خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وال مش چیست و چه تفاوتی با وال پست دارد؟

رپورتاژ آگهی

وال پست‌های فلزی با وجود اینکه نقش موثری را در کاهش اثرات زمین لرزه در ساختمان‌ها ایفا میکنند، اما با نقاط ضعف و معایب خود با وال مش جایگزین شده اند. وال مش یکی از روش‌های نوین مهار دیوارهای ساختمانی است که میتواند به بهترین شکل و با هزینه اندک، مهار لرزه‌ای دیوارها و اجزای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها را انجام دهد.  وال مش یا مسلح کردن دیوار با شبکه الیاف، روشی نوین برای مهار دیوارهای ساختمانی است که در آن از ترکیب پلاستر، مش فایبرگلاس و نبشی منقطع استفاده می‌شود. در واقع اجرای مش فایبرگلاس و نازک کاری سیمانی و گچی روی آن، می‌تواند مقاومت دیوار را در برابر بارهای جانبی افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر با وال مش و تفاوت آن با وال پست (همچون قیمت وال مش) به عنوان نسل جدید مهار دیوارهای ساختمانی و اصول اجرای آن، این مقاله را تا انتها بخوانید.

وال مش چه تفاوتی با وال پست منقطع دارد؟

والپست منقطع یکی از انواع روش‌های اجرای وال پست است که توانسته مزایای بسیار متنوعی را از آن خود کند و جزء روش‌های پرکاربرد برای مهار دیوار میباشد. در مقایسه وال مش و وال پست منقطع معیارهای مختلفی دخیل هستند که در ادامه مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم. 

  1. تفاوت در محصولات وال مش و وال پست منقطع

وال مش متشکل از مش فایبرگلاس، پلاستر و نبشی است. وال پست منقطع نیاز به وادار قائم و افقی و میلگرد بستر دارد که باید به همراه نبشی یا ناودانی‌های منقطع در دیوارها اجرا شوند. از این رو مصالح استفاده شده در هر دوی این روش‌های مهار لرزه‌ای، کاملا با هم متفاوت هستند.

  1. تفاوت در طراحی وال مش و وال پست منقطع

برای طراحی وال مش نیازی به در کاهش طول آزاد دیوار نیست. این سیستم میتواند به صورت سرتاسری یا نواری) طراحی شود، بدون اینکه نیازی به طراحی وادار یا میلگرد بستر در آن باشد. وال پست منقطع در مقابل باید با وادار و میلگرد بستر و همچنین محدود کردن طول آزاد دیوار طراحی شود. 

  1. تفاوت در مراحل اجرا وال مش و وال پست منقطع

والمش پس از دیوارچینی در دیوار به صورت دو طرفه اجرا میشود، اما وال پست می بایست در حین دیوارچینی اجرا گردد. بنابراین، اگر وادار قائم و افقی در دیوار قرار نگرفته باشد، امکان اجرای وال پست منقطع دیگر وجود ندارد.

چرا وال مش جایگزین وال پست شده است؟ 

والمش میتواند جایگزین بسیار عالی برای والپست‌های فلزی باشد. دلیل این جایگزینی و برتری وال مش نسبت به وال پست فلزی را میتوان در سه علت جستجو کرد. 

  1. وادارها و میلگردهای بستر که باید حتما در سیستم وال پست قدیمی و سنتی مورد استفاده قرار میگرفتند، در وال مش جایگاهی ندارند. این موضوع مطابق پیوست شش استاندارد 2800 باعث صرفه جویی در هزینه اجرای والپست و همچنین کاهش وزن اضافه شده به دیوارهای ساختمانی می شود. 
  2. وال مش برخلاف وال پست سنتی و منقطع که باید قبل و در حین دیوارچینی اجرا شود، میتواند پس از دیوارچینی نیز اجرا شود. از این رو امکان اجرای آن در دهانه بدون وال پست نیز وجود دارد. این موضوع اجرای وال مش را در ساختمان قدیمی بدون نیاز به تخریب دیوار میسر کرده است. 
  3. دلیل سوم برتری والمش نسبت به والپست، سهولت اجرای آن است. به طوری که اکیپ‌های نیمه متخصص میتوانند مسلح کردن دیوار با شبکه الیاف را با سهولت زیادی انجام دهند. این موضوع سرعت اجرای وال مش را افزایش خواهد داد.

طراحی و محاسبات وال مش | هر آنچه باید بدانید!

برای طراحی و محاسبات وال مش در اولین قدم مهندسین باید ضوابط و استانداردهای موجود را مطالعه نمایند. ضابطه 819، پیوست ششم استاندارد 2800 و نشریه 714 از جمله آیین نامه‌هایی هستند که میتوانند برای طراحی و محاسبات وال مش مورد استفاده قرار گیرند. وال مش یک روش مهار لرزه‌ای دیوارها و مسلح کردن آن با شبکه الیاف کربن یا شیشه است. فرض اساس در محاسبه وال مش، یکطرفه بودن خمش دیوار و در راستای قائم میباشد. 

صفر تا صد اجرای وال مش در ساختمان مطابق استاندارد 2800 

در پیوست ششم استاندارد 2800، اصول اجرای وال مش در ساختمان به طور دقیق توضیح داده شده است. فقط باید توجه داشت که در دیتیل‌های اجرایی ارائه شده در این استاندارد، یک اشتباه ترسیمی وجود دارد و آن هم اجرای نبشی منقطع روی ستون میباشد. در حالی که اجرای نبشی روی ستون ضرورتی نداشته و فقط در بالا و پایین دیوار اجرا میشود. پس از دیوارچینی میتوان اجرای وال مش را مطابق با مراحل زیر انجام داد:

  1. اجرای لایه اول پلاستر و توری فایبرگلاس روی آن 

پس از مشخص شدن نقشه اجرایی وال مش، نوبت به اجرای آن میرسد. در اولین قدم لازم است که لایه اول پلاستر و توری فایبرگلاس اجرا شوند. به طوری که ابتدا یک لایه پلاستر به اندازه مساحت در نظر گرفته شده روی سطح دیوار زده میشود. سپس توری فایبرگلاس روی آن قرار میگیرد. 

  1. اجرای لایه دوم پلاستر و نصب نبشی 

سپس از اجرای مش فایبرگلاس، لایه دوم پلاستر روی توری فایبرگلاس اجرا میگردد. در ادامه  نبشی در بالا و پایین دیوار برای مهاردیوار اجرا شده و بدین ترتیب مراحل اجرای وال مش به پایان می رسد. توجه داشته باشید در صورتیکه کفسازی ساختمان بیش از 5 سانتیمتر باشد دیگر نیازی به اجرای نبشی در پای دیوار نمیباشد. همچنین تمام مراحل ذکر شده جهت اجرای وال مش باید در دو طرف دیوار اجرا گردد.

اجرای وال مش در ساختمان با تاییدیه نظام مهندسی

اجرای وال مش در ساختمان‌ها با تاییدیه نظام مهندسی انجام میشود. در واقع نظام مهندسی با بررسی‌های انجام شده، مسلح کردن دیوار با الیاف شیشه را مورد تایید خود میداند و این یعنی اینکه کلیه ساختمان‌ها میتوانند با این روش مهار شوند و تاییدیه نظام مهندسی را دریافت نمایند. 

با این حال پیمانکاران و مهندسین طراح و اجرایی باید توجه داشته باشند که اجرای وال مش در ساختمان زمانی مورد تایید نظام مهندسی خواهد بود که مطابق با دستورالعمل‌ها ذکر شده انجام شود. از این رو لازم است که مهندسین اجرایی، طراح و مهندسین ناظر حتما به قوانین اجرای والمش دقت داشته باشند و مطابق با این دستورالعمل‌ها این سیستم را در ساختمان اجرا کنند. 

فروش وال مش جایگزین وال پست منقطع و میلگرد بستر 

برتری‎های روش مسلح کردن دیوار با الیاف باعث شده تا این سیستم جایگزین بسیار خوبی برای وال پست‌های سنتی باشد. در این سیستم لزومی به استفاده از وادار قائم و افقی و همچنین میلگرد بستر نیست. حذف میلگرد بستر، وادار و همچنین سایر محصولات فولادی در این سیستم جزء برتری‌های آن محسوب میشود. شرکت مقاوم سازی افزیر با کارشناسان متخصص و متعدد خود امکان خرید تمام محصولات مورد نیاز برای اجرای وال مش را فراهم کرده اند. 

کلیه محصولات مورد نیاز برای اجرای والمش از جمله توری فایبرگلاس معمولی و مقاوم به قلیا، پلاستر گچی و سیمانی و نبشی منقطع میبایست مطابق با دستورالعمل‌های پیوست ششم استاندارد 2800 به فروش روند. با توجه به تاییدیه نظام‌مهندسی برای اجرای وال مش، میتوان آن را انتخاب بسیار عالی برای پیمانکاران و کارفرمایان پروژه جهت کاهش زمان پروژه و هزینه شناخت. پیمانکاران ساختمانی میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت وال مش، با کارشناسان شرکت مقاوم سازی افزیر در ارتباط باشند تا پس از متره پروژه، قیمت وال مش به آن ها اعلام گردد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا