خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۸ خرداد سال ۸۰ | پاسخ رهبری به نامه‌ی مهدی کروبی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 28 خرداد 1380 | 25 ربیع‌الاول 1422 18 ژوئن 2001

[آقای تُرکی صفر]، سفیر سوریه آمد. گزارشی از وضع خاورمیانه و فلسطین و اسراییل داد. گفت، مذاکرات سازش مُرده است و به احتمال قوی اسراییل متوسل به جنگ خواهد شد. در مورد خروج بخشی از نیروهای سوریه از لبنان پرسیدم. گفت، جزئی است و نوعی تبدیل نیرو است؛ اما شب خبر رسید که تمامی نیروهای سوریه از لبنان خارج شده‌اند. گفت، نقش ایران در مسأله فلسطین مهم است و همکاری سوریه و ایران کارساز است؛ همان‌گونه که در لبنان اتفاق افتاده است و گفت، امیدی به پس دادن جولان ندارند. نظر من را درباره مسائل منطقه پرسید و گفت، در سوریه روی نظرات شما، حساب جدی باز می‌کنند.

دکتر [عبدالله] جاسبی آمد. از کم‌ شدن آرای خود ناراحت است و جناح راست را مقصر می‌داند و به فکر تأسیس حزب است. در مورد همکاری دانشگاه [آزاد اسلامی] با بنیاد تاریخ [انقلاب] تأکید کردم.

آقای [حبیب‌الله] بوربور، [رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور] آمد. درباره همایشی که بناست فردا افتتاح کنم و درباره مسائل فنی ساخت مدارس توضیح داد. عصر، اعضای هیأت مؤتلفه به مناسبت سالگرد شهادت شهدای مؤتلفه آمدند. آقای [حبیب‌الله] عسگراولادی، [دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی]، صحبت‌ کوتاهی‌ کرد و من هم درباره 15 خرداد و نقش مؤتلفه صحبت کردم.[1]

دفتر رهبری، برای اقدام رهبری در مورد جواب نامه آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس]، از من نظرخواهی کرد. آقای کروبی، با خروج طرح تحقیق و تفحص [صداوسیما] از دستور، گرفتار فشار مخالفت نمایندگان شده و از رهبری استمداد کرده و رهبری با جواب نامه او و موافقت با تحقیق و تفحص، مشکل او را حل کرده‌اند.[2]

در بنگلادش، چند روز پیش بمبی در یکی از مراکز حزب حاکم منفجر شده و بیش از هشت نفر را کشته و بیش از 100 نفر را مجروح کرده و حزب حاکم از مردم تقاضای تظاهرات‌کرده است. در اندونزی، با گران شدن 30 درصد قیمت سوخت، مشکلات دولت اضافه شده و اعتراض وسیع است.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بعد از پانزده خرداد 1342، مبارزان دیدند، رژیم حاضر نیست به آرامی با خواسته‌های مردم بر خورد کند، به طرف کارهای مسلحانه، چریکی و مخفی‌کاری رفتند. چون مؤتلفه مسلمان و متعهد و شجاع بودند، وارد این میدان شدند و دیگران هفت، هشت سال بعد با احتیاط به این نتیجه رسیدند. بعضی از اینها از نهضت آزادی جدا شدند. نهضت آزادی هم در متن خود، چنین افکار انقلابی را نداشت. پانزده خرداد، دو علامت مهم داد؛ مردم در شرایط عادی حاضرند در صحنه باشند و روحانیت می‌تواند مردم را به میدان بیاورد. دوم اینکه سرکوب بی‌جواب نمی‌ماند. اگر این راه‌ها بسته شود، راه‌های دیگری باز می‌شود.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفترنشر معارف انقلاب، 1402.

[2] – رهبر انقلاب، در پاسخ به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی که خواستار نظر ایشان در خصوص اصلاح ماده ۱۹۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، به منظور اعمال حق تحقیق مجلس به صورت عام شده بود، تصریح کردند: «برخورداری صدا و سیما از برکات اصل تحقیق و تفحص قانون اساسی، به نفع کشور و این سازمان است.» متن پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای، به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ مهدی کروبی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، دامت توفیقاته، با سلام و تحیت.

تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دستگاه‌های گوناگون کشور، یکی از ابزارهای مناسب برای حفظ سلامت این دستگاه‌هاست. یقیناً وجود این اصل در قانون اساسی، از جمله نقاط قوت این قانون متین و جامع‌الاطراف است. به نظر اینجانب، برخورداری صدا و سیمای جمهوری اسلامی از برکات این اصل به نفع کشور و به نفع خود آن سازمان است.

اگر مجلس محترم در حال حاضر مانع قانونی از اعمال این اصل دارد، تجدید نظر مجمع محترم تشخیص مصلحت در مصوبه قبلی خود، می‌تواند این مانع را برطرف کند و جنابعالی با موضع‌گیری صحیح و روشنگر خود همین معنا را بیان کردید. اینجانب مجوز این تجدیدنظر را که قانوناً بر عهده رهبری است، به آن مجمع محترم خواهم داد. دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای، بیست‌و هشتم خرداد ۱۳۸۰.

آقای مهدی کروبی، رئیس مجلس در نامه خود چنین نوشته بود: «همان‌گونه که استحضار دارید، از ابتدای انقلاب تاکنون، در موارد متعدد نهادها و دستگاه‌های مختلف مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار گرفته و گزارش آن نیز به طرق گوناگون به اطلاع نهادهای ذیربط و مردم رسیده است که به عنوان نمونه می‌توان به تحقیق و تفحص از صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و بنیاد مستضعفان در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی اشاره نمود. با عنایت به آنچه معروض گردید و با توجه به اینکه شورای نگهبان در یکی از نظرات تفسیری خود، تجدید نظر در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام را موکول به نظر موافق مقام رهبری نموده است، اجازه فرمایید با اصلاح ماده ۱۹۸ آیین نامه داخلی حق تحقیق و تفحص مجلس به صورت عام اعمال گردد. تاکید حضرتعالی بر بلامانع بودن تحقیق و تفحص در خصوص نهادهای زیرنظر رهبری، موجب امتنان خواهد بود.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا