خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشروط با انتظارات مطلوب | ابوالفضل نجیب

ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

در یادداشت مطلوب، مشروط، محتمل سه فرض و موقعیت احتمالی پیش رو برای انتخابات 8 تیر از دیدگاه حاکمیت گمانه زنی شد. در موقعیت یا فرض دوم چنین آمده بود‌‌، «اینکه شورای نگهبان فی النفسه یا به اراده معطوف به جناح غالب به هر دلیل تاکتیکی یا ناگزیر تن به تائید کاندیداهای جناح های اصلاح طلب یا معتدل رقیب و مخالف بدهد، مشروط بر اینکه در نهایت جناح حاکم به طور واقعی یا واهی برنده انتخابات باشد، مطلوب ترین وضعیت یا فرض ممکن برای جناح غالب است. در این وضعیت و در صورت نرخ مشارکت مشابه وضعیت اول می تواند همزمان هم مشروعیت جمهوریت و همچنین مقبولیت نسبی جناح غالب را به رخ بکشد. 

در این وضعیت و با فرض احراز صلاحیت احمدی نژاد که به نوعی می تواند به داغ کردن تنور انتخابات و بالا بردن میزان مشارکت بیانجامد، با این ذهنیت که احمدی نژاد به مثابه نماینده بخش وسیعی از مخالفان وضع موجود در بدنه اجتماعی است، می تواند به سرخوشی و رضایت کامل جناح غالب منتهی شود. این وضعیت ایدئال چنانچه اشاره شد متکی و معطوف به اطمینان جناح حاکم از نتایج مورد نظر می باشد. جناح حاکم همزمان با اتکا به نرخ مشارکت حتی متوسط حذف جدی ترین رقبای بیرونی و درونی خود را در چرخه انتخابات و وزن کشی به رخ بکشد.»

چینش یا به تعبیری تایید صلاحیت شش کاندیدا آن هم از میان چهره های مطرح و تا حدودی مقبول جریان های میانه رو و متمایل به اصلاحات و حذف احمدی نژاد و لاریجانی و جایگزین کردن پزشکیان در واقعيت امر آن سوی فرضی است که می توانست با تایید صلاحیت لاریجانی و احمدی نژاد به بالا بردن نرخ مشارکت بیانجامد. حضور احمدی نژاد که می توانست به ترغیب بدنه حضور فرودستان در انتخابات منجر و احتمالن به چالش ناخواسته بیانجامد، و حتی تائید صلاحیت لاریجانی که بطور مضاعف امکان بر هم زدن معادلات در رقابت های درون جناحی مستعد می کرد، اما به زعم جناح غالب با جایگزین کردن پزشکیان نشان داد ترجیحش بر حداقل ریسک پذیری است. همچنان که در تصور آن ها حضور پزشکیان به نمایندگی از اصلاح طلبان می تواند به ترغیب طبقه متوسطی که همچنان نیم نگاهی به تحولات فرضی دارند، تا حدودی بالا بردن نرخ مشارکت را تضمین کند.

با این ترکیب از همین حالا می توان درباره نتایج رقابت میان دو گزینه قالیباف، جلیلی گمانه زنی کرد. با علم به این که حضور پزشکیان نقش چندانی در ریزش آرای جلیلی و قالیباف نخواهد داشت. به این دلیل که علیرغم خوش بینی ها و حتی فرض حمایت همه جانبه جریانات اصلاح طلب از ایشان آرای او نقش چندانی در بر هم زدن معادلات نخواهد داشت و حتی بعید است رقابت بین دو گزینه جلیلی، قالیباف به دور دوم بکشد. آنچه شاید برای اصلاح طلبان از حضور در انتخابات بتوان متصور شد، ارزیابی و وزن کشی در بدنه اجتماعی و بطور مشخص طبقه متوسط است. وزنی که با توجه به اظهارات پزشکیان در روزهای اخیر و بخصوص در اولین حضور تبلیغاتی در رسانه رسمی نتایج به شدت ناامیدکننده ای برای آن ها رقم خواهد زد. نتایجی که حتی با فرض دادن وعده هایی از جنس مورد مطالبه و نیاز جامعه نیز نتیجه چندان امیدبخشی برای آن نمی توان متصور شد. آنچه شاید برای اصلاح طلبان در درجه اول اهمیت قرار دارد، همچنان امیدبخشی و زنده نگه داشتن روزنه های امید برای تحقق وعده وفاق ملی است. حتی اگر چنین امیدی با روند موجود رابطه و نسبتی معکوس داشته باشد.

مخلص کلام این که انتخابات 8 تیر اگر چه با حضور پزشکیان وضعیت ظاهرن ناپایداری را برای جناح رقیب رقم می زند، اما آنچه مهم است اطمینان خاطر جناح غالب بر رقم خوردن نتیجه ای است که پیشاپیش تردیدی در وقوع آن ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا