خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رشد جمعیت قزوین بحرانی است»

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: استان قزوین با نرخ ۵۶ صدمی رشد جمعیت، در شرایط بحرانی قرار دارد، نرخ رشدی که حتی از نصف میانگینی که سازمان جهانی بهداشت برای ما در نظر گرفته «حدود یک درصد» نیز کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، «کارگاه آموزشی جوانی جمعیت «جلوگیری از سقط جنین» با حضور جمعی از هنرمندان، فعالان فرهنگی و مجازی ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و هنرارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد.

دکتر ناهید یزدی در این جلسه اظهار کرد: هنرمندان و فعالین حوزه فرهنگ به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با بدنه مردم دارند نقش بی‌‌بدیلی در فرهنگ‌سازی و تبیین سیاست‌های فرهنگی جامعه خواهند داشت.

او افزود: اگرچه تصور عامیانه بر این است که مشکلات اقتصادی بزرگترین مانع بر سر راه فرزند‌آوری و جوانی جمعیت است،اما در این میان نقش مسائل فرهنگی را نمی‌توان نادیده گرفت.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: هنرمندان به عنوان بازوی بزرگ فرهنگ‌سازی جامعه می‌توانند در تبیین و تبلیغ فرزندآوری نقش مهمی ایفا کنند.

او ادامه داد: استان قزوین با نرخ 56 صدمی رشد جمعیت، در شرایط بحرانی قرار دارد، نرخ رشدی که حتی از نصف میانگینی که سازمان جهانی بهداشت برای ما در نظر گرفته «حدود یک درصد» نیز کمتر است.

یزدی خاطر نشان کرد: نرخ رشد جمعیت هم اکنون در کشور ایران 7 دهم درصد است، در این شرایط طوری داریم سقوط می‌کنیم که برای برون رفت از آن نیازمند همکاری و همیاری تمام اقشار جامعه هستیم، هنرمندان افراد تاثیرگذاری هستند که می‌توانند با خلق آثار موثر در زمینه فرزندآوری و عواقب پیری جمعیت قدم بزرگی بردارند.

او خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت از سال 93 وجود داشته اما بعد از هفت سال در سال 1400 که در بحران جمعیتی قرار گرفتیم، به تصویب رسید که طی این مدت ما هفت سال طلایی را از دست دادیم.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: اکنون که در بحران جمعیتی قرار گرفتیم هنوز، روزانه بین هزار و دوهزار جنین به طور غیرقانونی در کشور جان خود را از دست می‌دهند و بحرانی شرایط هنوز برای بسیاری از مردم و حتی متولیان امر نیز تبیین نشده است.

او تصریح کرد: موضع جمعیت یک سیاست راهبردی است، اگر تلاشی برای این سیاست صورت می‌گیرد، در راستای یک راهبرد عمیق ملی است، اگر بر افزایش جمعیت تاکید می‌شود، در پس این افزایش کمی، کیفیت نیز پدیدار خواهد شد، بدین معنا که حتی اگر با این سیاست تنها به دنبال افزایش جمعیت باشیم، از دل همین جمعیت نخبگان ما، هنرمندان ما حضور پیدا خواهند کرد.

یزدی با اشاره به سیاست اشتباه کشور ژاپن در حوزه جمعیت بیان کرد: کشور ژاپن تمام سیاست‌های خود را بر پایه رشد تکنولوژی و زندگی رباتی قرار داد و از نیروی انسانی خود غافل شد، اکنون در چاله جمعیتی بزرگی دست و پا می‌زند که می‌تواند از آن بیرون بیاید، ربات‌ها نتوانستند جایگزین خوبی برای نیروی انسانی در این کشور شوند.

او تاکید کرد: در زمینه جوانی جمعیت بیش از 43 مانع بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد که هرکس به نوعی باید برای رفع آن بکوشد، چرا که در شرایط بحرانی باید از تعارفات و دست‌دست کردن‌ها پرهیز کرد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 18 هزار از هموطنان ما که اتفاقا هم در سن باروری هستند در تصادفات جاده‌ای از بین می‌روند که اگر بتوانیم آنان را حفظ کنیم می‌توانیم به جوانی جمعیت کمک کنیم.

گفتنی است؛ در ادامه جلسه هنرمندان و فعالان فرهنگی به بیان نظرات خود در زمینه موانع جوانی جمعیت و راهکار رفع آن پرداختند.

عدم حمایت از هنرمندان و خانواده‌های آنان، نبود عزم جدی در بدنه جامعه، فعالیت کم سمن‌های مردمی و عدم سپردن امور به دست بدنه مردمی، مسائل اقتصادی و معیشتی، سیاست‌های شعاری و شعارزدگی، عدم تخصیص بودجه در زمینه فرهنگ عمومی، سیاسی کردن مسائل فرهنگی و… از مواردی بود که هنرمندان قزوینی به عنوان چالش پیش روی فرزندآوری بیان کردند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا