آستانه انتخابات مجلس سوم نیز معرف دیدگاه‌های جناح موسوم به چپ بود که با همین حربه، رقیب خود جامعه روحانیت مبارز، جامعه اسلامی مهندسین و گروه‌های هم‌سو را به سختی شکست دادند.

در نیمه نخست دهه 70 نیز جناح چپ بر پایه تعریف خود از خط امام به شدت از سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی انتقاد می‌کرد.

در نیمه دوم همان دهه، وقتی خط امامی‌ها، دولت اصلاحات را تشکیل دادند، دانشگاه‌ها به کانون کش‌مکش‌های سیاسی تبدیل شدند. همان زمان، موضع‌گیری‌های افراطی برخی از اعضای تحکیم وحدت، به جدی‌ترین رقیبش در دانشگاه‌ها یعنی بسیج دانشجویی امکان می‌داد که برای مصادره مفهوم خط امام اقدام کند.

به نظر می‌رسد آن‌چه امروز بر بنرهای مناسبتی شهرداری تهران نقش بسته، یادمانده دست‌نیافته علی‌رضا زاکانی از ایام رقابت با دانشجویان خط امام است. با این حال معلوم نیست شهردار تهران و شهرداری تهران چرا راضی شده‌اند برای مصادره به مطلوب خط امام، برای آن انقطاعی 3 دهه‌ای قائل شوند و دایره را آن‌قدر تنگ بگیرند که جز 6 چهره، هیچ‌کس دیگری در آن نگنجد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خوب بود جریان اصلاحات هم کاندید خودش را میداد ..مناسب بود واقعا ..باز هر جور صلاحتونه…ای کاش در گیری های ۸۸ نبود خود اقای تاحزاده می امدند باعث تاسف ..امیدوارم نامزدها تایید صلاحیت بشند ….

    2
    2
  2. اوه تا کجاها رفتی برادر من! چقدر بغض و ینه نسبت به زاکانی خوبه اخلاق و انصاف را از شهدای همین تصویر بیاموزیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا