خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جامعه‌شناسی فرهنگی

انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «فرهنگ بعد نمادین زندگی اجتماعی است.

کلمه‌ی فرهنگ در اصطلاح عامه می‌تواند به معنای تربیت یافتن همراه با عادات ذهنی متمدن باشد؛ تولیدات خلاقانه‌ای که با هنر یا مسیر کلی زندگی با سایر اشخاص همراه هستند.

جامعه‌شناسان اغلب فرهنگ را به باورهای افراد درباره واقعیت تعبیر می‌کنند. یعنی هنجارهایی که رفتارهای آن‌ها را هدایت می‌کند، ارزش‌هایی که تعهدات اخلاقی آن‌ها را شکل می‌دهد و نمادهایی که این باورها، هنجارها و ارزش‌ها از طریق آن‌ها منتقل می‌شود.

پژوهش جامعه‌شناسی فرهنگی تحت سلطه‌ی برنامه‌های ضعیفی است که ترکیبی از نارسایی هرمنوتیک، دوگانگی در رابطه با استقلال فرهنگی و همچنین مکانیسم‌های نامشخص و انتزاعی برای پایه‌گذاری فرهنگ در فرایندهای اجتماعی است. در اصل گام نخست برای ساخت یک برنامه‌ی قوی، پروژه‌ای برای تعریفی غنی از خود اصطلاح به شمار می‌رود.

کلیفورد گیرتز “Clifford Geertz”، کنت بورک “Kenneth Burke” و پل ریکور Paul Ricoeur بیش از هر شخص دیگری کار کرده‌اند تا نشان دهند فرهنگ یک مضمون غنی و پیچیده با الگوسازی‌های ظریفی است که بر زندگی اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

البته با وجود اینکه این رویکرد از سایر رویکردهایی که پذیرفته‌ شده‌اند برتری دارد، دارای ایراداتی است.

مکانیسم‌های دقیقی که شبکه‌ی مفهومی بر عمل اشخاص تأثیر می‌گذارند به ندرت به وضوح مشخص شده‌اند. ما با آغاز دهه‌ی ۱۹۹۰، شاهد احیای فرهنگ در جامعه‌شناسی آمریکایی و کاهش اعتبار اشکال ضد فرهنگی تفکرات خرد و کلان بودیم.

این رشته از کار، با شاخصه‌های برنامه قوی در حال توسعه‌ی خود این بشارت را می‌دهد که جامعه‌شناسی فرهنگی در نهایت تبدیل به یک سنت پژوهشی شود.

دیگر الهامات هرمنوتیک ساختاری برای یک برنامه‌ی قوی در راستای نظریه‌ فرهنگی از انسان‌شناسی آمده است. نسل جدید انسان‌شناسان علاوه بر گریتز که شاخص‌ترین آن‌ها مری داگلاس، ویکتور ترنر و مارشال سالینز هستند ساختارگرایی را پذیرفتند؛ اما کوشیدند آن را در مسیرهای جدیدی حرکت دهند.

جامعه‌شناسان فرهنگی برجسته:

فیلیپ اسمیت “philip smith”

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ییل

کارهای برجسته:

کتاب نظریه‌ی فرهنگی

کتاب تنبیه و فرهنگ

مارشال باتانی “Marshall Battani”

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ایالتی گراند ولی

آثار برجسته:

کتاب جامعه‌شناسی در فرهنگ

مقاله‌ی ساختارهای فرهنگ: معنا بخشی در فضای عمومی

مارشال سالینز “Marshall Sahlins”

انسان شناس و استاد دانشگاه میشیگان

اثر برجسته:

فرهنگ و برهان عملی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا