خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دمای مناسب گیاهان گلخانه ای چند درجه است؟

رپورتاژ آگهی

گیاهان گلخانه ای حساسیت بسیار زیادی دارند و برای رشد و نمو مناسب، باید دما و رطوبت آنها به طور کامل تنظیم باشد. در این شرایط، باید برای تنظیم دمای مناسب گیاهان گلخانه ای از تجهیزات مناسبی استفاده شود تا به بهترین شرایط شادابی و ثمردهی برسند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده خیلی از افراد گلخانه را نسبت به فضای باز برای رشد و پرورش گیاهان انتخاب کنند، این است که می توان در این مناطق شرایط را تا حد خیلی زیادی ایده آل کرد.

دمای مورد نیاز انواع گیاهان گلخانه ای

به طور کلی، دمای مورد نیاز برای رشد گیاهان گلخانه ای تا حد خیلی زیادی به نوع گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، دمای مناسب گیاهان دارویی در گلخانه تفاوت زیادی با گل های تزیینی دارند. مثلاً دمای مورد نیاز برای رشد گیاهان در گلخانه بین ۱۶ درجه تا ۳۵ درجه سانتی گراد متغیر است. همچنین فصلی که شما در آن هستید هم می تواند در این دما تاثیر بگذارد. در ادامه، برخی از گیاهان گلخانه ای را معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که دمای مورد نیاز آنها برای شادابی و رشد و نمو چقدر است.

سیفی جات شامل مواردی مانند گوجه، بادمجان، فلفل، سبزیجات، خیار، لوبیا سبز، اسفناج، قارچ انواع ریشه ها می شوند. بهترین دمایی که باید هر یک از این گیاهان و سیفی جات داشته باشند، به شرح زیر است.

بادمجان

بادمجان یکی از پرطرفدارترین گیاهان گلخانه ای به شمار می آید که نوعی گیاه شب زیست شناخته می شود و به همین دلیل هم باید محیط آن را نسبت به گیاهان دیگر گرم تر کنید. از این رو، به احتمال خیلی زیاد در گلخانه حاوی بادمجان به سیستمی برای گرمایش گلخانه نیاز خواهید داشت تا بتوانید دمای ایده آل برای رشد آن را ایجاد کنید.

بهترین دما برای جوانه زدن بادمجان، بین ۲۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. زمانی که دمای گلخانه را در حالت تعیین شده قرار دادید و بادمجان جوانه زد، باید دمای آن را تا ۷۰ درجه سانتی گراد افزایش داد.

گوجه فرنگی

یکی دیگر از دمای مناسب گیاهان گلخانه ای در گروه سیفی جات، یعنی گوجه فرنگی نیز بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد محاسبه می شود. گیاه گوجه فرنگی در این بازه دمایی، می تواند به رشد بسیار خوبی برسد. به خصوص اگر به گیاه گوجه فرنگی انواع سم و کودهای مورد نیاز را بدهید، به احتمال خیلی زیاد بهترین و با کیفیت ترین گوجه را به شما تحویل می دهد.

فلفل

فلفل هم برای رشد و نمو و ثمردهی به دمای قابل توجهی نیاز دارد. دمای مناسب برای رشد و نمو فلفل، ۲۶ درجه سانتی گراد است که با گرماتاب، می توانید این دما را تنظیم کنید. باید حتماً یک دماسنج در گلخانه داشته باشید تا بتوانید مدام دمای محیط را اندازه بگیرید.

از آنجا که قیمت فلفل بالا است، مطمئن باشید که قیمت گرماتاب سقفی هر چقدر هم که باشد، کاملا ارزشش را دارد و می تواند با ایجاد یک محیط ایده آل و مناسب برای فلفل، سود قابل توجهی برای شما به ارمغان بیاورد. زیرا شما با استفاده از گرماتاب سقفی می توانید خیلی راحت گلخانه فلفل را گرم کرده و دمای مورد نیاز را در آن به وجود بیاورید.

سبزیجات مختلف

اگر شما سبزیجات را در گلخانه رشد دهید، می توانید سبزی های کاملاً سالم و تازه ای را به وجود بیاورید که ظرافت زیادی برای تولید آنها به کار رفته شده است. برای مثال، می توان انواع سبزیجات مانند ریحان، شنبلیله، جعفری، تره و انواع سبزی های دیگر خوراکی را درون گلخانه ها رشد داد. ازآنجاکه سبزی حساسیت زیادی دارد و غالباً با برگ خیلی ریز و نازکی تولید می شود، باید دقت زیادی موقع تنظیم دمای آن مدنظر قرار دهید.

لوبیا سبز

شما برای این که لوبیا سبز را با کیفیت بالایی تولید کنید، باید حتماً از یک سیستم گرمایش گلخانه ای کمک بگیرید تا بتوانید در هر فصلی که در آن هستید، دمای محیط را بالا ببرید و شرایط ایده آلی برای رشد لوبیا سبز به وجود بیاورید.

نه تنها لوبیا سبز، بلکه سایر حبوبات نیز برای رشد و ثمردهی به دمای نسبتاً بالایی نیاز دارند. در این شرایط، شما می توانید با استفاده از سیستم گرمایش گلخانه مناسب، دمای مورد نیاز را به محیط ارائه کنید. زمانی که شما قصد کاشتن لوبیا سبز را دارید، باید دمای گلخانه را به ۱۰ درجه سانتی گراد کاهش دهید و بعد از این که گیاه جوانه زد، دمای آن را تا ۲۶ درجه سانتی گراد افزایش دهید.

خیار

بهترین شرایط مناسب برای رشد خیار در گلخانه، دمای خاک ۲۶ درجه سانتی گراد و دمای هوای بین ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. این بدان معنی است که شما باید در طول شب، دمای هوای گلخانه را روی ۱۸ درجه و هنگام روز هم دمای آن را به ۳۲ درجه تنظیم کنید.

به این منظور، با استفاده از سیستم گرمایش گلخانه می توانید کار تنظیم دما را بدون هیچگونه مشکل و چالشی انجام دهید. از آنجا که خیار قیمت نسبتاً بالایی دارد، مطمئن باشید که قیمت گرماتاب چتری برای گرم کردن جوانه های آن کاملا ارزشش را دارد و از نظر اقتصادی به صرفه است.

توت فرنگی

دمای مناسب گیاهان گلخانه ای مانند توت فرنگی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید برای رشد و پرورش بهتر توت فرنگی، دمای آن را متعادل نگه دارید. با تنظیم دمای گلخانه توت فرنگی، رشد آفات و بیماری های قارچی تا حد خیلی زیادی کنترل می شود و شما می توانید با اطمینان کامل، بهترین و خوش طعم ترین توت فرنگی ها را در گلخانه تولید کنید.

بهترین مکان برای رشد توت فرنگی، موقعیت های گرم و خشک است. به همین دلیل باید با استفاده از گرماتاب، دمای گلخانه توت فرنگی را افزایش دهید تا بتواند در این محیط گرم، به بالاترین رشد برسد.

 طالبی

یکی دیگر از گیاهانی که باید در دمای نسبتاً بالا در گلخانه تولید شود، طالبی است. طالبی یکی از گیاهان تابستانه به شمار می آید که شما می توانید با تنظیم دمای آن در گلخانه و بررسی دما حداقل دو بار در هفته، آن را تولید کنید. توجه داشته باشید که طالبی با خربزه متفاوت است و به دمای متفاوتی نیز نیاز دارند.

بنفشه آفریقایی

اگر به گیاهان تزیینی علاقه دارید و می خواهید آنها را در گلخانه خود رشد دهید، باید دمای محیط را متعادل نگه دارید. بنفشه آفریقایی علاقه خیلی زیادی به رشد در هوای گرم دارد. به همین دلیل شما باید دما را بین ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی گراد متعادل نگه دارید. به این منظور، می توانید با پرداخت قیمت گرماتاب چتری یا هر نوع گرماتاب دیگر، این فضای ایده آل را برای این گیاه به وجود بیاورید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا