خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۱ خرداد سال ۸۰ | اظهار نگرانی حسن روحانی از وضع امروز و آینده کشور

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 21 خرداد 1380 | 18 ربیع‌الاول 1422 11 ژوئن 2001

صبح [آقای ریکاردوسا]، سفیر ایتالیا آمد؛ از وضع روابط و همکاری‌ها ابراز رضایت کرد و گفت، بنای این روابط خوب را شما گذاشتید و دولت ایتالیا هم علی‌رغم سیاست‌های متغیر اتحادیه اروپا، سیاست همکاری با ایران را تداوم داده و امروز محور سایر کشورهاست و علیرغم تغییرات سریع دولت‌های ایتالیا، معمولاً سیاست خارجی‌ کشور دچار تزلزل نمی‌شود و در مدت 55 سال بعد از جنگ جهانی دوم، 58 دولت در ایتالیا عوض شده و [جولیو] آندرئوتی، هفت بار نخست‌وزیر شده است. بیش از حد ملاقات با سفرا، وقت صرف شد.

امیر [عبدالله] عقبایی آمد؛ اخیراً با قید کفالت، از زندان آزاد شده است؛ تظلم‌ کرد. دکتر [حسن] فیروزآبادی، [رئیس ستادکل نیروهای مسلح] را عامل مشکلات پرونده‌اش می‌داند و استمداد کرد. جمعی از مدیران و اساتید دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم آمدند. آقایان [سیدمحمدتقی] آل‌غفور، دکتر [علیرضا] صدرا، دکتر [مهدی] ابوالحسنی، دکتر [داود] فیرحی، دکتر احمد ایران‌منش و [نجف لک‌زایی و غلامحسن مقیمی]، گزارشی از وضع تحصیلی‌شان دادند و از من خواستند، برای تقویت سطح علمی کمک کنم. تعداد 800 دانشجو در رشته‌های فلسفه، کلام، تاریخ و علوم سیاسی دارند وگفتند 40 درصد قبولی دکترای این رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی را فارغ‌التحصیلان آنها تشکیل می‌دهند.

عصر مصاحبه‌ای با تلویزیون المنار داشتم[1]؛ از حزب‌الله لبنان است و از طریق ماهواره در اکثر نقاط جهان، مستمع فراوان دارد و با پشتوانه پیروزی‌های حزب‌الله بر اسراییل، اعتبار خوبی دارد. بیشتر مطالب، مربوط به فلسطین و لبنان بود وکمی هم از مسائل داخلی.

دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از وضع امروز و آینده کشور، با توجه به وضع دولت و سیاست‌های رهبری، اظهار نگرانی‌ کرد و گفت، امروز با آقای [سیدمحمد] خاتمی ملاقات داشته؛ روحیه خوبی در او ندیده است. گفت، شورای نگهبان و وزارت‌ کشور، بر سر چند میلیون رأی اختلاف داشته‌اند که با دخالت رهبری حل‌ شده است. در مورد سیاست‌مان در خصوص عراق و نیز ماندن در شورای‌ عالی امنیت‌ملی، سئوالاتی داشت؛ گفتم بماند.


[1] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «آمدن آریل شارون به صحنه، براساس همان سیاست تهدید و به قول خودشان مشت آهنین بود. آن‌ها اشتباه اساسی دارند. البته شاید به نظر آنها راهی منحصر به فرد باشد، اما واقعیت این است که سیاست تهدید و ارعاب و بدتر از آن سیاست تجاوز و خشونت – چه در سطح فلسطین، چه در سطح جهان- دیگر جواب نمی‌دهد؛ البته می‌تواند موج موقتی به وجود بیاورد و مشکلاتی درست کند، اما دنیای اسلام و عرب و به‌خصوص فلسطینی‌ها، به نقطه‌ای رسیدند که خودشان را برای چنین حرکات جنون‌آمیزی آماده کردند. فکر می‌کنم اگر اسراییلی‌ها بخواهند حرکات نامعقولی انجام دهند، خیلی سریع جواب‌های جدی – یا از خود فلسطینی‌ها، یا از (کشورهای همجوار و یا از دنیای اسلام – خواهند گرفت. این جواب‌ها به صهیونیست‌ها محدود نخواهد بود. تحلیل درست این است که اسراییلی‌ها بدون مجوز آمریکا هیچ اقدامی نمی‌کنند. در آن صورت نباید انتظار داشت که صحنه درگیری‌ها به بخش کوچکی از فلسطین محدود باشد.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا