خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۹ خرداد سال ۸۰ | نگرانی خاتمی درباره‌ی مشکلات اقتصادی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 29 خرداد 1380 | 26 ربیع‌الاول 1422 19 ژوئن 2001

صبح برای افتتاح همایش علمی، تخصصی ساخت مدارس، به اردوگاه منظریه رفتیم. از نمایشگاه بازدید کردم. نمونه‌هایی از مصالح ساختمانی تجهیزات آموزشی و تجهیزات مدارس را به نمایش گذاشته بودند. آقای [حسین] مظفر، [وزیر آموزش و پرورش] خوش‌آمد گفت و از کم‌توجهی به بودجه آموزش و پرورش شکایت کرد. معتقد است، به خاطر تضعیف او، حق معلم‌ها ضایع شده است. سخنرانی مفصلی در ضرورت ساخت و نوسازی مدارس ایراد کردم و خواستم که از لحاظ معماری، رنگ، نور و فضا، وضع مناسبی برای پرورش دانش‌آموزان در نظر گرفته شود و یکی از راه‌های رونق اقتصادی را ساخت وسیع مدرسه معرفی کردم که می‌تواند اشتغال‌زا هم باشد.[1]

به دفتر رفتم. آقای [محمدعلی] ایازی از قم آمد. گفت، از دادگاه ویژه روحانیت به منزل آیت‌الله منتظری گفته‌اند که [فرزندش] سعید، به زودی آزاد می‌شود، ولی خبری نشده است. نمونه‌ای از کتاب‌های ضدانقلاب خارج را آورد.

ظهر، میهمان آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] بودم. نگران است که با توجه به افکار رهبری، نتواند کار مهمی برای رونق اقتصادی انجام دهد و گفت، می‌خواهد فائزه را برای [پُست معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان] تربیت‌بدنی منصوب کند که گفتم، مناسب نیست. درباره بخشی از کابینه صحبت‌ کرد. تأکید کردم که فکری برای رونق اقتصادی کند و اکنون صنایع لوازم خانگی، منسوجات و مرغداری‌ها و دامداری‌ها، بازارشان کساد است و کالاهای خارجی، فشار زیادی روی محصولات داخلی دارد و قدرت تأثیر محصولاتمان در بازار صادرات کم است و امنیت سرمایه‌گذاری هم نیست.

عصر، مصاحبه‌ای با محمدصادق الحسینی، درباره سیاست خارجی نظام داشتم.[2] آقای بهزاد نبوی، [نماینده تهران] آمد. از اختلاف‌نظر دوم خردادی‌ها با رهبری گفت و پیشنهادهایی برای رفع اختلاف داشت. گفت، با این‌گونه دخالت رهبری در مسأله تحقیق و تفحص [صداوسیما]، موافق نیست. گرچه مشکل را حل‌کرده است.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بنده به عنوان کسی که عاشق سازندگی هستم، فکر می‌کنم مدیریت سازندگی، الان باید در مدارس درصدد بهتر کردن کیفیت ساخت مدارس باشد. خوشبختانه بخش غیردولتی، پیشرفت بسیاری داشته است. باید از روحیه خیرین کشور ممنون باشیم که سال گذشته 36 میلیارد تومان پول، برای مدرسه‌سازی تقدیم کردند که اگر خوب معرفی و تشویق شوند و ارزش کارهایشان بیشتر گفته شود، این رقم بسیار قابل افزایش است. انسان‌ها باید در همین مدارس تربیت شوند.

باید در مدارس همه تربیت‌ها، منش‌ها، انتخاب راهکارهای درست و بروز استعدادها طرح‌ریزی شود. کمترین سرمایه‌ای که در این جا مصرف می‌کنیم، بیشترین درآمد را دارد. نزدیک یک سوم جمعیت ما، وقت فعال‌شان را در مدارس و آموزش و پرورش که از شریف‌ترین بخش‌های جامعه ماست، می‌گذرانند. اگر در مدرسه‌سازی حرکت وسیعی را شروع کنیم، مسائل فراوانی حل می‌شود که یکی از آنها مسأله اشتغال است. ساختمان‌سازی و بخش ساختمان، می‌تواند بیشترین اشتغال را به دنبال داشته باشد.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفترنشر معارف انقلاب، 1402.

[2] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «اشغال سفارت آمریکا، در شورای انقلاب بحث نشده است. من و آیت‌الله خامنه‌ای، آن موقعی که سفارت اشغال شد، در مکه بودیم. آن موقع در جلسات شورای انقلاب نبودیم و تا موقعی که بودیم، بحثی نشده بود. ما خبر اشغال سفارت را اواخر شب در پشت بام خانه‌ای در مکه از طریق رادیو شنیدیم. وقتی به ایران آمدیم، به خاطر فضایی که بعد از آن به وجود آمده بود، کسی نمی‌توانست مخالفت کند. امام هم تأیید کردند و انقلاب دوم لقب داده بودند. مردم هم هر روز مقابل سفارت تظاهرات و تأیید می‌کردند. عملاً همه تأیید کرده بودند. وقتی‌که امام تأییدکردند، شورای انقلاب نمی‌توانست روی موافقت یا مخالفت بحثی‌کند.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا