خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از بی‌تفاوتی تا احساس تکلیف | چه کسانی در انتخابات شرکت می‌کنند؟

نگار فیض آبادی، انصاف نیوز: کسانی که خودشان را اصولگرا و انقلابی توصیف می‌کردند، با تاکید گفتند در انتخابات شرکت می‌کنند و به جبهه‌ی سیاسی نزدیک به خود رای می‌دهند. عده‌ی دیگری که تحصیلات و دیدگاه معتدل برایشان اولویت داشت، از مسعود پزشکیان نام بردند و دسته‌ی سوم شهروندانی بودند که به دلیل آنچه بی‌اعتمادی و نارضایتی می‌گفتند، شرکت در انتخابات را بی‌فایده می‌دانستند.

به گزارش انصاف نیوز، ۴۴ شهروند تهرانی در خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب، خیابان پیروزی و بلوار کشاورز، درباره‌ی مواردی مثل اطلاع از تاریخ انتخابات، تمایل برای رای دادن، شخص منتخب و ویژگی‌های شاخص مسعود پزشکیان صحبت کردند که در ادامه می‌خوانید.

دو آقای ۵۷ و ۵۸ ساله در‌حالی‌که روی نیمکت پیاده‌رو نشسته بودند و باهم گپ می‌زند، گفتند: ما در انتخابات هشتم تیر شرکت می‌کنیم اما فعلا نمی‌دانیم باید چه کسی را انتخاب کنیم، منتظریم توی سروکله‌ی همدیگر بزنند تا متوجه بشویم باید به کدامشان رای بدهیم!

وقتی اسم پزشکیان آمد، یکی‌شان گفت «به این یکی رای نمی‌دم چون پشت سر بقیه حرف زده است! مرد دیگر هم گفت: می‌دانم پزشکیان مجرد زندگی می‌کند. خودم به کسی رای می‌دهم که ولایی باشد.

رای به فرد اصلح | ناراضیان رای نمی‌دهند

آقای ۶۴ ساله‌ای که ۶ ماه سابقه‌ی حضور در جبهه را داشت، با وجود کارت ایثارگری، از کفاف ندادن حقوق ۱۴ میلیونی گلایه کرد و گفت: در تمام مراسم‌های آقای رئیسی شرکت کردم، از دوران او هم راضی بودم اما به دلیل نارضایتی کلی امسال رای نمی‌دهم.

خانم ۲۷ ساله‌ای که پوشش کامل داشت، از تاریخ انتخابات خبری نداشت و با تردید گفت شاید رای بدهد اما همه‌چیز بستگی به صحبت‌‌های کاندیداها دارد.

خانم ۳۷ ساله، خانه‌دار و محجبه، گفت: به فرد اصلحی مثل جلیلی رای می‌دهم چون حس می‌کنم روراست‌تر از بقیه‌ است.

زوج جوانی روبه‌روی میوه‌فروشی مشغول دیدن قیمت‌ها بودند. خانم ۳۵ ساله در جواب این سوال که آیا رای می‌دهید گفت: نه، چون فرفی نمی‌کند و تاثیری ندارد. او گفت که اخبار مربوط به انتخابات را دنبال نمی‌کند. همسرش که آقایی ۳۸ ساله بود گفت در انتخابات شرکت نمی‌کند اما اخبار مربوط به ردصلاحیت‌ها را شنیده است و خبری را در اینستاگرام دیده بود که طبق آن، رئیس شورای نگهبان کسی را به اشتباه رد صلاحیت کرده است! منابع خبری او، اینستاگرام، بی‌بی‌سی و اینترنشنال بودند.
این زوج، آقای پزشکیان را شخصی «مردم‌دوست» می‌دانستند و هر دو معتقد بودند که مردم اعتمادشان را از دست داده‌اند.

رای، یک حق شهروندی | مهم نیست، نمی‌دانیم!

خانمی ۳۸ساله با پوشش مانتو و شال، رای دادن را یک حق شهروندی می‌دانست و درباره انتخاب کاندیدای مورد نظرش گفت: باید مناظره‌ها را بشنوم بعد انتخاب کنم. صحبت‌های پزشکیان را هم شنیدم و به نظرم حرف‌هایش اُکی بودند. اخبار را هم دنبال می‌کنم و منتظر هستم مواضع کاندیداها درباره‌‌ی خروج اتباع و مسائل اقتصادی را بشنوم.

خانمی با پوشش مانتو و شال، خیلی سریع گفت چون انتخابات برایش اهمیتی ندارد و امیدش را از دست داده است، از تاریخ آن هم اطلاعی ندارد!

خانم ۴۷ ساله‌ای که محجبه بود، بی‌مکث و معطلی، از رای آینده‌ی خود یعنی سعید جلیلی نام برد و او را پیروِ راه رئیسی دانست.


سه پسر دهه هشتادی با عجله در پیاده‌روی خیابان کارگر شمالی راه می‌رفتند و یکی‌شان درباره‌ی تاریخ انتخابات گفت: می‌دانم نزدیک است ولی تاریخش را نمی‌دانم. دوستش اما از ۸ تیر نام برد. آنها علت رای‌ دادنشان را به سربازی ربط دادند. هرسه نفر پزشکیان را به عنوان متخصص قلب و وزیر بهداشت دولت‌های قبلی می‌شناختند.

پسر ۲۱ ساله‌ای که خودش را طلبه معرفی کرد گفت: در انتخابات به آقای جلیلی رای می‌دهم چون برنامه و افق دید دارد. پزشکیان را قبول ندارم چون پیروِ سیاست‌های درهای باز است؛ چیزی که در چین جواب نداد، در ایران هم جواب نمی‌دهد!

سه دختر دهه‌ی هشتادی دانشجو با پوشش پیراهن و مقنعه، درباره‌ی تاریخ انتخابات و تمایلشان برای رای دادن، کلمه‌ی «نمی‌دانیم» را دوبار تکرار کردند.

نام کاندیدا هم سکرت است!

خانمی چادری، ۶۰ ساله، بعد از گفتن کلمه‌ی «سکرته»! بالاخره گفت که بین قالیباف و جلیلی مردد است اما کسی را انتخاب می‌کند که از نظر فکری شبیه به رئیسی باشد.

پسر ۲۵ ساله‌، با تردید گفت که ۷ تیر انتخابات برگزار می‌شود اما در انتخابات شرکت نمی‌کند. او با گفتن این جمله که اخبار مربوط به انتخابات را زیاد پیگیری می‌کنم، حرفش را این‌طور ادامه داد «خودم دانشجوی تئاتر هستم و همه‌چیز را مثل یک نمایش می‌دانم! برایم عجیب است که فوت آقای رئیسی این‌قدر زود تمام شد. اصلا انگار نه انگار!» به نظر او پزشکیان اصلاح‌طلبی است که در میان کاندیداهای دیگر، با طرح صیانت مخالف است.

آقایی ۶۵ ساله، هنوز نام مشخصی در ذهنش نبود اما گفت که براساس شایستگی انتخاب می‌کند.

دختر دستفروش، ۲۳ ساله، با خنده گفت: نه خودم رای می‌دهم نه دور و بری‌هایم. ما با کل یک چیزهایی مشکل داریم!

دختری محجبه، از رویداد سیاسی هشتم تیر خبر داشت و گفت: فعلا کسی مدنظرم نیست، شاید رای سفید بدهم.

گلایه از اخبار دروغ و وعده‌های بی‌نتیجه

سه نفر از آقایانِ بالای ۵۰ سال، که در یکی از املاک باهم صحبت می‌کردند، گفتند که هیچ‌کدام در انتخابات شرکت نمی‌کنند. یکی از آقایان که آخرین‌بار سال ۹۲ رای داده بود گفت: اخبار مربوط به انتخابات را دنبال نمی‌کنم چون شنیدن دروغ باعث می‌شود اعصابم خراب شود!

او با گفتن یک مثال از ترفندهای جذب سود بیشتر در کار املاک، گفت: دولت هم شبیه همان مثال است و هرکسی فقط به نفع خودش فکر می‌‌کند.

وقتی صحبت مسعود پزشکیان به میان آمد، یکی از آقایان با لحنی مایوسانه گفت «همه‌شون یکی‌اند»
یکی از آقایان سکوت طولانی‌اش را با این جمله شکاند که: رئیس‌جمهوری که نتواند حافظ قانون اساسی باشد و اختیاری هم نداشته باشد، چه فایده دارد؟ همه‌چیز با این وضعیت فعلی نابود شده است. خاتمی وقتی آن سال‌ها گفت از این جلوتر نمی‌توانیم برویم، آبِ پاکی را روی دست همه ریخت که اختیارات رئیس‌جمهور محدود است.

خانمی۴۰ ساله، با پوشش مانتو و شال، وقتی حرف از انتخابات شد، با بی‌میلی گفت «نه می‌دونم و نه هیچی!»

آقایی که معلم تاریخ بود، پزشکیان را آدم روشنی توصیف کرد اما نومیدانه حرفش را اینطور ادامه داد که: حکایت اختیارات رئیس‌جمهور مثل ظرفی کوچک و ماهی گلی است. ماهی هرچقدر هم بخواهد حرکت کند، باز اندازه‌ی ظرفش فضا دارد. او اختیارات یک امام جمعه را از رئیس‌جمهور بیشتر می‌دانست. با لحنی خاص گفت: رئیس‌جمهور فقط یک دکور است.

دو دختر دهه‌هشتادی، درحالی‌که شال‌شان افتاده بود، از تاریخ انتخابات خبر نداشتند و با لحنی قاطع در جواب این سوال که در انتخابات شرکت می‌کنید، گفتند «نه»

توضیح بدهم باید بروم زندان | دنبال یک اصولگرا هستیم

یک دستفروش کتاب که سنش به ۵۵ سال می‌خورد، گفت: در انتخابات شرکت نمی‌کنم چون برایم اهمیتی ندارد.

پسر ۲۷ ساله‌ای که سرباز بود، سیگارش را روشن کرد و گفت: بدبختی زیاد است و من هم بی‌تفاوتم و رای نمی‌دهم. اگر بخواهم دلیلش را توضیح بدهم، باید بروم زندان! پس بماند… دوستش با ۳۳ سال سن، با تاکید گفت: من یک فوق لیسانس بی‌کار هستم و رای هم نمی‌دهم. انتخابات برایم اهمیتی ندارد.

سه پسر دهه‌هشتادی در خیابان شانزده آذر، گفتند که امیدی به درست شدن شرایط ندارند و در انتخابات هم شرکت نخواهند کرد.

آقای ۵۳ ساله‌ای، با لحنی قاطع گفت به کسی رای نمی‌دهد و پزشکیان را هم فردی «بچه مثبت» توصیف کرد!

مادری مذهبی در کنار دخترش که چادر پوشیده بود گفت: در انتخابات شرکت می‌کنیم و به آقای جلیلی رای می‌دهیم. صحبت دلیل که شد، دختر میان حرف مادرش دوید و گفت: چون آقای جلیلی خوب، اصولگرا و انقلابی است.


دو پسر دانشجوی ارشد، ۲۵ ساله، گفتند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و اگر احمدی‌نژاد تائید صلاحیت می‌شد، به خاطر اعتماد به کارنامه‌ی مشخص او رای می‌دادند. یکی از پسرها، دست‌های پشت پرده را موثرتر از عملکرد رئیس‌جمهور می‌دانستند. این دو جوان که خودشان را از نظر سیاسی اعتدال‌گرا می‌دانستند، می‌گفتند تمام کاندیداها فقط وعده می‌دهند و از این نظر باهم فرقی ندارند.

خانمی با پوشش چادر در خیابان انقلاب گفت که جلیلی را بابرنامه می‌داند و به او رای خواهد داد.

یک دختر دهه‌ی هشتادی، تاریخ انتخابات را می‌دانست اما گفت که آن روز رای نخواهد داد. آقایی هم با تاکید روی «دهه‌ شصتی‌ام» اعلام کرد: چون هیچ‌کدامشان را قبول ندارم، رای نمی‌دهم.

خانمی چادری، از تاریخ انتخابات خبر نداشت و هیچ تمایلی برای رای دادن ابراز نکرد. او همه‌چیز را از پیش تعیین‌شده می‌دانست و درباره‌ی پزشکیان گفت: خودش گفته پزشک الکی نیستم!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا