خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابتذال مفهوم و مصداق «شفّافیت» به سبک ثابتی و اصول­‌گریزان

سیاوش خوشدل، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

سیاوش خوشدل
سیاوش خوشدل

نماینده­‌های جدید کار خودشان را آغاز کرده­‌اند و امیرحسین ثابتی، مجری سابق برنامۀ «جهان­‌آرا» در شبکهٔ افق، در راستای ترویج شفّافیت در مجلس و عمل به فریادهای شیخ حسین پناهیان که فریاد می­‌زد «آهای مجلس شورای ملّی، آدم باش! رأیت باید شفّاف باشد»، خاطرات روزانه­‌ای می­‌نویسد.

این ماجرای شفّافیت و مطالبۀ آن، از اواسط مجلس دهم جدّی شد.
و تبلیغات حول محور آن برای کنار زدن نمایندگان آن دوره و روی کار آوردن نمایندگان جدید صورت گرفت.

امّا اقدام و مصوّبۀ مجلس یازدهم در این زمینه، نشان داد که این ماجرا دست­‌کم به آن شکلی که در آغاز مطرح شده­‌بود، فاقد اصالت و حقیقت بود. نمایندگان جوری مصوّبه را نوشتند که شامل حال نهادهای انتصابی نیز بشود و در نتیجه این نهادها همراهی و استقبالی با این مصوّبه نداشتند و چند سالی میان نهادهای تقنینی دست‌به‌دست شد.
به علاوه، امکان رأی غیرعلنی هم به نوعی در قانون گنجانده­‌شد و عملاً مصوّبه با آنچه تبلیغ می‌شد، زاویه داشت.  
 
حالا امیرحسین ثابتی در روزهای آغازین تکیه زدن بر کرسی مجلس، با گزارش­‌هایی که در کانال تلگرامش می­‌نویسد و سپس در شبکۀ اجتماعی ایکس (توییتر سابق) بازنشر می­‌دهد، مدّعی اقدام در جهت شفّافیت آرا شده.
حالا محتوای این گزارش شفّافیت چیست؟ برخی از موضوعات گزارش نخست اینهاست:

ساعت ورود به مجلس، محلّ پارک ماشین، نماینده­‌های مستقر در صندلی­‌های کناری، بی­‌نظمی نماینده­‌ها، شوخی رانندۀ اتوبوس با او، انتقاد نمایندگان از معماری اشرافی حرم امام خمینی، سلام­‌وعلیک و خوش­‌وبش گرم با تولیت حرم، ابراز خوشحالی از اعلام نامزدی دکتر پزشکیان، لاکچری نبودن رستوران و غذای مجلس.

در ادامه به تصمیمات و گفت­‌وگوها و رأی­‌دهی دربارۀ ریاست مجلس و اعتبارنامه­‌ها نیز پرداخته­‌می­‌شود.
 
به نظر می­‌رسد که ایشان، گزارش­‌نویسی روزانه را با شفّافیت سیستماتیک نهادهای کشور اشتباه گرفته­‌باشد. اینکه یک فرد چنین اشتباهی کند، قابل اغماض است.
 
حقیقت بسیار تلخ آنجاست که در قانون اساسی که نمایندگان به پایبندی به آن سوگند یاد می­‌کنند، اصولی هست که تحقّق آنها مصداق تحقّق شفّافیت و ضامن حقّ اطّلاع و نظارت و پرسشگری مردم بر نهادهای حکومتی است.
 
در اصل شصت­‌ونهم قانون اساسی آمده­‌است: «مذاكرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش كامل آن از طریق رادیو و روزنامهٔ رسمی برای اطّلاع عموم منتشر شود. در شرایط اضطراری، در صورتی كه رعایت امنیت كشور ایجاب كند، به تقاضای رئیس جمهور یا یكی از وزرا یا ده نفر از نمایندگان، جلسهٔ غیرعلنی تشكیل می‏‌شود. مصوّبات جلسۀ غیرعلنی در صورتی معتبر است كه با حضور شورای نگهبان به تصویب سه­‌چهارم مجموع نمایندگان برسد. گزارش و مصوّبات این جلسات باید پس از بر طرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد.»

چنانکه می­‌بینیم در قانون اساسی مذاکرات مجلس باید علنی باشد و مذاکرات غیرعلنی نیز پس از رفع ضرورت امنیتی، باید برای اطّلاع عموم منتشر شود.
اگر یک طیف سیاسی واقعاً معتقد و ملتزم به تحقّق شفّافیت باشد، باید در راستای این اصل قانون اساسی، انتشار جلسات غیرعلنی را که ضرورت امنیتی آن رفع شده، مطالبه و در این مسیر اقدام کند.
 
دیگر اصل قانون اساسی که متضمّن شفّافیت قضایی است، اصل ۱۶۸ قانون اساسی است:
«رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاكم دادگستری صورت می‏‌گیرد. نحوۀ انتخاب، شرایط، اختیارات هیئت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معیّن می‌‏كند.»

در این اصل نیز دادگاه علنی برای اتّهامات سیاسی و مطبوعاتی الزام شده­‌است تا حکومت و دستگاه قضا نتوانند پشت درهای بستۀ دادگاه­‌ها دادرسی و صدور حکم را انجام دهند.

اگر طیف­‌های سیاسی واقعاً فسادستیز و خواهان شفّافیت باشد و اگر نمایندگان به سوگندشان پایبند باشند، لازم است با همان حرارت و حرص‌وجوش شیخ حسن پناهیان، مطالبه­‌گر اجرای این اصول قانون اساسی باشند.

آنهایی که نیستند، می­‌شوند «اصول­‌گریزان».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا