خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۸ خرداد سال ۸۰ | پیام رفسنجانی به مردم برای انتخابات

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 18 خرداد 1380 | 15 ربیع‌الاول 1422 8 ژوئن 2001

برای رأی‌دادن [در انتخابات ریاست‌جمهوری]، به حسینیه جماران رفتم. خبرنگاران زیادی جمع بودند. جواب دو سه سئوال را به صورت مختصر دادم.[1] برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم. خطبه‌ای در مورد اخلاص و ریا و خطبه دوم را راجع به مناسبت‌های هفته و زمان ایراد کردم.[2] در اخبار انتخابات، وسعت حضور مردم در انتخابات، محسوس است.

در انگلستان هم دیروز انتخابات بوده و تفسیرهایی در خصوص تشابه دو انتخابات می‌شود؛ از جهت نیاز دولت ایران و دولت کارگری انگلیس به آرای زیاد.


[1] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «یکی از مواردی که مردم می‌توانند در سرنوشت کشورشان تأثیر بگذارند، انتخابات است. اگر مردم می‌خواهند تأثیر بگذارند، قاعدتاً باید حضور پیدا کنند. به علاوه از لحاظ حیثیت جهانی و اعتبار کشور، حضور مردم نشان از استحکام کشور و از نظر سطح افکار مردم، نشان آگاهی و رشد آنان است. به نظر می‌رسد تردیدی نیست که حضور در انتخابات، به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی، باید مورد توجه همه باشد. پیام من به مجریان انتخابات و ناظران این است که به سلامت انتخابات بیاندیشند و پیام من به مردم این است که در این برهه حساس از وظیفه خود کوتاهی نکنند و از حق خود دست برندارند.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

[2] – آقای هاشمی در خطبه اول در مورد مکارم اخلاق فردی و اجتماعی، متن و حواشی زندگی انسان‌ها در اخلاص و ریا، مطالبی بیان کرد. خطیب جمعه تهران، در خطبه دوم دربارة دستاوردهای حکومتی، سیاسی و اجتماعی زندگی امام راحل، نگاهی تحلیلی به تاریخ مبارزات تا پیروزی انقلاب، هفته وحدت و نیاز مسلمانان به آن، انتفاضه فلسطین و دورنمای آن، جنون سیاسی و نظامی اسراییل، رحلت آیت‌الله احسان‌بخش، بررسی جایگاه اهل بیت (ع) و موضوعات طرح‌شده در کنفرانس وحدت اسلامی، سخن گفت.

در بخشی از خطبه دوم آمده است: «مسأله مهم، مسأله بعد از انتخابات است و انتظار ما به عنوان کسی که دل‌مان برای انقلاب و این مردم و این کشور می‌سوزد و به عشق اینها زنده‌ایم، این است که ان‌شاءالله بعد از انتخابات، هر نتیجه‌ای که بود، بحث‌های ملال‌انگیزی که معمولاً در دوره تبلیغات و قبل از انتخابات می‌شود، تمام شود وکشور به یک هماهنگی، همدلی و همراهی برسد که بتوانیم مشکلات کشورمان را رفع بکنیم. ما به کار متمرکز، هماهنگ و بسیج همه نیروها و امکانات نیاز داریم، برای اینکه مشکلات عظیمی مثل بیکاری و امثال اینها را حل کنیم وکشور را با سازندگی پیش ببریم.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های جمعه 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا