خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دست از این ذوق زدگی بیهوده برداریم

مهدی بهروزی، فعال سیاسی در یادداشتی نوشت:

سال 94 بود و در ستاد گام دوم اصلاح طلبان اصفهان برای انتخابات مجلس مسئولیت تبلیغات را بر عهده داشتم و از همان ابتدا بر روی فضای مجازی حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. آن سالها اگرچه توییتر و فیسبوک به خاطر مسائل سال 88 فیلتر شده و همچنان هم فیلترشده باقی مانده بودند اما تلگرام تازه وارد، بدون فیلتر در دسترس مردم بود و کاربران آن در ایران در حال افزایش بود. شور و حرارت انتخابات در حال افزایش بود و با شروع زمان مجاز تبلیغات اولین کانال تلگرامی ستاد مجازی گام دوم اصفهان را راه اندازی کردیم و در کمتر از 24 ساعت ظرفیت پنج هزار نفره آن پر شد و در کنار آن گروههای متعدد و کانالهای دوم و سوم و چهارم و پنجم را را هم راه انداختیم, از لیست 5 نفره راه یافتگان به مجلس از اصفهان 3 نفر از لیست گام دوم قطعا انتخاب شده بودند که البته یکی از آن افراد بعدا دچار استصواب پس از انتخاب شد و از راهیابی به مجلس باز ماند. نتیجه گیری ما پیروزی تلگرام در تبلیغات انتخاباتی بود، کما بیش این الگو در انتخابات سال 96 هم برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری با وجود فیلترینگ تلگرام ادامه داشت و شور و نشاط فضای مجازی برایندی از فضای حقیقی و شور و نشاط انتخاباتی آن بود. 

اما از سال 98 تا به امروز اتفاقات به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. فضای مجازی روز به روز محدودتر شده و برخی دل از تلگرام و واتس آپ شسته اند و برای ارسال پیام و فایل و رونق کسب و کار به پیامرسان‌های داخلی کوچ کرده‌اند و عده‌ای هم عطای آن را به لقای آن بخشیده و عده ای نیز برای رفع احتیاجات روزمره خود با فیلتر شکن و با کمک پروکسی‌ها از تلگرام و اتس‌آپ استفاده می‌کنند. 

در کنار محدودیت‌ها، لشکرهای سایبری داخلی و خارجی هم برخی از پلتفرمها را در ید قدرت خود گرفتند و در کنار اتفاقات سالهای 96 و 1400و سرخوردگی بسیاری از نیروهای سیاسی اصلاح طلب و تحول‌خواه و اعتدالی و همچنین بدنه اجتماعی آنان اوضاع هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی به نفع این گروه‌ها رقم نمی‌خورد. فضای سرد حضور اصلاح طلبان در کنار قهر بیشمار بازیگران آنان از فضای انتخابات و همچنین عدم مشارکت قشر خاکستری مردم در انتخاباتهای 98، 1400 و 1402 فضای مجازی که هیچ، فضای واقعی جامعه را نیز از اصلاح طلبان روی‌گردان کرده بود.

در فضای امروز، شبکه ایکس(توئیتر سابق) بیشتر در دست لشکر سایبری براندازان است و در کنار آن سایر لشکرهای داخلی نیز تا می‌توانند از این فضا برای زدن اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند. اقبال مردم به سمت پلتفرمهای داخلی برای استفاده در حوزه سیاست اندک است و از این رو فضای مطلق پلتفرمهای داخلی در دست اصولگرایان تندرو است. اینستاگرام فضایی تقریبا خنثی از حیث پرداختن به مسائل سیاسی دارد و تلگرام نیز تا حدودی در اختیار اصلاح طلبان و تحول‌خواهان است، اما با این تفاوت که طرفداران سالهای گذشته را نیز ندارند.

از طرف دیگر فضای جامعه در شک و تردید و حتی بی اعتنایی به رقابتهای معطوف به انتخابات به سر می‌برد. چند ماهی از انتخابات مجلس شورای اسلامی و چند هفته ای از مرحله دوم آن بیشتر نمی‌گذرد و دیدیم که در اسفند گذشته یکی از کم‌فروغ‌ترین و کم‌حضورترین انتخابات‌های تاریخ پس از انقلاب اسلامی برگزار شد که حاصل حاکمیت یکدست، مشکلات اقتصادی کشور و عدم تحقق وعده‌ها در انتخاباتهای پیشین بود. همینها بود که باعث سرخوردگی و یاس مردم شده بود و در کنار اینها نباید از فضای ایجاد شده پس از جنبش مهسا نیز غافل شد.

پس از سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور رئیسی و شهادت ایشان و گروه همراهشان جامعه‌ای که در شوک این حادثه بود به یکباره در معرض انتخاباتی زودهنگام برای ریاست جمهوری قرار گرفت و نتیجه تایید صلاحیت‌ها شوری در بین طرفداران کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرد و در فضای مجازی نیز این شور و نشاط دیده شد.

به نظر می‌آید که جامعه اندکی از فضای عدم مشارکت در اسفند 1402 فاصله گرفته اما این بدین معنا نیست که هنوز جمعیت خاکستری کشور هم به غلیان آمده و با حضور یک کاندیدای متفاوت مانند مسعود پزشکیان دوم خرداد دیگری را رقم می‌زنند.

اگر شوری در تلگرام به نفع مسعود پزشکیان ایجاد شده هنوز با آن شور و نشاط مردم در تلگرام در فاصله سالهای 94 تا 96 فاصله بسیار معنا داری دارد، همچنان که در ایتا و روبیکا جلیلی طرفداران بسیار زیادی دارد.

با نگاهی به روند اقبال اطرافیان‌مان طی روزهای گذشته به گزینه‌ی مورد حمایت اصلاح‌طلبان نباید فکر کرد که کار تمام شده و دوم خردادی دیگر از راه رسیده و یا اتفاقات سالهای نود و دو و نود و شش تکرار می‌شود. تصدیق می‌کنم که روند دوری گزینی از صندوق‌های رای برای انتخابات ریاست جمهوری فعلی از سوی تعدادی از سیاسیون متوقف شده و بدنه اجتماعی اصلاح طلبان و اقشار خاکستری هم گسترش پیدا کرده است، اما از مشارکت حدود 40 و چند درصدی در انتخابات مجلس 1402 باید به مشارکتی در حدود 60 و 65 درصد رسید تا مطمئن بود در بر پاشنه‌ای دیگرگونه چرخیده و گزینه اصلاحات به پاستور راه یافته است، چرا که از حدود 25 یا 35 درصد آرا که قطعا از آن اصول‌گرایان و سوپر انقلابی‌هاست هرچه به سمت مشارکت بیشتر برویم قطعا آن آراء در سبد اصلاح طلبان و تحول خواهان خواهد نشست.

با وجود فضای همچنان سرد در سرزمین مجازی، لشکر سایبری‌های براندازان در ایکس و اینستاگرام و تلگرام و اتس‌آپ و اقشار مختلف مردم که همین دو ماه پیش تمایلی به شرکت در انتخابات نداشتند و فضای اقتصادی نه چندان مناسب این روزها در کنار آینده مبهم، این ذوق زدگی فعلی چیزی جز ناشیگری سیاسی نیست.

باید موج ایجاد شود، مردم برای شرکت در انتخابات قانع شوند و اقبال اندک اندک افزایش پیدا کند تا آن نتیجه مطلوب حاصل شود. باید ببینیم مناظرات و برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های تبلیغاتی به کدامین سمت خواهد رفت. شرایط در فضای مجازی چگونه بهبود خواهد یافت، جوانان دهه‌های هفتاد و اوایل هشتاد چگونه به این کاندیدای اصلاح طلب اقبال نشان می‌دهند و از کدام پلتفرم نوین با او ارتباط می‌گیرند و قانع می‌شوند که به او رای دهند و در نهایت در دو سه روز آخر مانده تا انتخابات کدام معجزه اتفاق می‌افتد تا روز یکشنبه 10 تیرماه روزنامه‌های اندکمان تیتر بزنند دوم خرداد دوم.

راه سخت است، اقناع مردم برای شرکت در انتخابات دشوار و راضی کردنشان به گزینه‌ای چون مسعود پزشکیان دشوارتر است. دو هفته سخت و طاقت فرسا پیش رویمان است، باید کار کرد و کار کرد، باید به میان مردم رفت و با تک تک آنها اقناعی صحبت کرد و یا از راهی جوان‌پسند با بچه‌های نسل x و z  ارتباط گرفت، باید از سهم خواهی دست کشید و به موج آفرینی کمک کرد و در نهایت دست از این ذوق زدگی بیهوده برداشت.

مرا در منزلِ جانان چه اَمنِ عیش، چون هر دم

جَرَس فریاد می‌دارد که بَربندید مَحمِل‌ها

به مِی سجّاده رنگین کُن گَرَت پیرِ مُغان گوید

که سالِک بی‌خبر نَبْوَد ز راه و رسمِ منزل‌ها

23 خرداد 1403

اصفهانِ جان

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا