خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۳ تیر سال ۸۰ | نامه‌ای به رهبری

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 3 تیر 1380 | 2 ربیع‌الثانی 1422 24 ژوئن 2001

[آقای علی سلیمان‌سعید]، سفیر کویت، برای خداحافظی آمد. به خاطر رفتاری‌ که در زمان اشغال‌ کویت توسط عراق، با آنها کردم، قدردانی‌ کرد و گفت، مردم‌ کویت، هیچ‌گاه آن مواضع و آن‌ کمک‌ها را فراموش نمی‌کنند. اظهار امیدواری‌ کردم، با حل‌شدن مشکل بعث عراق، نیروهای بیگانه‌ که به بهانه آن در منطقه‌اند، از منطقه بروند.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد و گفت، سیاستمداری رهبری شکست‌ خورده و خیلی‌ها دیگر آن را قبول ندارند و دوم خردادی‌ها، قدم به قدم جلو می‌آیند و جواب نامه آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس، در مورد تحقیق و تفحص از سازمان صداوسیما]، از سوی رهبری، یک عقب‌نشینی آشکار است. گفت، دفتریان رهبری هم سرخورده شده‌اند و برای نجات از این وضع چاره‌جویی‌ کرد و گفت، می‌خواهد نامه مفصلی به رهبری بنویسد.

عصر مصاحبه‌ای با مدیران و مدرسان رشته علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قم داشتم.[1] نظر اسلام به سیاست را از زاویه جدیدی مطرح کردم که با سبک معمول کلاس‌های آنها متفاوت است؛ با معرفی مکتب اسلام به عنوان یک مکتب‌ کامل و دارای جهان‌بینی و ایدئولوژی و استراتژی و تاکتیک و حضور سیاست اسلامی، در کلیه شئون انسان و جامعه و مدیریت نظام.

در جلسه امروز مجلس هم آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس]، به خاطر شیوه اظهارنظر در مورد ضعف‌ها و جلسات، مورد اعتراض شدید جمعی از نمایندگان قرار گرفته است. اصلاح قانون صداوسیما تصویب‌ شده‌ که بی‌سروصدا نخواهد بود.[2]

دولت جدید یوگسلاوی، حاضر شده در مقابل اخذ وام از صندوق بین‌المللی پول، [اسلوبودان] میلوشویچ، [رئیس‌جمهور صربستان] را تحویل دادگاه جنایات جنگی لاهه بدهد.[3] در مقدونیه، درگیری بین آلبانی‌تبارها و دولت، تشدید شده است. سفر پاپ [ژان‌پل دوم، رهبر کاتولیک‌های جهان] به اوکراین، با سردی از سوی مسیحی‌های اُرتدکس مواجه شده؛ با اینکه از رفتار بد کاتولیک‌ها، پوزش خواسته است. در کشور پرو، زلزله با 8/7 درجه در مقیاس ریشتر روی داده؛ با صدها مجروح و ده‌ها کشته.


[1] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «من تعریفی از مکتب دارم که به مطالعات قدیمی‌ام برمی‌گردد. بر اساس آن برداشتی‌که دارم، اسلام را یک مکتب کامل می‌دانم. ممکن است ما هنوز بعضی از ابعاد این مکتب را نشناخته باشیم، به دلیل این که اجرا نشد، یا سؤالی پیش نیامده که اگر پیش بیاید، آن‌ها هم شناخته می‌شود. در مکتب باید چهار عنصر باشد که اگر آنها نباشد، نمی‌تواند مکتب باشد: جهان‌بینی، ایدئولوژی، استراتژی و برنامه و اجراییات. اولین عنصر این است که باید یک دید فلسفی به جهان داشته باشد.

جهان‌بینی اسلام، به طورخلاصه از مبدأ شروع و به معاد ختم می‌شود. حرکت تکاملی انسان امری تصادفی نیست و هدفدار است. نقش عقل هم در جهان‌بینی اسلام بسیار مهم است. در تعریف مکتب، تاکتیک را بعد از استراتژی آورده‌اند و ما بسیاری از احکام و وظایف اخلاقی و وظایف معاشرتی را عملیاتی و اجرایی می‌بینیم که شاید تاکتیک برای آن مناسب‌تر باشد. نکته مهم اینجاست که اسلام همه ارکان سیاست و مدیریت و اداره جامعه را داراست. مسأله مهم این است که متناقض هم نیست.» رجوع‌کنید←کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

[2] – مجلس‌شورای اسلامی، در این روز کلیات طرحی را به تصویب رساند که در صورت تصویب نهایی‌ آن، رئیس سازمان صداوسیما، باید نسبت به اجرای مصوبات شورای‌عالی سیاستگذاری، در قبال این شورا پاسخگو باشد. در یکی از تبصره‌های این طرح قید شده بود: «چنانچه رئیس سازمان صدا و سیما از اجرای مصوبات شورای‌ عالی سیاستگذاری خودداری یا در انجام آنها سهل انگاری کند، رئیس شورا ابتدا به وی دو بار تذکر شفاهی و سپس یک‌بار اخطار کتبی خواهد داد و در صورتی که اثر داده نشد، مراتب به استحضار مقام رهبری و سران سه قوه و شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما خواهد رسید.»

طبق یکی از مواد این طرح، نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیما با مقام رهبری خواهد بود. در این طرح همچنین تشکیل «شورای عالی سیاستگذاری صداوسیما»، مورد تاکید قرارگرفته بود. همچنین در ماده 2 این طرح آمده بود: «شورای عالی سیاستگذاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری برنامه‌ریزی و تغییر خط‌ مشی‌های اساسی این سازمان در امور تولید و پخش برنامه‌ها، سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های تولید و پخش اخبار، گسترش‌ کمی و کیفی شبکه‌های داخلی و بین‌المللی، سیاست‌های مربوط به سازمان و تشکیلات نیروی انسانی سازمان و تغییر سیاست‌ها و الگوی توسعه فنی تشکیل خواهد شد.»

[3] – زوران جینجیچ، نخست‌وزیر وقت صربستان، میلوشویچ را به اتهام دست‌داشتن در جنایات جنگی در جنگ‌های داخلی‌کرواسی، بوسنی وکوزوو، به دادگاه بین‌المللی لاهه تسلیم‌ کرد. میلوشویچ در پنج سال رسیدگی دادگاه جنایات جنگی لاهه، حاضر به پذیرش یا برگزیدن وکیل نشد و عاقبت پیش از پایان محاکمه، در زندان لاهه درگذشت.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا