خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مصاحبه با یکی از نوابغ فارکس ایران؛ استاد رضا رفیعی، تریدرِ جهانگرد

رپورتاژ آگهی

رضا رفیعی، در سن 33 سالگی، یکی از برترین تریدرهای ایرانی در بازارهای مالی فارکس، ارزهای دیجیتال و بورس است که آکادمی مالی رفیعی را با سابقه حدوداً پنج ساله راه‌اندازی کرده است.

رفیعی پس از فارغ‌التحصیلی در رشته برق صنعتی از دانشگاه فنی منتظری مشهد، وارد بازار کار می‌شود. شروع فعالیت حرفه‌ای وی در بازار کار، به دلیل علاقه وافرش به مدیریت و سرگروهی، با مدیریت فروش در یک شرکت پخش توام می‌شود که بعدها نیز به سِمت مدیریت عاملی همان شرکت درمی‌آید. در راستای همین علاقه، رفیعی رشته تحصیلی خود برای کارشناسی ارشد را مدیریت انتخاب کرده و در این زمینه کار خود را ادامه می‌دهد.

ورود رضا رفیعی به بازارهای مالی، داستان جالبی دارد!

داستان پرفراز‌و‌نشیب ورود به بازارهای مالی

ماجرا، مربوط به زمانی است که برجام و تعهدات ایالات متحده آمریکا هنوز داغ بود و بازار بورس ایران رونق خوبی گرفته بود. به همین دلیل، موضوع فعالیت در بورس و بازارهای مالی برای رفیعی جذاب و جذاب‌تر می‌شود.

فعالیت وی در بازار بورس، به‌عنوان شغل دوم و جانبی او، تا سال 1394 ادامه پیدا می‌کند. در سال 94، رفیعی احساس می‌کند که هم علاقه وی به بازارهای مالی بسیار بیشتر از شغل اصلی اوست و هم امکان درآمدزایی از طریق این مسیر بیشتر است. به همین دلیل، تصمیم‌ می‌گیرد با شرکت در کلاس‌های آموزشی، دوره‌های مختلف و ارتقای سطح دانش و مهارت تحلیلی و معاملاتی خود جای پایش را در بازارهای مالی محکم‌تر کند.

در این دوران، علاوه بر بورس، فعالیت در بازار بزرگ‌تر فارکس نیز آغاز می‌شود و در نهایت، در سال 1396 پای رفیعی به بازار ارزهای دیجیتال هم باز می‌شود و ماجرای فعالیت حرفه‌ای و تخصصی وی در بازارهای مالی خیلی جدی‌تر می‌شود.

رضا رفیعی معتقد است که فعالیت در بازارهای مالی و خصوصاً ارزهای دیجیتال، اگرچه همواره با پستی و بلندی‌های زیادی برای او همراه بوده است، اما اگر همین چالش‌ها نبودند امروز اتفاقات خوبی که تجربه کرده است را نیز نداشت.

شکست‌ها، بخشی لاینفک از مسیر موفقیت

پاسخی که رضا رفیعی در مورد شکست‌های خود – بزرگ‌ترین شسکت‌هایش در بازارهای مالی – می‌دهد بسیار جالب و تامل‌ برانگیز است.

او می‌گوید:

بزرگ‌ترین شکستی که از نظر عددی خورده‌ام 100 هزار دلار بوده، اما بزرگ‌ترین ضربه از شکست‌هایم 10 هزار دلار!

در ادامه توضیح می‌دهد که 10 هزار دلار از دست رفته‌اش، مربوط به دورانی می‌شود که از نظر شغلی تثبیت نشده بود، همه سرمایه از آنِ خودش نبود و از دوست و آشنا قرض گرفته بود و همه آن‌چه که داشت و نداشت را وارد بازار کرده بود با این امید که بتواند چشم‌انداز آینده خود را آن‌طور که دوست دارد تغییر دهد.

رفیعی می‌گوید زمانی که همه این 10 هزار دلار را از دست دادم، انگار نابود شدم! آن هم در شرایطی که فقط و بیست و اندی سال سن داشتم.

این در حالی است که 100 هزار دلار شکست‌اش مربوط به زمانی بوده که درآمدهای دیگری هم از مشاغل دیگر و سایر بازارهای مالی داشته و اعتماد به نفس بالایی نیز برای جبران داشته است.

سود منطقی اما مرتب؟!

رضا رفیعی در توصیف سود منطقی، این‌طور توضیح می‌دهد که منظور از سود منطقی یک دلار، پنجاه دلار، یک درصد، بیست درصد یا غیره در روز نیست! منظور از سود منطقی، برآیند فعالیت یک تریدر یا سرمایه‌گذار در بازار طی بازه زمانی شش ماهه یا یک ساله است.

در واقع، در صورتی که شما بتوانید در یک بازه زمانی مثلاً شش ماهه سرمایه اولیه خود را حدود 30 درصد افزایش دهید، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اید و می‌توانید ادعا کنید که دارای سود منطقی و مرتب هستید.

این در حالی است که شما در بازار ارزهای دیجیتال، می‌توانید حتی سالانه چیزی در حدود 200 یا حتی 300 درصد نیز سود برداشت کنید، با نظر به این نکته که ممکن است یک‌ سال سود کلان داشته باشید و یک سال بدون سود بمانید.

یا در مورد بازار بورس ایران، سود منطقی سالانه چیزی در حدود 100 درصد است. دلیل این امر نیز آن است که تورم داخلی خودِ ایران چیزی حدود 50 درصد است و سود شما از بازار بورس دست کم باید 100 درصد باشد تا بتواند سود به دست آمده از خرید طلای راکد یا دلار را جبران کرده و بالاتر از آن باشد.

ارز دیجیتال یا فارکس؟ مساله این است

پاسخی که رفیعی به این سوال می‌دهد جالب است. او می‌گوید «اول بازار بورس»!

دلیل این امر نیز آن است که در بازار بورس، شما سهام یک کارخانه بزرگ و واقعی را می‌خرید… اگر عاشق صنایع هستید، می‌توانید سهام یک کارخانه صنعتی را خریداری کرده و در آن شریک شوید… اگر عاشق استخراج معدن و امثال آن‌ها هستید، می‌توانید در سهام معادن بزرگ مشارکت کنید و بخشی از یک اقتصاد بسیار بزرگ و پویا باشید.

اما بازار فارکس، بازاری است که می‌توان در آن ترید کرد و با استراتژی‌های کوتاه مدت به سود رسید. شما می‌توانید چند روز از هفته خود را به بازار فارکس اختصاص دهید، آن را تحلیل کرده و تریدهای روزانه یا اسکالپینگ انجام دهید، سود منطقی خود را برداشت کنید و لذتش را ببرید.

در واقع، کلید موفقیت در بازارهای مالی از نظر رضا رفیعی، این است که بدانیم چطور باید با هر بازار رفتار کنیم.

پس:

  • فارکس مناسب تریدرهاست
  • ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه‌گذارانی است که سرمایه خوبی دارند
  • و بورس مناسب کسانی که چشم‌انداز بلند مدت‌تر دارند

ترید با پول دیگران؛ آری یا نه؟

رفیعی در توضیح استفاده از پول دیگران برای ترید کردن، جریان را این‌طور باز می‌کند:

زمانی که با پول دیگران شروع به ترید یا سرمایه‌گذاری می‌کنید، نه طرف مقابل ظرفیت شنیدن شکست را دارد و نه شما می‌توانید اقرار کنید که شکست خورده‌اید… سرمایه از دست می‌رود، و شما برای جبران مجبور می‌شوید به طرف مقابل سود پرداخت کنید و ماجرا رفته رفته بغرنج‌تر می‌شود!

صبر، صبر و باز‌هم صبر

اولین توصیه‌ای که رفیعی برای جوانان و افرادی که تازه وارد بازارهای مالی، از بورس گرفته تا فارکس و ارزهای دیجیتال شده‌اند دارد، «صبر کردن» است.

رفیعی اذعان می‌کند که خود برای رسیدن به نقطه‌ای که اکنون در آن قرار دارد، 8 سال تمام تلاش کرده و عمر و جوانی خود را گذاشته است. اما این نکته را نیز متذکر می‌شود که اکنون نیاز نیست به اندازه او زمان گذاشت و تلاش کرد.

  • آکادمی‌های آموزشی
  • دوره‌های آموزشی حضوری و آنلاین
  • کتاب‌ها و مطالب آموزشی منتشر شده در نت و شبکه‌های اجتماعی

انتهای مسیر تریدری…

و در نهایت، آخرین سوالی که مطرح می‌شود این است که دیدگاه رضا رفیعی هنگام ورود به بازار چه بوده و اکنون چیست؟ این دیدگاه چقدر و چگونه تغییر یافته است؟

رفیعی در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد که در روزهای نخست ورودش به بازارهای مالی، دنبال سودهای روزانه کلان بوده است. این‌که روزی یک میلیون از بورس سود کند، یا از فارکس 50 دلار سود بردارد و عمر خود را هم پای این آرمان گذاشته است.

این در حالی است که اکنون صرفاً دنبال برآیند سه ماهه، شش ماهه و یک ساله خود است و خیلی پایبند رشد مرتب روزانه نیست. همان چیزی که در بخش‌های قبلی در قالب سود منطقی و مرتب به تفصیل توضیح داده شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آکادمی رفیعی، می‌توانید به وب‌سایت این آکادمی به نشانی rafieeacademy.ir مراجعه کنید، از مطالب آموزشی آکادمی استفاده کنید یا با مشاورین این آکادمی در تماس باشید.

ضمن آن‌که دوره‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد و آموزش فارکس در مشهد نیز به‌صورت حضوری توسط این آکادمی و به سرپرستی استاد رفیعی برگزار می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا