خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میزگرد اقتصادی پزشکیان و خاطره مواجهه دو رئیس جمهور با تغییر ساعت!

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

پنج شنبه شب اولین میزگرد اقتصادی دکتر پزشکیان با کارشناسان اقتصادی از شبکه یک پخش شد که داوری در باره این برنامه و ایده های اقتصادی ایشان را به کارشناسان و مردم می‌سپارم.

آنچه بنده از سخنان آقای پزشکیان برداشت کردم، این بود که ایشان برنامه‌ چشم انداز 20 ساله مصوب 1384 و چهارمین برنامه پنج ساله را اجرا خواهد کرد و حرکت دولت در راستای تحقق اهداف محقق نشده این سند خواهد بود و در مورد وظایف هر بخش پیگیری خواهد کرد که وزارتخانه‌های آن بخش اجرا کنند و اگر اجرا نکردند، با قاطعیت بازخواست خواهد کرد و در مورد برنامه‌های کوتاه مدت هم با جمع‌آوری کارشناسان در هر حوزه، برنامه کوتاه مدت لازم را تهیه کرده و با لحاظ این که اجرای آن برنامه مردم را به تنگنا نیندازد و با توجیه مردم و ایجاد مقبولیت، به اجرای آن خواهد پرداخت؛ و آقای پزشکیان بارها تاکید کرد که بنده در همه زمینه‌ها حتی در پزشکی و حتی قلب که تخصص من است، بی نیاز از مشاوره با کارشناسان و تصمیم‎گیری بر اساس “خرد جمعی” نیستم و به کارشناسان و متخصصان آن حوزه رجوع خواهم کرد.

این سخنان مرا به یاد نوع مواجهه دو رئیس جمهور با مسله تغییر ساعت انداخت که عبرت‌زا می‌باشد و نقلش مفید و راهگشا.

آقای خاتمی وقتی به ریاست جمهوری رسید، به دلایلی به‌خصوص به جهت روحانی بودن، با تغییر ساعت که بر اساس مصوبه هیئت دولت از سال 1370 اجرا می‌شد. مخالف بود ولی به خود اجازه نداد مصوبه هیئت وزیران را به سرعت و بدون کارشناسی لازم لغو کند بلکه دستور تشکیل گروهی کارشناسی صادر کرد تا بررسی کرده و فواید و مضارّ آن را بسنجند و بر اساس تحقیق و بررسی آن گروه کارشناسی، تصمیم گرفته شود. نهایتا نظر گروه کارشناسی بر تداوم تغییر ساعت قرار گرفت و ایشان هم در دو دولت خود مصوبه تغییر ساعت آن را اجرا کرد.

آقای احمدی نژاد، هم به جهت رعایت روحیه مذهبی طرفدارانش به‌خصوص قشرهای مذهبی و به دلایل دیگر، با تغییر سالانه ساعت مخالف بود و وقتی به ریاست جمهوری رسید، در اسفند 84 و بدون کارشناسی لازم و بعد از 15 سال، این مصوبه را ابطال کرد و تغییر ساعت را اجرا نکرد. سخنگوی وقت دولت، اعلام کرد بررسی کارشناسانه‌ای مبنی بر این که تغییر ساعت در کشور منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، وجود ندارد! برخی نمایندگان مجلس نیز در موافقت با توقف تغییر ساعت، ثابت بودن ساعت را کمکی برای به به جا آوردن فریضه‌های دینی و کم کردن اتلاف زمان بین نماز و ساعت کار معرفی کردند!

لغو مصوبه تغییر ساعت از طرف رئیس جمهور، مشکلاتی ایجاد کرد که نمایندگان مجلس را به چارجویی واداشت و در نهایت در مرداد ۱۳۸۶ طرحی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب رساندند.

متأسفانه مجلس انقلابی یازدهم در زمان دولت سیزدهم و با موافقت این دولت که تابع همان خط انقلابی‌گری احمدی‌نژادی بود، در شهریور ۱۴۰۰، قانون لغو تغییر ساعت رسمی کشور را به تصویب رساند که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اجرا شد و …

سخنان آقای پزشکیان در میزگرد اقتصادی نوید دهنده این بود که اگر سکان اجرایی کشور به دست وی بیفتد، تصمیمات اقتصادی[و دیگر تصمیمات] از طریق کارشناسی بوده و مردم با تصمیم‌های حساب نشده، خلق الساعه‌ و متناقض مواجه نخواهند شد. بدان امید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا