خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد ناصواب | در حاشیه نقد رئیس سازمان تبلیغات به ظریف

محمدحسن موحدی ساوجی در یادداشتی تلگرامی نوشت:

🔸ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی در نقد استناد دانشمند محترم آقای دکتر ظریف به آیاتی از قرآن کریم، این بیان را تحریف قرآن، عجیب، سخيف، غلط و خجالت‌آور دانسته است!

🔸صرف‌نظر از ادبیات غیر علمی ایشان، با مراجعه‌ای ساده به متن آیات 61 و 62 سوره انفال و ترجمه‌ها و تفاسیر مرتبط، به‌خوبی صحت گفتار دکتر ظریف قابل فهم است.

🔸آیه 61 به صراحت فرموده است: «وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ». روشن است که ضمیر در «جَنَحُوا» به همان دشمنان بدعهدی بازمی‌گردد که در آیات قبل «شَرَّ الدَّوَابِّ» و «عَدُوَّ اللَّه» خوانده شده‌اند. همین دشمنان بدعهدی که بدترین جنبندگان نزد خدا توصیف شده‌اند مطابق صراحت آیه 61 اگر متمایل به صلح و آشتی شوند، مسلمانان نیز باید بدان متمایل گردند.

🔸برخلاف اعجاب عجیب ناقد محترم، عموم مترجمان و مفسران نیز بر همین مبنا سخن رانده‌اند؛ به عنوان نمونه علامه طباطبایی در معنای آیه شریفه نوشته است: «این آیات همگی در یک معنا و بیان‌کننده این امر است که اگر دشمن به صلح و مسالمت رو آورد پس تو (ای پیامبر) نیز به صلح متمایل شو، و بر خدا توکل نما، و از اینکه اسباب پنهان تو را غافلگیر کند واهمه نداشته باش… (المیزان، ج9، ص117)
نظیر همین معنا را علامه طبرسی در مجمع البيان (ج4، ص854) و آيت‌الله منتظری در دراسات فی ولاية الفقيه (ج2، ص20، 721و 728) بیان کرده‌اند.

🔸علاوه بر این، تصریح آیات متعددی از قرآن کریم بر صلح و مسالمت با کافران و حتی دشمنانی است که از تجاوز دست کشیده، پیشنهاد صلح داده‌اند. آیات جهاد همگی با قید متصل یا منفصل، مقید به تجاوزگری دشمن است، که تفصیل آن را در کتاب «مناسبات انسانی در قرآن» بیان کرده‌ام.

🔸نکته حائز اهمیت اینکه هرچند آیات مورد اشاره در مستوای نظامی است اما جنگ در اینجا حیثیت طریقی دارد نه تقییدی؛ زیرا محط اصلی آیات پیرامون نقض عهد و پیمان است، و توصیه به صلح نیز زمانی است که دشمن از پیمان شکنی دست کشیده آماده مذاکره شود؛ و چنان‌که عالمان تفسیر گفته‌اند: مورد، مخصص نیست؛ و لذا در اینجا هر مذاکره اعم از نظامی یا اقتصادی را شامل می‌گردد.

🔸در پایان دو نکته را خدمت ریاست محترم سازمان تبلیغات معروض می‌دارم:

  1. طبیعی است اشتغالات فراوان، فرصت مطالعه و تحقیق را محدود می‌کند؛ اما خطیر بودن مسئولیت سازمانی که بر صدها مبلغ دینی نظارت دارد، اقتضا می‌کند سخنان ریاست آن از اتقان علمی کافی برخوردار باشد.
  2. کلیپ تصویری منتشره توسط ریاست سازمان، حاوی نقد سیاست خارجی یکی از کاندیداهای محترم نیز بود؛ و این عمل در مغایرت صریح با ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا