خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اما و اگر‌های ساخت برج ۴۶ طبقه ارتش در بیرجند

قرار است بزرگترین برج کشور معروف به برج ۴۶ طبقه ارتش در بیرجند احداث شود که با اما و اگرهایی رو به رو است.

به گزارش سایت نگاه خراسان جنوبی، «بیرجند به عنوان تکیه‌ای از پازل خراسان جنوبی همواره مورد بی‌مهری مسئولان در اجرای پروژه‌های درشت بوده است. نمونه‌اش را می‌توان در هتل کویر یافت که از سال‌ها پیش بر پیکره نیمه‌جانش زمان می‌گذراند و از آن تنها به عنوان بلوکه شدن سرمایه در منطقه شهریور بیرجند یاد می‌شود.

حالا زمزمه احداث برج ۴۶ طبقه ارتش در بیرجند به گوش می‌رسد. طرحی که در ۱۶ مهر پارسال در هیأت کارشناسی سرمایه‌گذاری مطرح شد و از ابتدای پارسال هم کار کارشناسی آن در حال انجام بود.

بنا به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شهرداری بیرجند در برآورد اولیه متری ۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت ۱۵۰ هزار متر زیربنای این برج یعنی در کل ۳۰۰۰ میلیارد تومان می‌شد که الان با احتساب تورم به متری ۳۰ میلیون تومان و هزینه نهایی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در برنامه‌ریزی‌های متولیان، کل زمین در نظر گرفته شده برای طرح ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر است که ۱۵ درصد کل زمین در تقاطع بین معلم و خلیل طهماسبی از طبقه چهارم به بالا تبدیل به برج می‌شود.

آخرین وضعیت طرح

شنیده‌ها حاکی از این است که در این طرح قرار است رستوران روباز، سالن سینما، سالن همایش، شهربازی، استخر و دیگر خدمات رفاهی تفریحی در متراژ کل ۶ هزار متر ایجاد شود.

بعد از گذشت چند ماه از مطرح شدن احداث این برج، در ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ جلسه علنی شورای شهر به منظور بررسی پروژه سرمایه گذاری ۴ هزار میلیاردی ساخت برج ۴۶ طبقه ارتش با حضور فرمانده راهور شهرستان، مدیر عامل شرکت تعاونی ۰۴ و مدیر سرمایه گذاری شهرداری بیرجند برگزار شد.

بعد از بررسی‌های چند ساعته ابعاد مختلف طرح و هم‌فکری اعضای حاضر، مقرر شد اعضای شورای اسلامی شهر پس از بررسی و شور و مشورت پیرامون این پروژه بزرگ سرمایه گذاری، ظرف هفته‌های آتی نظر نهایی خود را اعلام کنند.

مردم چه می‌گویند؟

اما چیزی که در این بین ذهن جامعه را مشوش کرده، این است که چرا این‌چنیپن پروژه‌ای باید در جنوب شهر اجرایی شود؟ آیا این پروژه فاصله طبقاتی و امکاناتی شمال و جنوب شهر را افزایش نخواهد داد؟

اما در حالی که هیچ مکان تفریحی مناسب و در خور شأنی در نیمه شمالی شهر نداریم، آیا واقعا جوانان و شهروندان ساکن شمال شهر هم خواهند توانست از سینما و شهربازی و استخر آب و دیگر مراکز تفریحی این پروژه در جنوب شهر، استفاده کنند؟

پاسخ مسئولان

مدیر عامل شرکت تعاونی ۰۴ بیرجند در این خصوص در پاسخ به اینکه آیا احداث چنین پروژه‌هایی فاصله طبقاتی را در شهر رقم می‌زند، گفت: اگر این موضوع باید در ساخت و سازهای شهری لحاظ شود چرا کلان‌شهرهای ایران به این سمت نرفته‌اند و اگر قرار است توسعه شهری رقم بخورد آیا بدون چنین پروژه‌هایی امکان‌پذیر خواهد بود؟

طحان ادامه داد: ساخت یک برج شاخص یا یک مجتمع تجاری مسکونی با چنین ارتفاعی نه تنها عاملی برای شکاف طبقاتی در شهر نیست، بلکه باعث ثبات اشتغال شده و پیشران حوزه های زیادی خواهد بود.

بنا به گفته او، نباید چنین دیدگاهی داشته باشیم و بجای اینکه جلوی توسعه را بگیریم باید کاری کنیم که آن مناطق کمترتوسعه یافته شهر هم توسعه پیدا کنند.

طحان، حضور سرمایه‌گذار را زمینه‌ساز رفع محرومیت از ‌شهر اعلام کرد و گفت: ما باید عوامل توسعه شهری را فراهم کنیم.

بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری در بیرجند

او در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار که منفعت این برج برای مردم چه خواهد بود؟ گفت: در دوره‌های گذشته شورای شهر بیرجند، چه تعداد سرمایه‌گذار وارد شهر شده‌اند؟ چون فضای فکری سرمایه‌گذار با مسئولان این قدر متفاوت بوده و آنها منفعت خود را لحاظ کرده‌اند.

او ادامه داد: اگر بگوییم سرمایه‌گذار به‌فکر سود و ضرر خود نبوده آن سرمایه‌گذاری از ریشه مشکل دارد؟

طحان با بیان اینکه تاکنون نه تنها چنین سرمایه‌گذاری وارد شهر بیرجند نشده است، ادامه داد: این پروژه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در تاریخ شهر بیرجند بوده و جای این سوال باقیست که آیا تاکنون میزان ضرر مردم شهر را بدلیل نبود چنین سرمایه‌گذارانی سنجیده‌ایم؟ یا اینکه بخاطر نداشتن این مجموعه‌ها ضرر ریالی، روحی، روانی و اجتماعی مردم شهر آیا محاسبه شده است؟

طحان با بیان اینکه فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد در کل کشور به‌سمت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کند، گفت: در این پروژه هم با دیدگاه محرومیت‌زدایی از شهر بیرجند با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیاردی موافقت کرده است.

گره کوری در مسئله ترافیک نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند در پاسخ به این ابهام که عنوان می‌شود فقط ۴۰ درصد مردم از این برج بهره خواهند برد هم گفت: از برج میلاد، از پروازهای فرودگاه بیرجند چند نفر استفاده می‌کنند؟ آیا نباید این زیرساخت‌ها را فراهم ساخت؟ ما نباید ساخت اینگونه پروژه‌ها را به این مباحث بازاری گره بزنیم!

طحان با تاکید بر اینکه برابر ضوابط کمیسیون ماده پنج پارکینگ را تأمین خواهیم کرد، گفت: نگاه ما از بالا به پایین نیست، ما شهرمان را دوست داریم و موقعیت شهر ما طوری نیست که برای سرمایه‌گذار شرط بگذاریم.

طحان با بیان اینکه ترافیک خیابان عدل با خروج صنوف آلاینده حل می‌شود و عرض خیابان معلم هم به نسبت بقیه نقاط شهر خیلی خوب است، افزود: از چهار طرف پروژه به نقاط مختلف دسترسی خواهد داشت و گره کوری نیست که مشکل ترافیک آن حل نشود.»

نویسنده : احسان فوداجی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا