خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مکمل های ورزشی؛ مفید یا مضر

فاطمه چاپاری در سایت وقایع استان (اراک) نوشت: «در فصل تابستان با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و گرمی هوا مردم به ویژه نوجوانان و جوانان شوق بیشتری برای ورزش کردن دارند، برخی به فعالیت های ورزشی قبلی خودشان شدت می بخشند و برخی هم رشته ورزشی جدیدی را پی می گیرند، در این میان رشته بدنسازی و مشتقات آن در بین خیلی از مردان و زنان طرفدار پیدا کرده است.

ممکن است جذابیت های این ورزش افراد را به استفاده از مکمل های دارویی ترغیب کند، مکمل ها همان طور که می‌توانند لازم و مفید باشند اما در صورت استفاده غلط آسیب های بسیاری را به بدن وارد می کنند از همین رو در گفت و گو با علی یادگاری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی این موضوع را برسی کرده ایم.

آقای دکتر در ابتدا توضیح دهید به طور کلی مکمل های ورزشی مفیداند یا می توانند مضر هم باشند؟

مکمل های قاچاق که منبع مشخصی ندارند احتمال آلودگی و عفونی در بدن را فراهم می آورند و ما تنها می توانیم راجع به مکمل های دارای مجوزی که از داروخانه عرضه می شوند صحبت کنیم، حال برای تعیین مفید یا مضر بودن مکمل برای بدن باید آزمایش های بیسیکی انجام شود و میزان فعالیت ورزشی، میزان آب مصرفی روزانه و مواردی از این دست مورد بررسی قرار گیرد چرا که در غیر این صورت هر یک از این عوامل ممکن است منجر به آسیب به کلیه ها، کبد و… شود.

به طور کلی مکمل ها در صورت استفاده در اندازه مجـاز در حفظ حجم عضلانی و برخی مکمل ها هم در حمایت از مفاصل بدنی مفید خواهند بود و به ریکاوری بدن ورزشکار کمک خواهد کرد که این شامل مکمل های دسته دوپینگ نمی شود.

چه کسانی می توانند این مکمل ها را تجویز کنند؟

متخصص تغذیه می تواند این مکمل ها را تجویز کند و می توان برای استفاده از دوزهای بعدی از داروساز مشورت گرفت همچنین تنها از مربیانی که مدرک تحصیلی در این زمینه دارند هم می توان کمک گرفت اما مربیان تجربی به دلایلی نمی‌توانند در توصیه مکمل ها دخالت داشته باشند چرا که در نظر گرفتن تداخلات و بیماری های زمینه ای برای تجویز دارو به علم تخصصی احتیاج دارد و در غیر این صورت بدن آسیب های جبران ناپذیری خواهد دید.

مکمل های قاچاق چه عوارضی را برای بدن ایجاد می کند؟

مکمل های قاچاق ممکن است به داروهای هومونی و آنابولیک ها آلوده باشند یا از مواد تقلبی و دارای آلودگی میکروبی تهیه شوند و مثل هر ماده مغذی دیگری برای دفع از کبد و کلیه می گذرند و در موارد حاد ممکن است به این دو عضو آسیب بزنند و دربلندمدت هم ممکن است باعث مختل شدن فرآیند هورمونی طبیعی بدن یا رشد بی رویه دستگاه گوارش یا جمجمه سر شوند و به عنوان نقطه شروع برخی کنسرها در بدن عمل کنند.

برای استفاده از مکمل های ورزشی محدودیت سنی وجود دارد؟

بله قطعا مورد به مورد محدودیت های سنی وجود دارد و همان گونه که اشاره کردم برای تجویز مکمل سن، وزن، جنسیت و شرایط های مختلفی چون بارداری یا بیماری های زمینه و .. با تمام جزئیات باید مورد بررسی قرار گیرد و فردی که در این زمینه فعالیت می کند باید به طور علمی و تخصصی به این موارد اشراف داشته باشد.

مکمل های دارای استاندارد مجاز را از کجا باید تهیه کرد؟

محل فروش مکمل های ورزشی داروخانه است چون به نظر ما از جمله مواد تحت کنترل محسوب می شود و در صورتی که این مکمل های از هر جای دیگری تهیه شود خارج از شبکه بوده و قاچاق به شمار می رود.

مکمل های قاچاق بیشتر در چه محل هایی عرضه می شوند؟

اغلب در باشگاه ها و مغازه های مکمل فروشی که جوازی در این خصوص ندارند و غیرقانونی فعالیت می کنند کالاهای قاچاق عرضه می شود و ما در دانشگاه با همکاری پلیس این موارد را پیگیری می کنیم.

آماری از کشف مکمل های قاچاق در سطح استان مرکزی دارید؟

در شش ماه اخیر ۸۵۰ قلم مکمل قاچاق به ارزش ۲ میلیارد تومان در استان مرکزی کشف شده که به مراجع قضایی ارجاع شده و در حال پیگیری است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا