خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات و رسانه‌ها: پزشکیان آمد | عدم تایید لاریجانی برخی را شگفت‌زده کرد

با اعلام تایید صلاحیت شدگانِ شورای نگهبان از سوی وزارت کشور، عدم تایید لاریجانی، تایید پزشکیان و عدم تایید هیچیک از دولتی‌ها پربحث‌ترین موضوعات امروز بوده است.

خبرآنلاین:

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی با تیتر «غیرمنتظره ترین ردصلاحیت در انتخابات ۱۴۰۳ /احمدی نژاد همچنان در بن بست /پزشکیان بالاخره تایید صلاحیت شد +جدول» به سرنوشت ۸۰ کاندیدای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری پرداخته و در مقدمه‌ی آن آورده است: «اسامی ۶ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و همانطور که پیش بینی می شد محمود احمدی نژاد ردصلاحیت شد اما در اقدامی عجیب صلاحیت علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب برای دومین بار رد شد.»

همچنین گفتگویی هم با محمدعلی ابطحی داشته که او هم ضمن بیان این نکته که تصور می‌کرده لاریجانی و شریعتمداری تایید خواهند شد، گفته است: «اگر جامعه قصد شرکت در انتخابات را داشته باشد، امکان رقابت جدی بین پزشکیان و قالیباف است.»

صابرین نیوز:

این کانال خبری نزدیک به طیف‌ خاصی از اصولگرایان در مطلبی ویدئویی بخشی از صحبت‌های مسعود پزشکیان پس از ماجرای مهسا امینی را منتشر کرده و بخشی از صحبت‌های او را در توضیح آن منتشر کرده: «پزشکیان، سه سال پیش: در زمان شاه راحت تر می‌شد از عدالت امام حسین و دین حرف زد. کشور ۴۵ سال است فقط با ریا و ربا و دروغ گویی اداره می‌‌شود!»

انصاف نیوز:

وبسایت انصاف نیوز هم ضمن بازنشر اخبار انتخاباتی، بعنوان رسانه‌ای نزدیک به پزشکیان، کلیپ‌ها و اخباری را در مورد او کار کرده است. یکی از این مطالب بازنشر مطلبی از سایت فراز باعنوان «صدر نشینی مسعود پزشکیان در سرچ‌های گوگل!» بوده است که در آن نوشته است: «لحظاتی پس از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نام مسعود پزشکیان، با جهشی چشم‌گیر در گوگل در صدر لیست نامزدها قرار گرفت.»
همچنین دیدار پزشکیان با فرهنگیان و همچنین دیدارش با نمایندگان ادوار مجلس را هم پوشش داده است.

العربیه فارسی:

وبسایت العربیه فارسی هم به رد صلاحیت علی لاریجانی پرداخته و برخی واکنش‌ها را برشمرده؛ از جمله توییت علی مطهری که: «از ردصلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده در حیرتم.»
همچنین تایید پزشکیان را هم با تیتر: «تایید صلاحیت یکی از کاندیداهای جبهه اصلاحات» کار کرده است.

شرق:

وبسایت روزنامه شرق هم خبر تایید صلاحیت‌ شده‌ها را با تیتر «۱ در برابر ۵» کار کرده است.
ویدئویی هم از پزشکیان کار کرده است که در آن می‌گوید: «پزشکیان: کسانی که تجربه، علم و آگاهی دارند منت‌شان را می‌کشم تا در دولت من حضور داشته باشند».


انتخابات و رسانه‌ها: واکنش به اصلاح طلبان | تشدید گمانه‌زنی‌ها

رسانه‌ها روز قبل از اعلام تایید صلاحیت‌ها غیر از اخبار انتخاباتی، گمانه‌زنی‌هایی هم درمورد کاندیداهای احتمالی تایید صلاحیت شده داشته‌اند. همچنین ماجرای قطعنامه‌ی جدید و تاثیر احتمالی آن بر انتخابات هم برای برخی رسانه‌ها جالب بوده است.

انتخاب:

وبسایت انتخاب غیر از اخبار انتخاباتی چون انصراف داود منظور و گفتگوی رئیس جبهه‌ی اصلاحات درمورد انتخابات و تمدید بررسی صباحیت‌ها، گفتگویی با حشمت الله فلاحت‌پیشه داشته که در آن به کاندیداهای احتمالی تایید صلاحیت شده پرداخته. این مطلب با تیتر: «اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که رد صلاحیت‌ها زیاد باشد، دو قطبی بین قالیباف و لاریجانی خواهد بود / احتمال تأیید صلاحیت چهره‌های تندرو بیشتر وجود دارد» منتشر شده است.

همچنین درباره‌ی ابعاد حقوقی نامه‌ی دولتی‌ها به شورای نگهبان هم گفت‌گویی با کامبیز نوروزی را با تیتر «نامه اعضای هیات دولت به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت اسماعیلی مغایر با ماده ۶۸ قانون انتخابات است / این‌ها طبق قانون از دخالت در انتخابات منع شده اند/ این نامه نقض کامل بی طرفی است» منتشر کرده است.

جوان:

روزنامه جوان، امروز هم به اصلاح طلبان تاخته و در مطلبی نوشته «این گوی‌ومیدان [از سوی اصلاح طلبان خطاب به شورای نگهبان] درحالی بیان می‌شود که اصلاح‌طلبان دوباره در مسیر فشار به شورای نگهبان و شرط و شروط برای نظام قرار گرفته‌اند. چگونه منصوری با این قاطعیت از گوی‌ومیدان در اختیار شورای‌نگهبان سخن می‌گوید وقتی که جبهه متبوع او فردی همچون آخوندی را معرفی کرده که مواضع تند او علیه ارکان مختلف نظام و حتی رهبری در خاطره جمعی مردم وجود دارد و چرا فکر می‌کنند آخوندی باید تأیید صلاحیت شود؟ البته جوادامام هم در نشست دیروز سعی کرده مشکل اول و آخر انتخابات را شورای‌نگهبان معرفی کند و گفته مقصر عدم مشارکت و رویگردانی از صندوق، اصلاح‌طلبان نیستند: «ما باید موظف بشیم به آنچه شورای نگهبان برایمان کاندیدا انتخاب می‌کند، کاندیدا انتخاب کنیم؟ این از نظر ما مردود است».».

یادداشت دیگری هم با تیتر «رفتار انتخاباتی قابل‌پیش‌بینی اصلاح‌طلبان» منتشر کرده است و در آن هم باز به اصلاح طلبان تاخته و نوشته است: «جبهه اصلاحات تا اینجای کار هم از منظر رسانه‌های مکتوب فراوانی که دارند و هم از جهت فعالان پرحرف سیاسی‌شان، فعال‌ترین جریان در انتخابات پیش‌رو بوده و این شگفت‌انگیز است. اگر همه عاقلان خود را جمع کنند و حتی یک جمله منطقی بیاورند که چرا انتخابات مجلس را تحریم کردند و در انتخابات ریاست‌جمهوری تا این‌حد فعال شده‌اند، می‌توان به سلامت سیاسی این جبهه ایمان آورد.»
حجم مطالب منتشر شده در شماره‌های اخیر این روزنامه علیه اصلاح‌طلبان قابل توجه است.

رادیو فردا:

یکی از تیترهای مربوط به انتخابات این وبسایت خبری درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای و انتخابات است با عنوان «مسئلۀ هسته‌ای و انتخابات ایران؛ هراس تندروها و بی‌اعتنایی رأی‌دهندگان؟»

در این مطلب آمده است: «یازده سال پیش، در خرداد ماه ۱۳۹۲، وقتی حسن روحانی در رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری از جیب خود کلیدی بیرون آورد و وعدۀ بازشدن قفل تحریم‌های هسته‌ای را مطرح کرد، نقطۀ عطفی در باب اهمیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی پدید آمد؛ ترازی تازه برای ارزیابی وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی و عملکرد رؤسای جمهور در ایران.» و ادامه داده: «حالا گروهی از تندروهای وابسته به حلقه‌های مرکزی قدرت، نگران تکرار تجربۀ سال ۹۲ هستند. غلامعلی حداد عادل که اتفاقاً او هم یکی نامزدهای انتخابات آن سال بود اما پیش از روز برگزاری کناره‌گیری کرد در تازه‌ترین صحبت‌های خود هشدار داده است «عدم اجماع میان نامزدهای جبهه انقلاب» می‌تواند به تکرار رخداد ۹۲ بینجامد.»
در این گزارش همچنین به بخشی از یادداشت حسین شریعتمداری هم در این مورد پرداخته شده که در آن نوشته بود «آمریکا و تروئیکای اروپا با تحلیل “مغز مگسی” خود در این توهم هستند که از قطعنامۀ یاد شده به عنوان سنگی در پیش پای جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده و از این ماجرا به عنوان عصای زیر بغل نامزدهای غربگرای ریاست‌جمهوری ایران استفاده کنند.».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا