خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱ تیر سال ۸۰ | اتهام آمریکا به ایران

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 1 تیر 1380 | 29 ربیع‌الاول 1422 22 ژوئن 2001

امروز وقت با مطالعه و استراحت و دیدار بچه‌ها و بستگان گذشت. احمدآقا مرعشی، [پسرعموی عفت]، از مشکلات رفسنجان گفت؛ منجمله کم‌آبی و قطع برق و دستور توقف چهار ساعت در روز برای پمپ‌های آبکشی که برنامه کشاورزان را به هم‌ زده است. حسین مرعشی‌ گفت، قرارداد حفر تونل انتقال آب به‌ کرمان [از سد صفارود در شهر بافت به شمال استان کرمان به طول 64 کیلومتر] با شرکت اتریشی [شرکت فیلیپ هولزمن]، به ارزش 125 میلیون دلار، [توسط شرکت مهاب‌ قدس] بسته شده است.

در تاجیکستان، ارتش به مقر مخالفان در جنوب‌ شرق [شهر دوشنبه] پایتخت، حمله‌ کرده و در فلسطین، امروز درگیری زیاد بوده. [شبکه خبری] بی بی سی، فیلمی از جنایات [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل]، در صبرا و شتیلای لبنان منتشر کرده که تأثیر زیادی در افکار عمومی داشته. شارون، به عنوان جنایتکار جنگی مطرح می‌شود و اسراییل خیلی عصبانی است.[1] بشار اسد، [رئیس‌جمهور سوریه]، در مصاحبه‌ای گفته است که حضور ارتش سوریه در لبنان، موقت است.

دادستان آمریکا، ایران را متهم به نوعی دخالت در انفجار الخُبَر کرده که در کیفرخواست، فقط اسم 14 شهروند عربستان و یک شهروند لبنان آمده است، ولی جای اضافه شدن متهمان در مراحل بعد را خالی گذاشته‌اند و عربستان گفته، آمریکا حق احضار شهروندان سعودی را ندارد و ایران هم ادعای آمریکا را رد کرده است.[2] آمریکا به نیروهای مسلح خود در خاورمیانه و خلیج فارس و سفارتخانه‌های خود در سراسر کشور، به‌خاطر نگرانی از عکس‌العمل در مورد کیفرخواست برای متهمان الخُبَر و نیز تهدیدها، آماده‌باش داده است.


[1] – کشتار صبرا و شَتیلا، به رویدادهایی گفته می‌شودکه در ۱۶ سپتامبر تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ با دستور آریل شارون، در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان که در اثر اشغال کشورشان آواره شده بودند، به وقوع پیوست. ساعت ۵ بامداد روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۶۱ نیروهای زرهی و چترباز ارتش اسراییل، با ورود به بیروت غربی، در کنار اردوگاه‌های «صبرا» و «شتیلا» مستقر شدند. ساعت چهار بعدازظهر، کاروان فالانژها به مرز اردوگاه‌ها که در محاصره نیروهای اسراییلی بود، رسیدند و با گلوله‌باران شدید وارد اردوگاه‌ها شدند.

آن‌ها هر انسان زنده‌ای را که یافتند، ابتدا مورد اذیت و آزار قرار داده، سپس به قتل رساندند. روش کشتار به فجیع‌ترین شکل‌ِ ممکن بود. با کارد شکم زنان حامله دریده شد، سرها از تن جدا گردید و با سرنیزه بر روی بدن خونین کودکان و زنان، نشان صلیب کشیده شد. قتل‌عام تا صبح روز شنبه ۱۸ سپتامبر یعنی بیش از ۳۶ ساعت ادامه داشت. شورای امنیت سازمان ملل، در همان سال از این کشتارها به عنوان قتل‌عام جنایی فلسطینیان یاد و آن را به شدت محکوم کرد. در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۸۲ مجمع عمومی سازمان ملل، با محکوم کردن کشتار، آن را نسل‌کشی نامید.

[2] – در چهارم تیرماه ۱۳۷۵ بر اثر انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌ شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر الخُبَر عربستان، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند. اف‌بی‌آی بعد از تحقیقی سه ساله، ایران را مسئول این بمب‌گذاری دانست. بیل‌کلینتون در نامه‌ای محرمانه به آقای سیدمحمد خاتمی‌ گفت، آمریکا مدارکی دارد که نشان می‌دهد، ایران در این حادثه دست داشته و از او درخواست کرد افراد مقصر را محاکمه کند.

آقای خاتمی پاسخ داد، جمهوری اسلامی قصد ندارد در این زمینه تحقیق کند و القاعده را مسئول آن معرفی کرد. ویلیام پری، وزیر دفاع آمریکا در زمان بیل‌کلینتون، در سال ۲۰۰۷ اعلام‌کرد به این نتیجه رسیده که بمب‌گذاری کار القاعده بوده و نه ایران. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ژوئیه ۲۰۲۰ (تیرماه 1399)، یک دادگاه فدرال در آمریکا، با ادعای اینکه حامیان‌ ایران در این حمله نقش داشته داشته‌اند، ایران را به‌ناحق به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار به بازماندگان این حادثه محکوم کرد.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا