خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فارکس را از کجا شروع کنیم؟

رپورتاژ آگهی

نقطه شروع فعالیت در بازار فارکس، آموزش دیدن است. برای دستیابی به نتایج بهتر در بازار فارکس باید مراحل شروع کار با آن را به خوبی بشناسید. این مراحل شامل انتخاب بازار مناسب، داشتن استراتژی معاملاتی، یادگیری از اشتباهات، بک تستینگ و غیره است که در این مطلب ه طور مفصل در مورد آن‌‌ها صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با فارکس و خدمات آن می‌‌توانید این لینک https://soodup.com/ را مطالعه فرمایید.

مراحل شروع کار در بازار فارکس

معامله گران بسیاری به بازارهای مالی از جمله فارکس وارد می شوند و شاید در مدت کوتاهی هم بازار را ترک کنند. اما برخی از این معامله گران در این حوزه پیشرفت چشمگیری دارند. در این بخش سعی کرده ایم چندین گام حیاتی را که معامله‌گران باید در طول این مسیر آن‌‌ها را طی کنند، تا به پیشرفت چشم گیری برسند با هم مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

انتخاب بازار مناسب خود

اولین مورد در برنامه معاملاتی شما انتخاب بازاری است که می‌خواهید در آن معامله را شروع نمایید. آیا می‌خواهید بازار ارز (فارکس)، سهام یا کالای آتی را معامله کنید؟ این نکته را باید بدانید که هر بازار مزایا و معایب خود را دارد و هیچ بازاری به تنهایی بهتر از دیگری نخواهد بود.

انتخاب نوع بازار به ترجیحات شخصی شما برمی‌گردد، اما معامله‌گران باید ترید در یک بازار خاص را با سبک زندگی شان هماهنگ نمایند. در صورتی که شغل روزانه دشواری دارید و امکان بررسی نمودارها و معاملات در طول روز برای شما وجود ندارد، این امکان وجود دارد که معامله روزانه در بازار سهام برای شما گزینه مناسبی نباشد، چراکه بازار سهام معمولاً از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر فعال خواهد بود. به همین خاطر هم، بازار فارکس و کالای آتی در طول هفته باز بوده وانعطاف پذیرتر هستند.

به عنوان مثال، یک معامله‌گر می‌تواند ارزهای بین‌المللی یا کالاهی آتی را پس از کار روزانه در شب‌ها معامله نماید. به علاوه اینکه معامله‌گران می‌توانند به معامله گری بلندمدت نیز بپرازند بدین معنی که به پیگیری نمودارها در طول روز نیازی نبوده و بررسی معاملات یکبار در روز کفایت می‌‌کند. شایان ذکر است که اجرای درست این مرحله حیاتی است. اگر بازار اشتباهی را انتخاب کنید که با شرایط شما سازگاری نداشته باشد، بدون شک در ادامه راه به مشکل خواهید خورد.

داشتن یک استراتژی معاملاتی

پس از اینکه بازار معاملاتی مناسب خود را پیدا کردید، حالا نیاز به یک استراتژی معاملاتی دارید. جستجوی سریع در گوگل هزاران نتیجه برای استراتژی‌های معاملاتی در اختیار شما قرار می‌‌دهد، اما چگونه می‌توانید استراتژی معاملاتی مناسب خود را پیدا کنید و در انتخاب استراتژی معاملاتی خود چه نکاتی را بایستی مد نظر داشته باشید؟

در ۹ تا ۱۸ ماه اول از دوره معامله گری خود باید انواع استراتژی را با دقت مورد تحلیل و برسی قرار داده تا درکی از روش های مختلف زمان‌بندی، مدیریت و خروج از معاملات پیدا کنید. در همین راستا پیشنهاد می شود که هر ۳ تا ۴ ماه یکبار یک استراتژی معاملاتی جدید را امتحان کنید. این امر به شما زمان می‌دهد تا از هر استراتژی معاملاتی به درک خوبی برسید.

پس از بررسی کردن ۳ تا ۶ استراتژی مختلف، می‌‌بایست یک استراتژی مناسب برای خودتان اتخاذ نمایید. در این مرحله، مهم نیست که یک استراتژی معاملاتی پیدا کنید که بیشترین میزان سود را به شما بدهد، بلکه بایستی به درک این موضوع برسید که چه نوع معامله‌گری هستید و کدام رویکرد تجزیه و تحلیلی و معاملاتی با شما و نحوه تفکر شما سازگاری بیشتری خواهد داشت.

در مورد استراتژی‌های معاملاتی، اطمینان کامل حاصل کنید که یک استراتژی معاملاتی کامل را انتخاب نموده‌‌اید. بدین معنا که استراتژی معاملاتی باید قوانینی برای تمامی موارد ذکر شده در زیر داشته باشد:

  • قوانین ورود
  • قوانین حد ضرر و حد سود
  • قوانین خروج
  • مدیریت معاملات
  • مدیریت ریسک

بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار یا آماتور که وارد فارکس می‌‌شوند، به صورت اختصاصی بر روی زمان‌بندی و انتخاب نقطه ورود به معامله تمرکز می کنند، در نتیجه هنگامی که وارد یک معامله می‌شوند، قوانینی برای مدیریت معاملات و چگونگی پاسخ به حرکات قیمتی خود نخواهند داشت. بدین ترتیب، معامله‌گران پول خود را از دست می‌دهند و شکست خود را به قوانین ورود نادرست نسبت خواهند داد، چرا که نمی‌دانند که سایر جنبه‌های حیاتی یک استراتژی معاملاتی را به طور دقیق در نظر نگرفته اند.

عدم استفاده از منحنی یادگیری

زمانی می‌رسد که بایستی یک استراتژی معاملاتی را برای خود انتخاب کرده و از آزمون و خطا کاملا دست بکشید. این نکته را همواره به خاطر بسپارید که امکان پیدا کردن یک استراتژی معاملاتی سودده با سرعت بالا برای شما وجود ندارد. کار کردن با یک استراتژی معاملاتی و تنظیم آن برای ابزارهایی که در حال معامله هستید، امری زمانبر خواهد بود. همچنین شما باید از غلبه بر احساسات خود در هنگام معامله هم به میزان زیاد پرهیز کنید. این احتمال وجود دارد که با داشتن یک استراتژی معاملاتی کامل با قوانین قوی، نتوانید معاملات خود را به بهترین شکل اجرا نمایید. این امر کاملاً طبیعی است! زیرا باید بدانید که معامله‌گر شدن یک فرآیند است.

در این مرحله، ممکن است وسوسه شوید که استراتژی معاملاتی خود را بعد از ثبت چندین معامله زیان آور ترک نمایید. شما بایستی در مقابل این رفتار و تصمیم مقاومت زیادی از خود نشان دهید، زیرا در ۹۹٪ از موارد، نیاز به تغییر استراتژی معاملاتی نیست، بلکه شما باید تغییر در خود ایجاد نمایید. عجیب به نظر می رسد، اما مورد بعدی به این موضوع عمیق‌تر اشاره می‌‌کند.

یادگیری از اشتباهات گذشته

بررسی منظم معاملات شما دو هدف اصلی را دنبال می‌‌کند. اولاً، بیشتر معامله‌گران متوجه می‌شوند که زیان‌هایشان ناشی از اشتباهات خودشان است. یعنی اینکه با انحراف از قوانین معاملاتی، شما دچار ضرر و زیان می‌‌شوید. به عبارتی می توان گفت که معامله‌گر دیگر نیازی به تغییر یک استراتژی معاملاتی خود ندارد، بلکه باید بر روی خود کار کند و انضباط خود را بهبود دهد. به عنوان مثال شما می توانید معاملات اخیر خود را با دقت بررسی کنید که آیا کار اشتباهی انجام داده‌اید و چگونه می‌توانستید تصمیم‌گیری خود را در این رابطه بهبود ببخشید.

ثانیاً، تحلیل و بررسی منظم معاملات می تواند مشکلات موجود در استراتژی معاملاتی شما را نشان دهد. شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در اکثر معاملاتتان قیمت تا نزدیکی حد سود رفته، اما در نهایت معامله در حد ضرر بسته شده است. این موضوع می تواند به خاطر تعیین اشتباه حد سود یا حد ضرر رخ داده باشد.

بک ‌تستینگ (BACKTESTING)

بک تستینگ یا بازگشت به گذشته بازار، یک راه عالی دیگر برای تسریع در فرآیند یادگیری معامله‌گران به حساب می‌‌آید. معامله‌گران می‌توانند از بک تست بازار اطلاعات مهمی را استخراج نمایند که از جمله آن می‌‌توان به سطوح قیمتی تاریخی، تعداد میانگین سیگنال معاملاتی که استراتژی ایجاد می‌کند و بهترین نسبت ریسک به ریوارد در گذشته اشاره داشت.

همچنین بک تست به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که توانایی شناسایی الگوهای قیمتی را در خود بیشتر از قبل تقویت نمایند. بسیاری از معامله‌گران در معاملات خود از تحلیل تکنیکال، پرایس اکشن و یا الگوهای قیمتی استفاده می‌کنند. در ابتدا، مهارت‌های شناسایی الگوی قیمتی شما خیلی خوب نخواهد بود. اما با گذر از گذشته بازار، شما تنوع زیادی از حرکات و الگوهای قیمتی را مشاهده خواهید نمود.

زمان شروع معاملات واقعی

شروع به انجام معامله واقعی به معنای شروع ترید با پول واقعی یا حساب ریل خواهد بود. در چند ماه اول، معامله‌گران با حساب معاملاتی آزمایشی یا دمو به معامله می‌‌پردازند. همیشه برای معامله گران این سوال پیش می‌‌آید که چه زمانی می توانند معاملات خود را از حساب دمو به حساب ریل انتقال دهند؟

متأسفانه باید بگوییم که، پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. پیش از شروع معامله با پول واقعی، باید درک خوبی از استراتژی معاملاتی خود داشته باشید و بایستی از بازار بک تست بگیرید تا سود ده بودن قوانین معاملاتی شما را تائید نماید. با این وجود، هیچ گونه ضمانتی وجود نخواهد داشت که قوانین معاملاتی در آینده نیز برای شما در فارکس سودآور خواهند بود.

مدیریت بهینه انتظارات و ریسک

بسیاری از معامله‌گران در ابتدای کار به این موضوع فکر می‌کنند که معامله یک راه برای درآمدزایی سریع خواهد بود. با این حال، مشخص می‌شود که کسب پول آنقدر هم کار آسانی نخواهد بود. بنابراین، در ابتدا باید مدیریت ریسک را با خود تمرین کنید. بسیاری از معامله‌گران نمی‌توانند از رویاهای خود دست بکشند و برای کسب درآمد بالا، ریسک زیادی را برای شروع در فارکس می پذیرند. سطوح بالای ریسک در این بازار مالی معمولاً منجر به call margin معامله گران می‌‌گردد.

بنابراین، شما باید به مدیریت ریسک و اندازه یا حجم موقعیت معاملاتی خود (position sizing) اهمیت بسیار زیادی دهید. به طور معمول، کتاب‌های معاملاتی و سایر معامله‌گران مشهور، قانون ریسک یک درصدی را به افراد فعال در فارکس توصیه می‌کنند. این یعنی اینکه شما نباید بیش از ۱ درصد از سرمایه معاملاتی خود را در هر معامله در بازار مالی فارکس ریسک نمایید.

رشد حساب معاملاتی

معامله کردن یک بازی و تمرین صبر به حساب می‌‌آید و برای رشد حساب معاملاتی، نیاز به صبوری در این راه دارید. زمانی مراحل سخت آغاز می‌شود که شما یک استراتژی معاملاتی مشخص برای خود داشته باشید، قوانین معاملاتی شما با بک تست از بازار سودده بوده‌اند، به ثبت معاملات‌تان به منظور یادگیری از اشتباها خودتان پرداخته‌اید و مدیریت ریسک را در این راه اجرا کرده‌اید.

از طرفی، فراموش نکنید که معامله‌گری یک بازی بلندمدت است و جمع آوری سرمایه نیاز به زمان دارد. هنگامی که تمام وقت معامله نمی‌کنید و هنوز یک شغل روزانه معمولی دارید، از چندین مزایای بزرگ بهره می‌‌برید. اول، فشار چشمگیری برای تولید درآمد از معاملات به شما وارد نیست یا میزان بسیار کم است. شغل روزانه شما برای پرداخت قبوض شما کافی بوده و می‌توانید با ذهن آزاد به معامله بپردازید.. همچنین، شما می‌توانید با واریز منظم به حساب کارگزاری خود، موجودی حساب معاملاتی‌‌تان را در بازار فارکس افزایش دهید. اما تنها در صورتی اقدام به انجام این کار نمایید که برای مدتی طولانی، اثبات کرده‌اید که به صورت پایدار می‌توانید درآمد کسب فرمایید.

از سویی دیگر باید بپذیرید که انباشت سرمایه یک بازی بلندمدت است و با استراتژی مناسب، زمان لازم نیاز دارید تا حساب معاملاتی شما رشد کند. بسیاری از معامله‌گران در این مرحله با شکست مواجه خواهند شد. چرا که خیلی سریع می‌خواهند حساب شان در بازار فارکس رشد کند. اما در این راه هیچ عجله ای نیست. چراکه شما نمی‌توانید بازار را مجبور کنید که به تمامی خواسته های شما تن بدهد.

گسترش دانش و تخصص

برای شروع کار در بازار مالی فارکس لازم است دانش خود را بیشتر کنید. توصیه می‌شود در این مرحله، به فکر شناخت ساختار مبانی و شرکت‌کنندگان بازار فارکس باشید. وقتی این مرحله را سپری می‌کنید، مدرس از شما درخواست می‌‌کند که با جفت ارزهای اصلی و متقابل آشنا شوید. درک کدهای ارز و آشنایی با ویژگی‌های فارکس، مراحلی است که قبل از ترید باید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال

وقتی به این مرحله می‌رسید، دیگر نیازی نیست دوباره در گوگل سرچ کنید که برای آموزش فارکس از کجا باید شروع کنیم. از این مرحله به بعد، کار عملی شما آغاز می‌شود. اولین موردی که شما بایستی در این مرحله یاد بگیرید، شناخت تحلیل بنیادی خواهد بود. شاخص‌های اقتصادی، انتشار اخبار و تقویم‌های اقتصادی، از عوامل نوسان بازار forex به شمار می‌‌روند. اگر شما این شاخص‌ها و اخبار را به خوبی و با دقت بشناسید، زمانی که خبر مربوط به انتخابات یک کشور خاص مطالعه می‌کنید، راحت‌تر می‌توانید تاثیر این خبر را روی فارکس تجسم نمایید.

خواندن نمودارهای فارکس

در قدم بعدی شما یاد می‌گیرید نمودارهای فارکس را به خوبی بخوانید. ابتدا، مدرس شما را با الگوها و تفاسیر آشنا خواهد کرد. سپس باید با چارچوب‌های زمانی نمودار و اهمیت آن‌ها آشنا گردید. شناخت روند و تحلیل روند یکی دیگر از مهم‌تر مراحل کار فارکس تلقی می‌‌گردد. در آخر باید از اندیکاتورها، حرکات قیمت را تحلیل و بررسی نمایید.

استراتژی های مدیریت پول

استراتژی‌های مدیریت پول برای کسی که قصد آشنایی با بازار مالی فارکس را دارد، ضروری است در این مرحله، شما تکنیک‌های مدیریت پول، اندازه لات در مقابل درصد ریسک در هر معامله، نسبت ریسک به پاداش و غیره را آموزش می‌بینید. در youtube دوره‌های متعددی در این رابطه به زبان انگلیسی وجود دارد که شما را با استراتژی‌های مدیریت پول آشنا خواهد ساخت.

مقدمه ای بر معاملات پرایس اکشن

پرایس اکشن، یکی از مطرح‌ترین روش‌های معاملات در پلتفرم‌های برپایه متاتریدر و غیره شناخته می‌‌شود. برای یادگیری این روش معاملاتی، بایستی ابتدا با مفاهیم و فلسفۀ آن آشنا شده و سپس بتوانید الگوها را تحلیل و تفسیر کنید. مدرسی که این تکنیک را آموزش می‌دهد، شما را با سطوح پشتیبانی و مقاومت در عمل قیمت به همراه سایر تکنیک‌های تحلیل نیز به‌صورت عملی آشنا خواهد کرد.

آشنایی با چهار شاخص فنی پیشرفته

سه قدم دیگر هم وجود دارد که یک معامله گر مبتدی به مرحله متوسط می‌رسد و شما را به یک ترید حرفه‌‌ای تبدیل می‌‌کند. در این مرجله از مراحل آموزش فارکس، شما با موارد زیر آشنا می‌شوید.

  • اصلاحات و الحاقات فیبوناچی
  • نقاط محوری و کاربردهای هر کدام
  • تجزیه و تحلیل حجم و اهمیت آن
  • استراتژی های نوسان ساز پیشرفته

توسعه یک برنامه معاملاتی

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر خوب در بازار فارکس، باید بتوانید یک برنامه معاملاتی و اجزای آن را به خوبی توسعه دهید. وقتی با اهمیت طرح معاملاتی آشنا می‌شوید، بایستی بتوانید اجزای یک برنامه را طراحی کنید و اهداف خود را از اهداف طراحی‌شده شناسایی نمایید.

یادگیری بازار فارکس چقدر زمان می برد؟

آموختن و تسلط بر بازار فارکس، فرآیندی است که به صرف زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد. این بازار، یکی از پیچیده‌ترین و پر نوسان‌ترین بازارهای معاملاتی در جهان محسوب می‌شود و نیاز به درک عمیق از مفاهیم مالی، اقتصادی و تحلیلی دارد. شروع یادگیری بازار فارکس معمولاً با آشنایی مقدماتی با اصطلاحات و ساختار این بازار آغاز می‌شود. سپس، فرد باید مطالعه و تحقیق گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف همچون تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه انجام دهد. این فرآیند به طور متوسط، حداقل چند ماه زمان می‌برد تا فرد بتواند به سطح قابل قبولی از دانش و مهارت در این حوزه دست یابد.

پس از این مرحله، فرد باید مهارت‌های عملی معامله را نیز کسب کند که این امر هم نیازمند تمرین و ممارست مداوم در محیط‌های آزمایشی یا شبیه‌سازی شده است. در این مرحله، فرد می‌آموزد چگونه استراتژی‌های معاملاتی را به درستی پیاده‌سازی و مدیریت کند. این بخش نیز ممکن است چندین ماه به طول انجامد تا فرد به سطح مطلوبی از مهارت‌های عملی دست یابد. در نهایت، تجربه کسب شده در معاملات واقعی، یک عامل مهم و حیاتی در تکمیل فرآیند یادگیری فارکس به شمار می‌‌آید که زمان لازم برای آن می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی از جمله میزان سرمایه، نوع استراتژی‌های معاملاتی و میزان انضباط فردی بستگی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که یادگیری بازار فارکس یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر شمرده می‌‌شود که به طور میانگین، حداقل چند ماه تا یک سال زمان می‌برد تا فرد بتواند به سطح قابل قبولی از دانش و مهارت در این حوزه دست یابد. این زمان می‌تواند بسته به میزان تلاش و پشتکار فرد در طول این مسیر یادگیری بیشتر یا کمتر باشد.

ویژگی های بازار مالی فارکس چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم بازار فارکس، نقدشوندگی بالای آن است. به این معنی که معامله‌گران می‌توانند در هر زمان که بخواهند، به راحتی وارد و خارج شوند و به سرعت اقدام به خرید و فروش ارزها کنند. این ویژگی، این بازار را به یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

از دیگر ویژگی‌های بازار فارکس می‌توان به نوسانات زیاد قیمت‌ها، دسترسی آسان به اهرم مالی و امکان استفاده از راهبردهای معاملاتی متنوع اشاره کرد. این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که فارکس به یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی جهان تبدیل شود و روز به روز بر اهمیت آن افزوده شود.

با این وجود، بازار فارکس همچنان خطرات و ریسک‌های بالایی را برای معامله گران به همراه دارد. نوسانات شدید قیمت‌ها، امکان ضررهای سنگین و همچنین اهرم مالی بالا، می‌توانند سرمایه‌گذاران را با چالش‌های جدی در این بازار مواجه کنند. لذا سرمایه‌گذاران بایستی با آگاهی کامل و برنامه‌ریزی دقیق وارد این بازار شوند و از تصمیمات هیجانی و غیرکارشناسانه در راستیا کسب سود از این بازار پرهیز کنند.

جمع بندی

بازار فارکس بازاری پر ریسک و پر سود به حساب می‌‌آید. برای موفقیت در این بازار، باید مدت زمانی را آموزش ببینید، دانش و مهارت کافی کسب کنید و ریسک‌پذیری بالایی داشته باشید. اگر به فکر کسب سود در این بازار هستید باید صبر و شکیبایی بالایی از خود نشان داده و مراحل زیادی را پشت سر بگذارید. در این مطلب به بررسی مراحل شروع کار در بازار فارکس و مدت زمان یادگیری آن پرداختیم. آشنایی با این مراحل برای معامله گران تازه کار و مبتدی بسیار ارزشمند خواهد بود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا