خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۵ کتاب برای آشنایی با داستان شمس و مولانا

ساسان حبیب‌وند، نویسنده حوزه‌ی فلسفه، در پاسخ به یک مخاطب که درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی با داستان شمس و مولانا پرسیده است، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«می‌خواستم بدانم برای دانستن واقعیت درباره داستان مولانا و شمس کسی مثل من اگر بخواهد از صفر شروع بکند باید چه بکند و چه چیزی را بخواند؟ اخیراً هم یک فیلم سینمایی در ایران ساخته شده است که خیلی قشنگ است و من علاقمند شدم در این مورد بیشتر بدانم.‌

سلام و عرض ادب، پیرامون مولانا و برخورد او با شمس و به‌طور کلی درباره زندگی و شخصیت مولوی، داستان‌سرایی و خیال‌بافی بی‌اساس فراوان وجود دارد.

نگارش کتاب‌هایی مثل «کیمیا خاتون» و «ملت عشق» و همینطور فیلم «مست عشق» اخیر، عمدتاً محصول تخیل را بجای تحقیق گذاشتن و داستان‌سرایی را بجای تاریخ‌پژوهی قالب کردن است- البته تعجبی هم ندارد، قصه و داستان را می‌توانید تا جایی که بخواهید (و بخرند) جذاب و شگفت‌انگیز بسازید ولی واقعیت، واقعیت است و نمی‌شود کاریش کرد- اگر بکنید دیگر واقعیت نیست. هرچند همان مقدار واقعیتی هم که از زندگی مولوی بااطمینان می‌دانیم، چندان زیاد نیست- البته داستان‌ تخیلی هم کاربرد و جذابیت خودش را دارد ولی به شرطی که اسمش همان داستان تخیلی باشد و اسم واقعیت رویش نگذاریم.

اگر حتی‌الامکان خواهان شناخت صحیح و واقعی هستید، بجای تکیه بر این دست تولیدات گمراه‌کننده به منابع معتبر متنی، تاریخی و تحقیقی مراجعه کنید، از جمله به کتاب‌های زیر:

– «پله پله تا ملاقات خدا»: دکتر عبدالحسین زرین‌کوب
– «خط سوم»: دکتر ناصرالدین صاحب الزمانی
– «مقالات شمس»: دکتر محمدعلی موحد
– مقدمه «مثنوی معنوی»: دکتر محمد استعلامی
– «مولانا، شرق تا غرب، دیروز تا امروز»: دکتر فرانکلین دین لوئیس

با سپاس و آرزوی شادی و شکوفایی‌تان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا