خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«گوساله پرستی» نتیجه خفقان و غوغاسالاری تبلیغاتی!

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

در دهه اول ذی‌حجه مستحب است بین نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز و در هر رکعت بعد از حمد و سوره آیه زیر خوانده می شود: «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‏ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‏ في‏ قَوْمي‏ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ (اعراف/142) و ما با موسى، سى شب وعده گذاشتيم سپس آن را با ده شب(ديگر) تكميل کرديم به اين ترتيب، ميعاد پروردگارش(با او)، چهل شب تمام شد. و موسى به برادرش هارون گفت: «جانشين من در ميان قومم باش و(آنها را) اصلاح كن! و از روش مفسدان، پيروى منما.

این آیه اشاره به داستان عبرت‌انگیز گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل است. قوم برگزیده خدا(جاثیه/16) که قرن‌ها همراه با پیامبران، ظلم کافران را تحمل و بر توحید پای فشرده بودند، متأسفانه بعد از نجات و رسیدن به حاکمیت، در فتنه سامری مغلوب خفقان و غوغای تبلیغاتی شدند و سخنان ناصحانی چون هارون و معدود موحدان را ناشنیده گذاردند و گوساله‌پرست گردیدند.

موسی به اسرائیلیان اعلام کرد برای مدت سی روز به میقات می‌رود و برادرش هارون را به عنوان جانشین بین قوم نهاد. به امر خدا ده روز بر مدت میقات افزوده گردید و با پایان یافتن سی روز، موسی بازنگشت. سامری، «عالم مزوّر و دنیا طلب اسرائیلی» گوساله‌ای زرّین ساخت و به عنوان خدای بنی‌اسرائیل به آنان معرفی کرد و چنان “شانتاژ تبلیغاتی و غوغایی گسترده” از یک طرف و “خفقانی برای هارونیان” از طرف دیگر راه انداخت که فریادشان در غوغای تبلیغاتی گم شد و به گوشی نرسید! و دیگران را نه فرصت و جرأت فکر ماند و نه زمینه استدلال طلبی و نقد و خرده گیری.

پیامبرزادگان روشنفکر اسرائیلی که قرن‌ها سابقه توحید داشتند و به جهت دست نکشیدن از توحید و دین آباء و اجدادی، مورد ظلم خوار کننده فرعونیان واقع شده بودند که پسرانشان را می‌کشتند و دخترانشان را برای نسل‌آوری نگه می‌داشتند(بقره/49) حالا با طولانی شدن ده روزه غیبت موسی، چنان در چنبره شوی تبلیغی سامریان و خفقان خفه کننده محاصره می‌شوند که قدرت و جرأت فکر و فهم را از دست داده و ناخواسته مجسمه طلایی گوساله‌ای که تنها هنرش برق خیره کننده طلا و نعره‌ای است، را به خدایی می‌پذیرند؟ چرا؟

قرآن جواب این سؤال را از زبان هارونیان و اسرائیلیان این گونه بیان می‌کند تا عبرت تاریخ گردد: از زبان هارونیان می گوید: إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُوني‏ وَ كادُوا يَقْتُلُونَنی= قوم مرا به ضعف کشاندند و نزدیک بود مرا بکشند»(اعراف/150) و از زبان اسرائیلیان گوید: «ما أَخْلَفْنا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنا(طه/87) ما به اختیار و آگاهانه و آزادانه خلاف وعده عمل نکردیم» بلکه شانتاژ تبلیغاتی گسترده سامریان فرصت و جرأت فکر و مخالفت را از ما گرفت و بی‌اختیار دنباله رو آنان و تکرار کننده سخن و عملشان شدیم(انوار التنزیل 4/36؛ البلاغ فی تفسیر القرآن 317؛ التحریر و التنویر 16/165)

آری عزیزان پیام دهه ذی‌حجه این است که ظالمانِ ستمگر و قدرت‌طلب؛ همیشه درصددند با تبلیغات سهمگین و گسترده، با راه انداختن جوّ احساسی عمومی از طریق تریبون‌های فراوان در اختیار، مطبوعات زنجیره‌ای، فضای مجازی و ….؛ با خفه کردن و محصور و محبوس نمودن آگاهی‌دهندگان؛ با تهدیدگلوله و با برق طلا چنان زبان‌ها را بریده، چشم‌ها را مسحور و روانها را تسخیر ‌کنند که هیچ‌کس جرأت اظهار مخالفت یا برهان‌خواهی نکند و بدیهی‌ترین حقایق به آسانی انکار شود:

«أَ فَلا يَرَوْنَ أَلاَّ يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلاً وَ لا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً»(89) آیا نمی‌دیدند که گوساله طلایی سامری نه کلامشان را جواب می‌دهد و نه مالک سود و ضرری برای آنان است؟ وقتی بنیان بر ظلم باشد، چاره جز شانتاژ و غوغای تبلیغاتی و جوسازی و تسخیر اراده‌ها و گرفتن جرأت‌ها نیست زیرا بنیان ظلم غیر معقول و ناپذیرفتنی است و با اختیار، آزادی و آگاهی پذیرفته نمی شود.

به بازخوانی پیام دهه ذی‌حجه همیشه بخصوص امروز، نیازمندیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا